Dr Pierre Dukan

Het Dukan Dieet

Wie op zoek is naar een eiwitdieet, is het Dukan dieet ongetwijfeld tegengekomen. Logisch, want het Dukan dieet is misschien wel het meest bekende eiwitdieet van dit moment. Het is uitgewerkt door de Franse arts Pierre Dukan.

In 2000 kwam “Het Dukan Dieet” als boek op de markt en sindsdien is het dieet razend populair. Pas in 2010 volgden een Engelse en een Nederlandse vertaling. Het dieet is hier dus nu een jaar of vijf bekend.

Dr Pierre Dukan

Wat is het Dukan Dieet?

Het Dukan dieet is een eiwitdieet. Dat betekent dat het gebaseerd is op eiwitrijke voeding. Je eet weinig vet. Sommige aanhangers vergelijken het dieet onterecht met het Atkins dieet, maar het Atkins dieet is vooral koolhydraatarm.

Pierre Dukan zegt dat zijn dieet gebaseerd is op zijn jarenlange medische ervaring. Hij dacht zijn dieet uit in vier simpele fases. Die zouden moeten leiden tot een stramien van gewichtsverlies, ongeveer als volgt:

  • In dag 1 tot en met 10 verlies je zo’n 5 kilo;
  • Na dag 10 verlies je ongeveer 1 kilo per week.

Het dieet gaat uit van eiwitrijke recepten en baseert zich daarbij op zo’n honderd ingrediënten. Hieronder zijn een stuk of dertig groenten die onbeperkt gegeten mogen worden.

 

Eten tijdens de aanvalsfaseDukan Dieet, de 4 fases

Pierre Dukan heeft ruim 30 jaar onderzoek gedaan naar voeding en het effect daarvan op afvallen. Hij kwam tot de conclusie dat eiwitten het beste bijdragen aan het metabolisme (vet verbranden). Hij bedacht vier fases binnen zijn dieet, die je moet doorlopen om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. Hieronder worden de vier fasen besproken.

 

De aanvalsfase

In de eerste fase ga je in rap tempo gewicht verliezen. Deze fase duurt ongeveer een week, soms korter, soms langer en streeft er naar om je in die week tijd al tussen de 4 en 5 kilo te laten verliezen.

Dat is veel. Critici vinden dat dit veel weg heeft van een crash dieet, want daarbij val je ook in zeer korte tijd heel veel af.

In de aanvalsfase eet je veel eiwitten. Denk daarbij aan mager vlees, vis en magere zuivelproducten, eieren. Je mag vrij veel eten. Wie het dieet kritisch bekijkt, zal zien dat koolhydraatarme producten gemeden worden.

De spijsvertering mot even wennen aan deze nieuwe manier van voeding. Daarom is het een aanrader om veel water te drinken. Ook kun je overwegen om haverzemelen te nuttigen.

Helaas zijn er negatieve bijverschijnselen aan deze fase: veel mensen krijgen last van hoofdpijn (veel water drinken kan daar tegen helpen), een droge mond (wederom: veel water drinken), een slechte lichaamsgeur en een vieze adem.

Deze effecten zijn tijdelijk en hebben te maken met de verwerking van al die eiwitten.

 

De cruisefase

Zodra de eerste vijf kilo’s eraf zijn, komt de volgende fase in beeld: de cruisefase. Deze fase gaat door totdat je je streefgewicht bereikt hebt.

Je valt hiermee ongeveer een kilo per week af.

Naast eiwitrijke voeding, mag je nu ook groente eten. In groenten zitten ook koolhydraten, maar die kunnen niet op tegen de hoeveelheid eiwitten in de rest van het dieet.

Afhankelijk van je streefgewicht, kan de cruisefase een paar weken tot zelfs enkele maanden duren.

 

De stabilisatiefase

Je hebt je streefgewicht bereikt. Nu is het zaak om je gewicht te behouden. Terugval komt bij veel diëten voor en met de stabilisatiefase wil dr Dukan daar een stokje voor steken. Het jojo-effect wordt hiermee voorkomen, mits je de richtlijnen goed volgt! De stabilisatiefase vormt daarin het begin. De volhardingsfase (fase 4) het einde.

In deze fase mag je, naast wat je in de aanvalsfase en de cruisefase mocht eten, ook brood, kaas en fruit nuttigen.

Sterker nog: er zijn twee dagen in de week waarop je alles mag eten wat je wil. Het is hierbij wel belangrijk om genoeg water te blijven drinken en haverzemelen te eten.

De lengte van deze fase is afhankelijk van elke kilo die je in de cruisefase verloren hebt. Dit aantal kilo’s vermenigvuldig je met 10. Heb je dus 4 kilo verloren in de cruisefase? Dan houd je de stabilisatiefase 4 x 10 = 40 dagen vol.

 

De volhardingsfase

Je hebt nu de drie belangrijkste fases gehad. Zeker de stabilisatiefase is een belangrijk onderdeel van het Dukan dieet, want het voorkomt dat je weer in oude, ongezonde, patronen vervalt en aankomt.

Deze laatste fase van het Dukan dieet heeft tot doel om je gewicht te behouden. Je hebt al aan de stabilisatiefase gewerkt, maar het is nu ook zaak om te blijven volharden.

Hoe zit dat eruit?

Om op gewicht te blijven met het Dukan dieet, zal je op één dag in de week net zo moeten eten als in de aanvalsfase. Je blijft dan ook vele water drinken en haverzemelen nuttigen.

Daarnaast is het vanaf nu nodig om elke dag minstens dertig minuten aan beweging te gaan doen. Verder eet je zoals je dat tijdens het dieet geleerd hebt. Belangrijk: je stapt zeker niet terug op je oude gewoontes.

 

Het Dukan dieet  boekenVoordelen

Wat zijn de voordelen van het Dukan dieet?

  • Het is een professionele uitgewerkt dieet;
  • Dr Pierre Dukan heeft veel ervaring;
  • Het Dukan dieet wordt wereldwijd door veel mensen gevolgd;
  • Het dieet biedt veel handreikingen en richtlijnen.

 

Nadelen

Toch zijn er aan het Dukan dieet ook enkele nadelen te vinden. Namelijk:

  • In de aanvalsfase mag je geen groente eten. Vreemd, want groenten zijn juist heel gezond en bevatten weinig calorieën. Nergens wordt onderbouwd waarom dit is. En Voedingscentrum raadt juist 2 ons groenten per dag aan.
  • Het dieet richt zich op eiwitten. Op zich is dat niet verkeerd, maar koolhydraten en vetten maken ook deel uit van een gebalanceerde voeding. Gezonde vetten kunnen geen kwaad, maar worden ook uit dit dieet verbannen.
  • De nieren en de lever kunnen erg belast worden wanneer je te lang volgens het Dukan dieet blijft leven.
  • Beweging wordt pas aan het einde (in de volhardingsfase) aanbevolen. Dat is vreemd, want beweging is altijd goed. Ook hier ontbreekt het aan voldoende onderbouwing.,

 

Alternatieven voor het Dukan dieet

Het Dukan dieet heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Niet gek dat veel mensen op zoek gaan naar een gezond alternatief. Nu heeft het Dukan dieet wel veel mensen geïnspireerd. Het idee van afvallen met een eiwitdieet is dan ook erg populair.

Een ander eiwitdieet dat prima als vervanger voor het Dukan dieet kan dienen is het Vitadis dieet. Dit dieet is ontzettend uitgebalanceerd en overcompleet. Je krijgt alles thuis opgestuurd, van recepten tot de ingrediënten aan toe, inclusief richtlijnen en handboeken. Ook kun je online coaching volgen en word je stap voor stap begeleid door professionals.

Het Vitadis dieet haalt alle voordelen uit het Dukan dieet en combineert die met de eenvoud van vandaag. Je zou kunnen spreken van een modern eiwitdieet, waarmee je verrassende resultaten kunt behalen. 2 tot 3 kilo per week verliezen is prima te doen met het Vitadis dieet. Zonder dat je je daarbij ellendig hoeft te voelen, want de eiwitten zorgen ervoor dat je verzadigd blijft.

Wil je meer weten over het eiwitdieet van Vitadis? Klik dan op de link hieronder.

Vitadis

Geef een reactie!