Vet verbranden en gezond op gewicht komen. Over energie, buikvet én gezonde voeding.

Vet verbranden en afvallen verschillen niet veel van elkaar. Wie zich bezig houdt met afvallen wil doorgaans minder zwaar zijn en dat kan door vet te verbranden. Anderzijds kan het ook je doel zijn om droog te trainen. Dan wil je zo min mogelijk vet op je lichaam hebben. Dit is vaak het doel van sporters.

Mensen die bezig zijn met vet verbranden willen dus graag afvallen of fitter worden. Hoewel vet overal op je lichaam kan zitten, vinden de meeste mensen het vet rondom de buik het vervelendst. Buikvet is dan ook een grote ergernis onder Nederlandse mannen en vrouwen.

Dit artikel richt zich op afvallen door vet verbranden. Dat kan op verschillende manieren en in dit artikel leggen we uit hoe. Ook geven we je tips en adviezen met betrekking tot voeding.

Doelgericht vet verbranden

Wanneer het je doel is om vet te verbranden en je vetpercentage aanzienlijk te verlagen, zijn twee zaken cruciaal:

  • Gezonde voeding die je energie levert;
  • Beweging om energie te verbruiken.

Het woord “energie” vervult een belangrijke rol. Afvallen én vet verbranden komen namelijk neer op energie. Je moet energie binnenkrijgen, maar ook weer kunnen verbranden. Zolang je net zoveel energie verbrandt als dat je binnenkrijgt, is er niets aan de hand. Wanneer je meer energie verbrandt dan je binnenkrijgt, zal je vanzelf ook vet verbranden. Krijg je echter meer energie binnen en lukt het je lichaam niet om die energie te verbranden? Dan ontstaat overgewicht.

 

De juiste energie binnenkrijgen

Zoals gezegd is het belangrijk om energie binnen te krijgen. De energie zorgt er namelijk voor dat je normaal kan functioneren, zowel lichamelijk als geestelijk. Energie haal je uit voeding. Wanneer je bezig bent met vet verbranden is het verstandig om eiwitrijke voeding tot je te nemen. Eiwitrijke recepten hebben namelijk een groot aantal voordelen:

  • Met eiwitrijke recepten krijg je veel energie binnen (voor geestelijk en fysiek gemak);
  • Door eiwitten in voeding raak je snel verzadigt;
  • Spieren breken eiwitten helemaal af en je lichaam slaat overtollige eiwitten niet op als vet;
  • Het afbreken van eiwitten kost veel energie, waardoor er vet wordt verbrandt.

Je leest het goed: door het eten van eiwitrijke gerechten kun je al vet verbranden. Daarbij hoef je nog niet eens te bewegen. Maar het is natuurlijk vanzelfsprekend dat beweging een uitermate goed effect heeft op het verbranden van vet.

Wil je meer weten over eiwitrijke voeding en eiwitrijke recepten? Lees dan onze review van het boek FitChef, dat vol staat met eiwitrijke recepten.

Lees de review van FitChef >>

 

Energie verbruiken

Maar wanneer je écht effectief vet wil verbranden, zal je energie ook moeten gaan verbruiken. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer je vetmassa zal slinken en hoe lager je vetpercentage zal worden.

Energie verbruiken doe je door beweging. Je kan dan feitelijk aan elke vorm van beweging denken. Maar er wordt wel onderscheid gemaakt tussen cardiotraining en krachttraining. Beiden zijn belangrijk.

 

Cardiotraining voor conditie

Cardiotraining is vooral bedoeld om conditie op te bouwen. Hardlopen, fietsen en zwemmen zijn vormen van cardiotraining. Je krijgt hier veel energie van om je ook aan zwaardere vormen van sporten te kunnen wagen. Los daarvan verbrand je natuurlijk ook het nodige vet door in beweging te zijn.

 

Vet verbranden met krachttraining

Maar het vet dat je verbrandt met cardiotraining is slechts een schijntje bij de hoeveelheid vet die je met krachttraining kwijt kunt spelen. Krachttraining kan je zo zwaar en intensief maken als je zelf wilt. Over het algemeen is de stelregel: hoe intensiever de training, hoe meer energie je verbrandt (en dus ook hoe meer vet).

Wel is het belangrijk om krachttraining op te bouwen. Begin dus niet gelijk met de zwaarste oefeningen. Het gaat ook helemaal niet zozeer om het gewicht dat je kunt tillen of liften. Het gaat meer om het herhalen van de beweging en het verstevigen van de spieren. Probeer daarbij alle spierpartijen in je lichaam onder handen te nemen. Stel met iemand in de sportschool een goed schema op om het trainen te optimaliseren.

 

Vet verbranden bij je buik

In de inleiding benoemden we het al: zowel mannen als vrouwen vinden het vet rondom de buik het meest vervelend.

Het ziet er nooit uit, het belemmert je in bewegingen en de meeste mensen voelen zich er knap onzeker door. Alle redenen dus om buikvet te willen verbranden. Het verbranden van buikvet is echter geen makkelijke opgave. De bovengenoemde tips en adviezen zijn dan ook van toepassing op alle vormen van vet. Buikvet zal namelijk pas verdwijnen als vet over je hele lichaam verdwijnt. Door effectief te trainen en intensief aan krachttraining te doen kun je al in korte tijd effect zien, ook bij je buik. Wie doorzet kan al in een maand tijd zien en voelen dat het vet bij de buik begint te verdwijnen.

Wanneer het je echt puur te doen is om je buik, helpt het om – naast het eten van eiwitrijke gerechten – ook buikspieroefeningen te doen. Buikspieroefeningen verbranden geen vet, maar maken wel de spieren achter je vet sterker. Zodra je het vet dan kwijt bent geraakt, zie je ook dat er spieren zitten.

Ook cardiotraining helpt bij het verbranden van buikvet.

 

Gezonde voeding

Tot slot willen we nog één keer het belang van gezonde voeding benadrukken. Veel mensen gaan namelijk voorbij aan voeding en zetten volledig in op de sportschool. Natuurlijk is dat goed en kan de sportschool je helpen om op gewicht te komen, maar door een paar simpele ingrepen kun je er zoveel meer uithalen.

Eiwitrijke voeding is echt bedoeld voor mensen die vet willen verbranden en hun vetpercentage omlaag willen krijgen. Anders dan bijvoorbeeld koolhydraatarme voeding, die bedoeld is voor mensen die alleen maar willen afvallen.

Wees niet bang dat eiwitrijke voeding je leven volledig op zijn kop zet. Dat zal echt niet het geval zijn als je al vrij gevarieerd heet. Het zal je echter helpen om meer van het goede te doen en slechte voeding te laten staan. Eiwitrijke voeding bestaat namelijk voor een groot deel uit vlees en vis (waar heel veel eiwitten in zitten), maar wordt ook aangevuld met groenten en fruit. Ook noten en zaden leveren je heel veel energie uit eiwitten en komen dan ook uitgebreid aan bod in een eiwitrijk eetpatroon.

Wil je meer weten over eiwitrijke voeding en wat eiwitrijke recepten voor je kunnen doen? Lees dan onze review van de bestseller onder de kookboeken: FitChef. In dit heerlijke boek krijg je heel veel handreikingen om je leven gezonder te gaan inrichten door je voeding aan te passen.

Lees de review van FitChef >>

Laat een reactie achter