Het koolhydraatarm dieet is populair. Je kunt er per week zeker 2 kilo mee afvallen. Hoe werkt het precies en hoe kun je afvallen met een koolhydraatarm dieet? Het antwoord vind je in dit artikel. Ik vertel je wat het koolhydraatarme dieet is en hoe jij vandáág nog kan beginnen met afvallen! Ik geef je een lijst met koolhydraatarme producten, een koolhydraatarm dieet weekmenu én een schema en laat je kennismaken met de twee beste kookboeken voor koolhydraatarme recepten op dit moment, namelijk De Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder en het Recepten Afslankplan van Judith Vermeer.

Dik voor het dieet

Ben je al langer bezig met afvallen? Probeer je dieet na dieet, maar lukt het je niet?

Je ontdekt in dit artikel hoe het kan dat je ondanks al je inspanningen amper vooruitgang boekt. Het heeft alles te maken met koolhydraten. Volg de richtlijnen in dit artikel en val gegarandeerd af. Blijvend en zonder dat het je veel moeite en geld kost.

Een koolhydraatarm dieet is voor veel mensen de oplossing.

Geen zin om het hele artikel te lezen? Ga dan direct naar de conclusie en ontdek met welke koolhydraatarme recepten je optimaal aan je gewichtsverlies kunt werken.

Blijf jij jojoën met je gewicht?

Waarschijnlijk ken je het wel. Vol enthousiasme begin je met afvallen. Je ziet dat je inspanningen zich lonen, want je valt 1 kilo, 2 kilo, misschien wel 3 kilo af. Gedurende een paar weken of maanden. Maar dan keert het tij en zie je tot je ontzetting dat je weer dikker wordt.

Dit noemen we jojoën.

Je valt af en komt weer aan. Hoe komt dat? Het heeft te maken met verschillende factoren. Een belangrijke factor is dat mensen vaak minder vet gaan eten of letten op de calorieën in producten. Daarmee verstoren ze de energiebalans in het lichaam.

Om je lichaam van energie te voorzien heb je voedingsstoffen nodig. Deze voedingsstoffen worden ‘macronutriënten’ genoemd. De drie belangrijkste zijn:

  • eiwitten
  • koolhydraten
  • vetten

Mensen die een dieet volgen weren vaak de vetten. Dat betekent dat je lichaam ergens anders energie uit moet halen. Je lichaam kiest dan voor koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in suikers (glucose). Zo ontstaat energie. Maar veel van die energie uit koolhydraten wordt niet gebruikt. Overgebleven koolhydraten worden vet.

Het is een soort van vicieuze cirkel: je neemt minder vet, maar daardoor meer koolhydraten en je lichaam slaat nu geen vet op als vet, maar verandert koolhydraten in vet.

Wil jij succesvol afvallen? Dan moet je dat patroon doorbreken. Je moet zoeken naar een koolhydraatarm dieet. En dat is precies wat ik je hier ga geven!Afslank receptenbijbel

Richard Ridder ondervond zelf het effect van koolhydraten op zijn lichaam en schreef er een uitgebreid receptenboek voor. Veel mensen vallen daar nu mee af. Meer over Richard Ridder en zijn recepten vind je op zijn website.

Wil jij afvallen?

Wil jij definitief afrekenen met overtollig vet? Wil jij buikvet verbranden als nooit tevoren? Wil jij niet veel betalen of zelfs gratis afvallen? Lees dan verder. Ik behandel straks enkele heerlijke koolhydraatarm dieet recepten, die je in staat stellen om direct af te vallen. 2 kilo per week afvallen met een koolhydraatarm dieet is zeker haalbaar. Maar eerst laat ik je een onderzoek naar het koolhydraatarme dieet lezen en vertel ik meer over de achtergrond van koolhydraten. Heb je daar geen zin in? Ga dan direct verder naar de recepten.

Onderzoek naar koolhydraatarm dieet

Zoals gezegd is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar koolhydraten en een koolhydraatarm dieet. In een ziekenhuis in Boston is aangetoond dat een koolhydraatarm dieet sneller leidt tot gewichtsverlies dan een koolhydraatrijk dieet. Er zijn twee groepen tegenover elkaar gezet. Groep 1 werd aan een koolhydraatarm dieet gezet en groep 2 aan een vetarm dieet (een dieet dat gericht is op minder calorieën). Vervolgens moesten zij zich fysiek inspannen door middel van sport en beweging.

Wat was te zien?

Groep 1 verloor gemiddeld 300 calorieën per dag meer dan groep 2. Bekijk onderstaande grafiek maar eens. Beide groepen begonnen op 1500 (beginsituatie) en moesten naar een streefdoel (0). Groep 1 gaat daar een stuk sneller op af.

Grafiek bij koolhydraatarm dieet onderzoek

Gedurende vier weken gingen twee groepen op weg van hun huidige gewicht (1500) naar hun streefgewicht (0). Groep 1 (S1) maakte gebruik van een koolhydraatarm dieet, groep 2 (S2) van een vetarm dieet. Zie hier het resultaat.

Voordelen van een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is eenvoudig te volgen. Het biedt dan ook veel voordelen, waardoor er vrijwel geen drempel is om aan het dieet te beginnen. Hieronder de voordelen op een rijtje:

  • Het koolhydraten dieet is een gratis dieet. Je kunt het volgen door de juiste recepten in huis te halen (en straks geef ik je er al aan paar!).
  • Het is een bewezen effectief dieet. Je zult dan ook heel snel (al binnen een week) effect ervaren.
  • Het dieet is populair, omdat het heel veel effect heeft. Veel mensen weren koolhydraatrijke producten en gaan op zoek naar koolhydraatarme ingrediënten.
  • Als je eenmaal begonnen bent is het makkelijk vol te houden, want je mag gewoon veel eten, zolang het maar geen koolhydraten zijn.

Koolhydraatarm dieet lijst met producten

Iets verderop in dit artikel kom je enkele eenvoudige recepten tegen, die gemakkelijk en snel in elkaar te zetten zijn. Maar waarop zijn koolhydraatarme recepten nu eigenlijk gebaseerd? Om dat te begrijpen, moet je weten waar je koolhydraten kunt vinden.

Koolhydraten vind je vooral in voedingsstoffen als suikers, zetmeel, granen, lactose, vezels en alcohol. Dat betekent dus dat koolhydraatrijke producten pasta, rijst, brood, noedels, suiker, bier, wijn, frisdranken en sappen zijn. Ook producten die in dergelijke ingrediënten worden bereid zijn koolhydraatrijk. Denk aan sausjes, snoepgoed, koekjes en cakes.

Schrik je daarvan?

Het zijn er veel en het zijn er vast ook veel die je dagelijks eet of drinkt. Een koolhydraatarm dieet weert zoveel mogelijk van deze producten. Gelukkig hoef je geen honger te lijden, want er zijn veel alternatieven die wel koolhydraatarm zijn!

In onderstaande lijst zie je wat goed en slechte koolhydraten zijn. Hanteer deze lijst bij een koolhydraatarm dieet en je weet zeker dat je de goede producten nuttigt.

Koolhydraatarm dieet lijst met goed en slechtLees meer over goede en slechte koolhydraten in het boek Afslank Receptenbijbel.
 

Afvallen met een koolhydraatarm dieet weekmenu of schema

Wil je echt goed afvallen? Dan kun je het beste een koolhydraatarm dieet weekmenu of een koolhydraatarm dieet schema hanteren. Hierin staat van dag tot dag wat je wel en niet mag eten voor het beste resultaat. Twee voorbeelden van dergelijke weekmenu’s en schema’s vind je hieronder.

Koolhydraatarm dieet schema volgen

Weekmenu koolhydraatarm

(Bron: Gobento)

Heerlijke koolhydraatarm dieet recepten

boerenomelet koolhydraatarm dieet receptOm ervoor te zorgen dat er geen overbodige suikers (glucose) worden opgeslagen tot vet, is het van belang om te minderen met

koolhydraten (Bron: De Telegraaf). Onderstaande recepten zijn gebaseerd op koolhydraatarme producten, zoals vis, vlees, ei, gevogelte, noten, pitten, zaden, natuurlijke oliën, groente, peulvruchten, kruiden en specerijen. Doe er je voordeel mee en begin vandaag nog met deze heerlijke gerechten. Zo is afvallen met een koolhydraatarm dieet een eitje.

Ontbijt met een super boerenomelet met quinoa

Deze geweldige boerenomelet zit boordevol voedingsrijke voedingsstoffen en past perfect binnen een koolhyraten dieet. De voedingsstoffen zetten je vetmetabolisme direct in gang. Daarmee is deze boerenomelet uitermate geschikt als ontbijt. Voor grote eters is dit gerecht heel erg geschikt om grote honger te stillen. Je hebt nodig: 2 omega-3 eieren, spinazie of boerenkool (200 gram), 1 avocado, 75 gram quinoa, 1 ui, twee tenen knoflook, 50 gram gerookte zalm, olijfolie (extra vergine) of kokosnootolie.

Bereiden:

Ontdooi van tevoren de spinazie/ boerenkool. Kook de quinoa zoals dit op de verpakking staat aangegeven. Verwarm vervolgens een flinke klont (kokosnoot)olie in een bakpan of wokpan op middelhoog vuur. Voeg de gesneden ui toe aan de hete olie. Snijd de avocado en de knoflook. Tik twee eieren kapot over de gefruite ui. Voeg de spinazie/ boerenkool na 2 minuten toe en roer de inhoud door elkaar. Snipper de gerookte zalm en de knoflook, voeg deze toe en roer het geheel goed door elkaar. Daarna giet je de gekookte quinoa af en voeg je ook deze toe aan de mix in de pan. Tot slot voeg je de gesneden avocado toe aan het gerecht. Voor de smaak kun je nog wat kokosnootolie toevoegen. Zo zie je dat afvallen met een koolhydraatarm dieet ook best lekker kan zijn!

Fruitige notensalade

Futloos met een koolhydraatarm dieet? Zeker van niet! Een hoop energie krijg je met behulp van de gezonde vetten in deze notensalade. Dit een gezonde vorm van vet, die niet wordt opgeslagen als lichaamsvet. Sterker nog: door de energie zal je meer vet verbranden. Je hebt nodig: slamix (200 gram), paranoten (30 gram), amandelen (30 gram), walnoten (30 gram), fruit (1 stuk!), olijfolie of kokosnootolie, peper en zout, basilicum.

Bereiden:

Doe de slamix in een saladekom en voeg vervolgens de noten toe. Schil en snijd het fruit in kleine stukjes en voeg ze toe aan de salade. Giet een flinke scheut olijfolie of kokosnootolie over de salade. Naar smaak kun je peper, zeezout en basilicum toevoegen.

Schotel van snijbonen met tonijn

Vis is een prima koolhydraatarm ingrediënt. De tonijn dient dan als perfecte basis voor deze heerlijke schotel van snijbonen en tonijn. Prima te bereiden als maaltijd. Je hebt nodig: snijbonen (300 gram), een eetlepel sesamzaad, 2 stukken tonijn, 2 eetlepels sojasaus, 2 eetlepels limoensap, een eetlepel olie, 100 gramn tomaten in blokjes, 1 bosuitje, een klein stukje rode peper, ghee, teentje knoflook, gember (ca 2 cm), kastanjechampignons (100 gram)
taugé (50 gram), beetje tuinkers, peper en zout.

Bereiden:

Snijd de bonen in stukjes van ongeveer 2 cm en kook ze voor in een beetje water. Rooster de sesamzaadjes in een droge pan tot ze lichtbruin zijn. Wrijf de tonijn in met een eetlepel sojasaus en een eetlepel limoensap en laat de neutrale olie ongeveer 10 minuten intrekken. Snijd de tomaat in blokjes, maak reepjes van de bosui en snijd de peper in kleine stukjes. Fruit het knoflook, de gember in ghee in een wok. Snijd ook de champignons en roerbak deze 5 minuten mee. Voeg er dan ook de tomaat, peper en snijbonen aan toe.
Bak de tonijn in 50 minuten rosé en keer deze halverwege. Warm ook de taugé en de lente-uitjes op in de wok (circa 1 minuut). Breng op smaak met peper en zout en garneer met tuinkers.

Hartig koolhydraatarm brood


Altijd handig om op voorraad te hebben. Prima voor de lunch of de brunch. Je hebt nodig: 100 gram amandelmeel, een theelepel paprikapoeder, een snufje chilipoeder, een halve theelepel bakpoeder, 10 gram pompoenpitten, 100 gram Griekse yoghurt, een rauw ei, 75 gram geraspte geitenkaas, 5 gram zwart sesamzaad en peper en zout.

Bereiding:
Zet de oven alvast aan op 180 graden. Pak een ovenschaal en leg er natgemaakt bakpapier in. Extra invetten kan geen kwaad, want het baksel kan vast blijven plakken. Meng de amandelmeel, chili-, paprika- en bakpoeder met de pompoenpitten en peper en zout door elkaar in een kom. Klop de yoghurt door het ei en giet dit bij de mix in de kom. Meng ook de geraspte kaas tot er een goed gemengd deeg is ontstaan. Doe het geheel in de ovenschaal en strooi hier het sesamzaad overheen. Circa 25 minuten bakken.

Poffertjes

Op dieet en geen poffertjes mogen eten? Ja, dan is diëten echt een straf. Gelukkig niet als je een koolhydraatarm dieet volgt, want met een paar aanpassingen zijn poffertjes heel makkelijk koolhydraatarm te maken. Je hebt nodig: 2 eieren, 120 ml kokosmlek, 15 gram kokosmeel, een thelepel bakpoeder, mespuntje zout, ruim ghee en eventueele kruiden voor meer smaak (speculaaskruiden, kaneel, stevia etc).

Bereiding:
Begin met het kloppen van de eieren en mix deze met de kokosmelk en het zout. Doe hier ook het bakpoeder en de meel bij. Mix dit met je eventuele smaakmakers. Gebruik eventueel een staafmixer, want het goedje kan wat dik worden.
Verhit een poffertjespan en maak deze goed vet. Vul de holtes tot onder de rand met de gemaakte mix. Bak ze tot de randen droog zijn, maar in het midden vochtig.
Je kunt de poffertjes zo eten of met wat smaakmakers. Let op de koolhydraten. Met fruit is ook erg lekker.

Wil jij meer recepten?

Wil jij meer recepten voor bij een koolhydraatarm dieet? Download dan ons gratis receptenboek via deze link.

 

Wil je afvallen met meer koolhydraatarm dieet recepten?

notensalade

Zou jij zelf het effect van koolhydraatarme gerechten willen ervaren? De resultaten liegen er niet om. Koolhydraatarme gerechten werken. Je hoeft er niet eens bij te gaan sporten. Val ook 2 kilo per week af zonder weer aan te komen. Voel je weer gelukkig en happy met je lijf. Hieronder hebben we een aantal opties voor je uiteen gezet. We bespreken eerst een gratis optie, die prima werkt.

We schuiven ook twee receptenboeken naar voren die volgens ons hun investering meer dan waard zijn. De recepten in deze boeken zijn gegarandeerd effectief, lekker en gevarieerd en helpen je zeker om binnen een week 2 kilo te verliezen. Je bespaart je zo veel moeite, want hoewel je veel op internet kan vinden, staat er ook veel onzin op. Maar al te vaak hebben we koolhydraatarme recepten voorbij zien komen, die helemaal niet koolhydraatarm zijn…

Koolhydraatarme recepten

(gratis)

Eerder in dit artikel kreeg je enkele koolhydraatarme recepten. We hebben er nog meer voor je in ons gratis te downloaden boekje “12 Koolhydraatarme Recepten”. Deze zijn echt koolhydraatarm en onze database zal zich in de toekomst nog verder uitbreiden. Kook zoveel mogelijk van deze recepten en eet zoveel mogelijk koolhydraatarm. Je kunt zo een kilo per week aan vet verbranden.

12 koolhydraatarme receptenDe recepten zijn gratis en eenvoudig, want de ingrediënten vind je in de supermarkt. We raden je aan om het bij deze recepten te houden of onze richtlijnen te volgen. Veel zogenaamd koolhydraatarme recepten die je op andere websites vindt, zitten namelijk wel vol met vervangende suikers (en zijn dus helemaal niet koolhydraatarm). Of controleer ze aan de hand van de lijst die we je gaven.

 

De Afslank Receptenbijbel

(zéér tijdelijk van €110 voor slechts €27)

Dun na het dieet

Een echte aanrader is dit boek. Richard Ridder schreef vanuit eigen frustratie de Afslank Receptenbijbel. Dit receptenboek biedt heel veel houvast voor mensen die het niet lukt om af te vallen. Naast dat de Afslank Receptenbijbel heerlijke recepten bevat die koolhydraatarm zijn, richt het zich op de buikstreek (frustratie nummer 1 bij zowel mannen als vrouwen). Je verbrandt met deze recepten dus veel sneller buikvet dan bij welk ander receptenboek dan ook. De Afslank Receptenbijbel is uitgegeven met een compleet afslankprogramma én vele extra’s, waaronder dag- en weekschema’s en recepten voor tussendoortjes en toetjes. Goed nieuws voor jou, want tijdelijk is het complete pakket rond de Afslank Receptenbijbel (dus mét weekschema’s, afvalplan etc.) afgeprijsd van € 110 naar slechts € 27! Profiteer hiervan voor het te laat is.

Ontdek de Afslank Receptenbijbel zelf

of lees onze review

 

Het Recepten Afslankplan

Het Recepten Afslankplan van Judith Vermeer is een kleine investering, waarmee je een dijk van een naslagwerk in huis haalt. Je zou dit kunnen beschouwen als de Koolhydraatarme Encyclopedie. Door dit boek te bestuderen word jij een kei in koolhydraatarm. Je leert over de werking van koolhydraten en hoe je deze werking naar je hand kan zetten. Bovendien zitten er in dit boek recepten om je vingers bij af te likken. Met andere woorden: afvallen is helemaal niet afzien! De nieuwste bestseller in Nederland is het Recepten Afslankplan. Ontdek op de website waarom.

of lees onze review

 

 

Veelgestelde vragen

Na de publicatie van dit artikel kreeg ik via de mail en als reactie op dit artikel veel vragen. Om de reacties een beetje op te schonen en mijn brievenbus wat leger te houden, een aantal veelgestelde vragen met betrekking tot het koolhydraatarme dieet, mét antwoorden.

Als ik een koolhydraatarm dieet weekmenu zoek, waar vind ik dat dan?

Een koolhydraatarm dieet weekmenu is een handige manier om tegemoet te komen aan een koolhydraatarm dieet. Een weekmenu vind je makkelijk op internet, maar je moet er dan wel mee oppassen dat je verantwoorde recepten hebt. Helaas kan iedereen op internet publiceren en kom ik maar al te vaak ongezonde koolhydraatarme recepten tegen. Het laatste wat je wil is dat je doordat je koolhydraatarm gaat eten, problemen krijgt met je voeding. Het is dus zaak om vooral te kijken naar koolhydraatarme producten. Goede koolhydraatarme producten bevatten maar weinig koolhydraten en bijvoorbeeld meer eiwitten. Koolhydraatarme producten vind je gewoon in de supermarkt.

Zijn er ook andere manieren om af te vallen?

Vergelijkbaar met het koolhydraatarm dieet is het eiwitdieet. Met het eiwitdieet verbrand je vet door meer eiwitten (en minder koolhydraten) te eten. Je leest er meer over in ons artikel over het eiwidieet.

Waar vind ik recepten voor bij een koolhydraatarm dieet?

De beste recepten voor een koolhydraatarm dieet zijn verzameld in het Recepten Afslankplan van Judith Vermeer. Ik noemde het al op de website en als je zeker wil weten dat je iets goeds in huis haalt kun je dit – voor een relatief lage prijs – in huis halen. Het bespaart je veel onzinnige koolhydraatarm dieet recepten op internet. Daarbij weet Judith wat lekker is en tover je dus zo de lekkerste recepten op tafel.

Een koolhydraatarm ontbijt, hoe maak ik dat?

Koolhydraatarme recepten bevatten doorgaans ook recepten voor een koolhydraatarm ontbijt. Het Recepten Afslankplan kan hier ook helpen. Zo niet, dan kun je op het internet veel websites vinden. Let erop dat de producten die je gebruikt koolhydraatarm zijn. Om een beetje te variëren kan een koolhydraatarm ontbijt bestaan uit bijvoorbeeld een omelet met de ene keer wat spek, de andere keer wat zal en de dag erop wat groente. Vermnijd het gebruik van brood, want daar zitten veel koolhydraten in.

Is koolhydraatarm brood een goede manier om af te vallen?

Koolhydraatarm brood is gemaakt van weinig koolhydraten en kan dus helpen om af te vallen. Maar koolhydraatarm brood is gebaseerd op gewoon brood en dat zit vol met koolhydraten. Zelf vind ik het een trucje om met dat soort brood af te vallen. Zoek liever een compleet alternatief voor je ontbijt. Een omelet met groenten, zaden en noten, zalm of wat stukjes spek, is al prima om de dag mee te beginnen.