Ben je al een tijdje bezig met afvallen? Dan vliegen de diëten, zoals het eiwitdieet, het crash dieet en het koolhydraatarm dieet je vast om de oren. Wat houden al die diëten nu precies in? En hoe kun jij daarmee makkelijk en snel afvallen? Dieetkompas is gespecialiseerd in deze diëten. Of je nu interesse hebt in een koolhydraatarm dieet weekmenu of liever een eiwitdieet volgt, je vindt hier alle informatie die je nodig hebt om succesvol te kunnen afvallen.

Overgewicht

Ruim de helft van de Nederlanders heeft te maken met overgewicht. Een groot deel daarvan heeft te maken met een extreme vorm van overgewicht: obesitas. De Nederlandse regering maakt zich terecht zorgen. Niet gek dus dat veel mensen hulp zoeken om af te vallen. De website www.dieetkompas.nl voorziet in informatie over zaken die het afvallen kunnen vergemakkelijken. Maar deze website neemt ook een stelling in: verantwoord afvallen staat voorop. Daarmee doelen we op het gebruik van diverse soorten diëten. Er zijn namelijk heel veel diëten te vinden. Met sommigen zul je effectief afvallen, maar anderen kunnen schadelijk voor je zijn. Op deze website maken we die scheidslijn duidelijk, met de bedoeling jou optimaal te bedienen. Zo zijn we voorstander van het koolhydraten dieet en het eiwit dieet, maar gaan we het crash dieet liever uit de weg. Snel afvallen is namelijk echt niet zo gezond.

Verantwoorde diëten

Het kenmerk van een verantwoord dieet, is dat dit dieet ervoor zorgt dat je op termijn gewicht verliest, zonder dat je hier nadelige gevolgen van ondervindt. Vaak haken mensen af bij het volgen van een dieet, omdat ze het niet prettig vinden of omdat ze het niet volhouden. Een verantwoord dieet is dus een dieet dat zeker wel te volgen is en ook vol te houden valt. Voorbeelden van verantwoorde diëten zijn bijvoorbeeld het eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet. Beide diëten zorgen ervoor dat je een vol gevoel hebt door de dag heen en dus minder behoefte hebt aan ongezonde snacks en tussendoortjes. Deze diëten helpen je tevens om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Het is met beide diëten mogelijk om al in enkele dagen te merken dat je gewicht begint te verliezen. Volg je de diëten secuur? Dan kan je makkelijk en op prettige wijze je streefgewicht bereiken.

Los van het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet zijn er nog meer diëten die jou kunnen helpen om effectief gewicht te verliezen en vet te verbranden. Je leest deze diëten dan ook geregeld terug via onze blog.

eiwitten in eiwitdieet

Een eiwitdieet gaat uit van de kracht van eiwitten.

Onverantwoorde diëten

Helaas zijn er ook veel diëten te vinden die onverantwoord zijn. De meeste daarvan hebben wij wel in kaart gebracht, maar helaas groeit het aanbod met de dag. Dat komt omdat mensen hun ideeën over afvallen op internet plaatsen. Bij veel mensen die willen afvallen staat snel afvallen voorop. Ze willen in korte tijd zoveel mogelijk kilo verliezen. En dat is in principe mogelijk. Dit wordt een dieet genoemd, maar betreft in feite een vorm van uithongeren. Zoals bij het ziekenhuisdieet, een schadelijk crash dieet waarbij je op zoek gaat naar zo min mogelijk calorieën. Sterker nog: met het ziekenhuisdieet mag je per dag maximaal 1.000 calorieën binnenkrijgen, terwijl je als volwassene minstens 2.000 calorieën nodig hebt op een dag. Naast het ziekenhuisdieet zijn er nog tal van andere crash diëten, oftewel diëten die zich richten op het snelle afvallen en niet op het verantwoorde afvallen.

Nadeel van deze diëten is dat ze niet alleen vet doen verbranden (voor zover ze dat doen), maar vooral ook spiermassa. Dat is ongezond, want het zorgt ervoor dat je je zwak en ellendig gaat voelen en dat kun je niet gebruiken als je af wil vallen. Daarbij zijn de effecten van crash diëten maar van korte duur. De verloren kilo’s zitten er vaak in korte tijd weer aan.

Gezond advies

We proberen je op www.dieetkompas.nl van dienst te zijn door je te informeren over de meest gezonde diëten en andere manieren om af te vallen, zoals beweging door sporten en workouts, het bereiden van een koolhydraatarm ontbijt, lunch en diner. We werken aan de hand van onderzoeken en maken gebruik van de visie van professionele instanties zoals het Convenant Gezond Gewicht en de Schijf van Vijf, zoals die door het Voedingscentrum werd ontwikkeld. Op die manier kunnen we onze lezers optimaal bedienen en helpen om te beginnen met een gezonde wijze van afvallen.