10 kilo afvallen… Vandaag starten!

Waarschijnlijk droom je er al langer van om eindelijk af te gaan vallen. Welnu, we pakken de koe vandaag nog bij de hoorns. Want vandaag start jij met deze methode waarbij je met gemak 10 kilo kunt afvallen.

We doelen op 1 tot 2 kilo per week, voor de duur van maximaal 10 weken. Dus over iets meer dan twee maanden ben jij 10 kilo aan overtollig vet kwijt.

Hoe gaan we dat doen? We kijken naar een aantal factoren die van belang zijn als je succesvol af wil vallen. En die factoren bundelen we tot een krachtige methode die voor iedereen werkt.

Behalve dat je direct kunt beginnen, is het ook nog eens gratis en voor niks! Doe jij mee?

Iedereen kan beginnen met afvallen, maar niet iedereen houdt het vol

Als je al vaker geprobeerd hebt om af te vallen, heb je ongetwijfeld al gemerkt dat het niet moeilijk is om te beginnen. Sterker nog: de meeste mensen vinden het fijn om te beginnen. Ze hebben dan het idee dat het nu eindelijk gaat gebeuren. Ze zetten zich volledig in: minder eten, meer bewegen…

Maar na een week of twee wordt het toch ineens lastig.

Het afvallen lijkt te stagneren, waardoor de moed in de schoenen zakt. En stoppen is dan vaak het gevolg.

Herkenbaar? Voorkom stagneren en zet door! We vertellen je in dit artikel hoe het komt dat je lijkt te stagneren.

 

Gezond eten en drinken

De belangrijkste sleutel tot succes bij 10 kilo afvallen ligt verscholen in gezond eten en drinken. Je voeding is allesbepalend. Wil jij meedoen en gemiddeld 1 tot 2 kilo per week gaan verliezen in de komende twee maanden?

Dan is het goed om te weten hoe een koolhydraatarm dieet werkt. Want om af te vallen is het belangrijk dat je minder koolhydraten binnenkrijgt. Daardoor krijg je namelijk ook minder insuline binnen.

Insuline zorgt dat voedingstoffen door je lichaam worden opgenomen. Maar dat is niet het enige: het bepaalt ook wáár het wordt opgeslagen. Je overschot aan vet wordt dus door insuline daadwerkelijk opgeslagen als vet.

 

De werking van koolhydraten

Koolhydraten zijn dikmakers. Dat heeft te maken met de insulinewaardes die koolhydraten veroorzaken. Als je wekijken naar enkelvoudige koolhydraten, kunnen we stellen dat die de insulinewaarde flink doen stijgen. Daardoor wordt vet dus sneller door het lichaam vastgehouden en word jij sneller dik.

Je maakt nu namelijk meer lichaamsvet aan en wordt dus ook zwaarder.

We krijgen bijna dagelijks teveel koolhydraten binnen. In ons artikel over het koolhydraatarme dieet kun je daarover meer lezen. Kort gezegd veroorzaken al die koolhydraten voor een overschot aan suikers en dus insuline. Maar ook wordt het eten van deze koolhydraten gelinkt aan diverse andere ziekten, waaronder zelfs kanker.

 

Lagere insulinewaarde

Wil jij ook 10 kilo afvallen? Dan moet je zorgen dat de insulinewaarde in je lichaam laag blijft. Vermijd dus koolhydraten. Laat voeding als brood, pasta en rijst zoveel mogelijk staan, maar wees vooral ook voorzichtig met suikers.

Wil je daar hulp bij? Lees dan onze review van de Afslank Receptenbijbel. In dit boek staan recepten die je hier vanzelf bij helpen.

Bovenstaande gedachte is de basis van het koolhydraatarme dieet en dus ook van de vele koolhydraatarme recepten die er te vinden zijn.

 

5, 10 of zelfs 15 kilo verbranden?

Een koolhydraatarm dieet is uiterst efficiënt. Dat zal je zelf gaan ervaren als je de richtlijnen die we straks in dit artikel geven toepast op je leven. Je kunt er meer dan 10 kilo mee afvallen, zelfs 15 kilo. Maar ook minder, als je niet zo heel veel gewicht kwijt wil.

Het koolhydraatarme dieet is de perfecte manier voor iedereen die meer controle wil over zijn of haar gewicht.

 

Afvallen zonder tegenslag

Wil jij nu eindelijk eens afvallen zonder tegenslag? Niet weer stagneren en vastlopen, maar gewoon door kunnen gaan?

Dan is het goed om te weten dat er een aantal dingen gebeurt in je lichaam op het moment dat je af gaat vallen, waardoor het lijkt dat je stagneert.

Zodra je begint met een koolhydraatarm dieet, ga je de strijd aan tegen het hormoon insuline. Daardoor wordt suiker niet als vet opgeslagen en wordt er zelfs vet verbrand. Maar er is nog een ander hormoon dat ook een belangrijke rol speelt in dit hele proces: leptine.

Leptine wordt door je vetcellen aangemaakt. Het reguleert aan aantal dingen, namelijk:

  • Het gevoel van honger of verzadiging;
  • De hoeveelheid energie die je nog hebt;
  • De hoeveelheid vet die je lichaam verbrandt.

Wanneer jij begint met afvallen en insuline omlaag brengt, schiet het hormoon leptine in de verdediging. Dat hormoon krijgt één duidelijk signaal: er is iets mis, want er komt geen vet meer bij.

Daarop reageert leptine in veel gevallen juist door het vet dat er nog wel is vast te houden.

Het gevolg is dat jij inspanning na inspanning verricht, gezonder bent gaan eten, maar totaal geen vet verliest. Sterker nog: je blijft op je gewicht en lijkt te stagneren.

Dit moet je doorbreken. Dat kan door het hormoon leptine het gevoel te geven dat er niets aan de hand is. In dat geval hanteer je onderstaande methode en komt het gegarandeerd goed:

 

De 7e dag (zeer curciaal!)

De 7e dag is dus een belangrijke dag. Hoewel je weer normaal mag eten, willen we je wel met klem adviseren om hierin niet te overdrijven. Het gaat erom dat het hormoon leptine het idee heeft dat er voldoende vet binnenkomt. Eet dan bij voorkeur gewoon weer brood, rijst en pasta. Maar ga niet aan de koek, snoep en chips. Daar zitten namelijk veel minder voedingswaarden in dan in brood, rijst en pasta.

 

Leptine in balans houden

10 kilo afvallen de komende twee maanden? Zorg dan dat je het hormoon leptine in balans houdt door na iedere 6 dagen koolhydraatarm gegeten te hebben, een normale dag te doen. Eet gewoon weer rijst, brood en/ of aardappels of pasta, maar overdrijf dit niet.

Als je nu wel weer aan de friet met mayonaise en chips gaat, verpest je het ook een beetje voor jezelf.

 

Wat mag je eten tijdens het koolhydraatarme dieet?

Tijdens de 6 dagen waarop je koolhydraatarm gaat eten en insuline probeert te verlagen, mag je de volgende zaken eten en drinken:

  • Vlees, zoals rundvlees, varkensvlees, lamsvlees, gevogelte (kalkoen en kip);
  • Vis, zoals sardines, zalm, haring en kabeljauw;
  • Zeevruchten en schaal- en schelpdieren (mosselen, krab, kreeft en gamba’s);
  • Groenten (varieer zoveel mogelijk in soort en kleur);
  • Ei;
  • Bonen en peulvruchten;
  • Noten en zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, hennepzaad);
  • Fruit (2 stuks per dag);
  • Drankjes zonder toegevoegde suikers (water, thee en koffie bij voorkeur).

 

Wat kun je het beste eten en drinken tijdens de 7e dag?

De 7e dag kan best spannend zijn, want je kan het zomaar verkeerd doen. Nu weet je dat je geen friet met mayonaise moet gaan eten als je succesvol wil zijn en 10 kilo afvallen in twee maanden wil bereiken.

Maar wat mag je dan wel?

We geven hieronder een aantal voorbeelden van voedingsstoffen met een hoge voedingswaarde, waardoor het hormoon leptine niet geneigd is om vet vast te houden:

  • Couscous
  • Honing
  • Bananen
  • Druiven
  • Zoete aardappels
  • Havermout
  • Dadels
  • Wortels (gekookt)
  • Ananas
  • Pompoen
  • Meloen
  • Witte rijst

Deze 7e dag is eigenlijk heel erg belangrijk voor het succes dat je kunt gaan boeken. Als je dze 7e dag goed aanpakt en je zoveel mogelijk aan deze lijst houdt, zal je er het maximale uithalen.

We geven je graag een aantal richtlijnen om deze 7e dag zo goed mogelijk vorm te geven.

 

Havermout bij het ontbijt

Ontbijt deze 7e ochtend met een ontbijt op basis van havermout. Je kunt hier wat magere yoghurt bij doen en het geheel op smaak brengen met stukjes fruit (banaan, druif en/ of meloen). Roer er eventueel wat honing doorheen voor nog meer smaak.

 

Dadels in de middag

’s Middags kun je snacken met dadels. Deze kun je gewoon los eten, maar je kan ze ook verwerken in een lunchgerecht met witte rijst of cousous en pompoen of gekookte wortels.

 

Dineren met couscous of witte rijst

Hetgeen je in de middag niet als lunch hebt gebruikt (couscous of witte rijst) kun je in de avond als diner eten. Doe hier eventueel een zoete aardappel bij en breng op smaak met de genoemde fruitsoorten en groenten.

 

Je kunt nog meer doen!

Waarschijnlijk zie jij het nu helemaal zitten. 10 kilo afvallen is een eitje met deze methode. Maar je kunt nog meer doen voor nog meer effect of sneller effect. Neem onderstaande tips en adviezen mee en ervaar zelf wat het voor jou kan betekenen.

 

Beweeg

Beweging is de beste manier om het afvallen te bespoedigen. In principe maakt het niet zoveel uit wat je doet, als je maar beweegt. Je kunt daarin eindeloos variëren. Uiteraard is intensieve krachttraining gedurende een half uur meer effectief dan een wandeling van een half uur, maar elke vorm van beweging is meegenomen. Door te bewegen kom je ook nog eens lekkerder in je vel te zitten.

 

Ga niet naar bed met een volle buik

Vlak voor het slapengaan nog eten is niet aan te raden, omdat je lichaam dan niet de kans krijgt om het eten te verwerken. Ook wordt er minder groeihormoon aangemaakt, waardoor je je juist ongelukkiger gaat voelen.

Wanneer je dit dagelijks wel doet, kan het zelfs zorgen dat je helemaal niet meer afvalt.

 

Omega 3-vetzuren

Probeer tijdens het afvallen ook veel omega 3-vetzuren te nuttigen. Deze vetzuren ondersteunen de werking van leptine, waardoor er wel meer vet wordt verbrand.

Wanneer je geen zin hebt om vis te eten of dat niet lekker vindt, kun je altijd overgaan tot de capsules.

 

Focus je op eiwitten als alternatief

We hebben het in dit artikel eigenlijk hoofdzakelijk gehad over koolhydraten, omdat we een koolhydraatarm dieet in het hoofd hebben. Maar waar je op kunt focussen als je geen koolhydraten wil of mag eten, is op eiwitten. Eiwitten zijn namelijk voedingsstoffen die de aanmaak van spiermassa bevorderen, maar daarmee ook de vetverbranding stimuleren. Een ander gunstig effect van eiwitten is dat ze zorgen voor een vol en verzadigd gevoel.

Eiwitten kun je het beste als ontbijt eten. Lees meer over eiwitrijke voeding en eiwitrijke recepten.

 

Voordelen

Je hebt kunnen lezen hoe 10 kilo afvallen in iets meer dan twee maanden mogelijk moet zijn. Deze manier biedt vele voordelen, namelijk:

  • We gaan uit van het koolhydraatarme dieet en dat is altijd erg succesvol geweest;
  • Het kost je geen geld (hooguit de boodschappen, die je anders ook zou moeten betalen);
  • Je kunt hier direct mee beginnen;
  • Je kunt nog altijd de meest lekkere recepten vinden op basis van de genoemde ingrediënten;
  • Behalve 10 kilo afvallen word je ook een stuk gelukkiger (je zal merken dat je je beter kunt concentreren en focussen, maar ook zal je merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt);
  • Je stagneert niet meer.

 

10 kilo afvallen… begint hier

Je hebt kunnen lezen dat 10 kilo afvallen voor jou nu kan starten. Hierboven heb je de belangrijkste richtlijnen kunnen lezen.

Samengevat komt het neer op het volgende:

  • Eet 6 dagen koolhydraatarm;
  • Eet de 7e dag volgens de opgegeven lijst;afslank-receptenbijbel
  • Herhaal dit gedurende acht tot tien weken.

Wees erop bedacht dat dit wel een omkeer zal zijn. Je kunt niet zomaar meer snacken en snaaien, maar dat zal ook niet nodig zijn als je het goed aanpakt. De eerste dagen van dit dieet zijn cruciaal. Daarna zal het grotendeels vanzelf gaan.

Recepten kun je op onze website vinden, maar nog beter is het om je te verdiepen in de recepten van de Afslank Receptenbijbel. Deze recepten zijn puur geschreven voor een koolhydraatarm dieet en helpen je dan ook als geen ander om effectief af te vallen.

We wensen je veel succes en horen graag wanneer het jou gelukt is om 10 kilo af te vallen. Meer of minder mag natuurlijk ook!

Bekijk de Afslank Receptenbijbel >>

Geef een reactie!