Hardnekkig overgewicht is wat velen van ons bezighoudt. Eindelijk afrekenen met dat verschrikkelijke gevoel van te dik zijn? Zorgen dat je weer in je kleding past? Dan ben je hier aan het juiste adres. Het Cambridge dieet is een echt crash dieet… maar het blijkt toch ook voor mensen een uitkomst te bieden. Wat is het Cambridge dieet, hoe werkt het en hoe kun jij er mee afvallen? Die vragen – en meer – staan centraal in dit artikel.

Cambridge dieet, wat is dat?

We gaan het in dit artikel uitvoerig hebben over het Cambridge dieet. Dat is een programma dat je in staat stelt om op korte termijn heel veel gewicht te verliezen. Het Cambridge dieet is een zogenaamd vloeibaar dieet. Dat wil zeggen dat je veel van wat je volgens het dieet binnen moet krijgen, moet drinken. Je drinkt per dag drie eenheden. Deze vul je aan met ander voedsel, waar je zelf vrij in bent. De losse porties zijn goed doorgerekend en bestaan uit vetten, koolhydraten, vezels, eiwitten en belangrijke mineralen en vitamines. Over de verhoudingen hoef je je dus niet druk te maken. Ten onrechte wordt soms gedacht dat het Cambridge dieet een eiwitdieet is. Dat is het dus niet, want er worden wel degelijk vetten en koolhydraten genutigd.

 

Extra toevoeging

Ongeveer tien jaar geleden is er een belangrijke substantie aan het Cambridge dieet toegevoegd. Daarmee werd de hoeveelheid eiwitten opgevoerd van 75% naar 100%. Als eiwittoevoer was dit erg voordelig, want de gebruikte eiwitten waren en zijn nog altijd gebaseerd op soa en wei. Deze voedingselementen bevatten geen verdovende of stimulerende middelen of slechte geneesmiddelen.

 

Volg het Cambridge Dieet

Er zijn drie manieren waarop je het Cambridge dieet kan volgen. Je kunt kiezen voor een snelle methode, de afwisselende methode en de normale methode.

 

De snelle methode

De snelle methode van het Cambridge dieet volg je door iedere dag drie tot vier porties van de voeding die je bij het Cambridge dieet krijgt in te nemen, zonder extra voeding. Dit is een zware vorm van het dieet, want je kunt erg hongerig worden. Discipline is hierbij zeker vereist.

 

De afwisselende methode

De afwisselende methode houdt het midden tussen de snelle en de normale methode. De ene dag doe je het zoals hierboven beschreven. De andere dag zoals hieronder beschreven. Je maakt zelf de balans op van wat voor jou het beste werkt.

 

De normale methode

Wil je liever op je gemak afvallen zonder al teveel druk? Dan is de normale methode voor jou geschikt. Je neemt de voeding van het dieet voorafgaande aan een maaltijd. Die maaltijd heeft een laag caloriegehalte. Doordat je de Cambridge capsules voor het eten op hebt, heb je minder trek.

 

Cambridge dieet

Hoe werkt het Cambridge dieet?

Het Cambridge dieet stuurt erop aan dat je lichaam je huidige vetvoorraad aan gaat breken om te verbranden. Dat doet het dieet door ervoor te zorgen dat jij heel weinig vet en energie binnenkrijgt. Je lichaam kan dan niet anders dan het huidige vet te verwerken. Doordat het Cambridge dieet je hooguit achthonderd calorieën per dag laat nuttigen, heb je dat vrij snel voor elkaar (een man heeft per dag 2.500 calorieën nodig en een vrouw 2.000). Je lichaam gaat dus als een bezetene vet verbranden om energie te krijgen.

In de eerste fase worden de koolhydraten in je lichaam aangesproken. Zodra die verdwenen zijn, gaat in de tweede fase de vetopslag eraan. Het hongergevoel neemt in die fase ook af. Het is – als de koolhydraten het lichaam uit zijn – niet meer zo dat je de hele dag honger hebt.

 

Hoe zit het met die capsules?

Zoals gezegd is het Cambridge dieet een vloeibaar dieet, wat zoveel betekent dat je capsules moet drinken voor de maaltijden die je nuttigt. Die capsules zijn standaard en het kenmerkende eraan is dat ze veel variatie hebben in de capsules: zo kun je ze in de smaken chocolade, bananen, aardbeien, koffie enzovoorts krijgen.

De capsules bevatten een vloeistof die alle stoffen bevat die je nodig hebt. Je komt met die capsules dus niets tekort en daarmee onderscheidt het Cambridge dieet zich van een crash dieet zoals het Ziekenhuisdieet (waarbij je wel belangrijke voedingsstoffen mist).

Tegenwoordig kun je de shakes / capsules van het Cambridge dieet in twee varianten krijgen.

 

Food for Life

Een Food for Life is een wat zwaardere variant, die meer calorieën en eiwitten bevat. 140 calorieën, 51 gram eiwitten en ongeveer 3 gram vet.

 

Original Shake

De Original Shake bevat 110 calorieën en ongeveer 31 gram aan eiwitten. Daar zit dus minder in dan in de Food for Life. Met de Original Shake zal je sneller afvallen, maar die vraagt – zeker in de eerste fase waarbij de koolhydraten worden opgemaakt – veel van je.

 

Nog meer voeding

Behalve de shakes in capsules zijn er ook voedingsrepen, soep en allerlei andere producten van het Cambridge dieet te verkrijgen.

 

Maximaal achthonderd calorieën per dag

Als je drie keer per dag zo’n shake neemt, mag je ervan uitgaan dat je niet meer dan vierhonderd calorieën op een dag binnenkrijgt. Datzelfde aantal krijg je ook nog eens met je voeding (tenzij je in de zware en snelle route zit). Je zal begrijpen dat je lichaam daar erg aan moet wennen, maar dat het resultaat verbluffend zal zijn.

 

Voordelen van het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet wordt door velen gevolgd. Het kent dan ook enkele voordelen die voor iedereen zullen werken, namelijk:

  • Het dieet is bewezen succesvol. Je valt inderdaad met het dieet af als je de richtlijnen volgt.
  • Het dieet is geschikt voor diabetici en mensen met een hogere bloeddruk.

 

Nadelen van het Cambridge dieet

  • Veel gebruikers ervaren het Cambridge dieet als een bijzonder zwaar dieet. Het vergt veel discipline en de richtlijnen zijn erg streng.
  • Doordat je heel streng moet zijn voor jezelf bestaat de kans dat je snel afhaakt en toch gaat compenseren met ongezonde snacks en tussendoortjes.
  • Mentaal gezien is het Cambridge dieet ook erg zwaar. Je moet jezelf goed in de hand weten te houden.
  • Het aantal calorieën dat je binnenkrijgt is zo laag dat je futloos kunt gaan voelen. Je conditie neemt in rap tempo af.
  • Het dieet kost je zo’n € 50 per week. Daar moeten ook nog kosten voor boodschappen van de normale maaltijden bij worden opgeteld.
  • De resultaten op langere termijn zijn niet altijd even goed. Veel mensen vervallen – net als bij een crash dieet – toch weer in hun oude gewoontes en komen weer snel aan.
  • De voeding is niet gevarieerd: je mag enkel shakes, pap, repen en soep.

 

Conclusie

Het Cambridge dieet is een bekend dieet waarmee veel mensen zijn afgevallen. Maar het is niet het allerbeste dieet van dit moment. Het wordt over het algemeen als een zwaar dieet gezien, waar je veel discipline voor moet hebben. Bovendien blijf je vaak honger houden en verzand je al snel weer in je oude gewoontes.

Daarbij kost het Cambridge dieet behoorlijk wat geld. Je betaalt voor de typische Cambridge capsules, shakes, repen enzovoorts al gauw zo’n € 200 tot € 250 per maand. Dat is voor een dieet erg duur, zeker als je weet dat je daarnaast nog gewoon je boodschappen moet doen.

Er is een veel goedkoper alternatief. We hebben het over een koolhydraatarm dieet. Dit dieet biedt, ten opzichte van het Cambridge dieet, de nodige voordelen.

Wist je dit al over het koolhydraatarme dieet?

  • Gemiddeld vallen onze bezoekers er 1 tot 2 kilo per week mee af
  • Een koolhydraatarm dieet is een gratis dieet
  • Met een koolhydraatarm dieet val je niet alleen af, maar word je op meerdere gebieden gezonder
  • Een koolhydraatarm dieet is makkelijk te volgen

Voor de volledigheid: het Cambridge dieet is een goed dieet. Het werkt en er is over nagedacht. Het is geen crash dieet en dus ook niet schadelijk voor je gezondheid. Om die reden gaan we hieronder het koolhydraatarme dieet niet vergelijken et het Cambridge dieet. Daarvoor zijn de diëten te verschillend. Wel zetten we uiteen wat een koolhydraatarm dieet voor jou kan betekenen.

 

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet stelt je in staat om tot wel 2 kilo te verbranden in een week tijd, zonder dat je daarbij hoeft te gaan sporten of bewegen. Een koolhydraatarm dieet richt zich hoofdzakelijk op het nuttigen van koolhydraatarme recepten. Daardoor krijg je weinig slechte koolhydraten binnen en kom je niet meer aan. Omdat je nu eindelijk energie gaat verbranden (in plaats van alleen maar opslaan) val je wel razendsnel af.

Wil je meer weten over het koolhydraatarme dieet? Lees dan ons hele artikel over dat item.