Het 10 dagen dieet stelt je in staat om in 10 dagen tijd 5 kilo aan gewicht te verliezen. Je kunt per dag dus een halve kilo kwijtraken met het 10 dagen dieet. Helaas is het effect van het 10 dagen dieet vaak maar tijdelijk. Toch zijn er veel mensen die het 10 dagen dieet volgen, bijvoorbeeld omdat ze in korte tijd af willen vallen. Hoe verstandig is dat? Je leest het in dit artikel. Onderstaand filmpje bevat een samenvatting van het artikel.

 

De basis van het 10 dagen dieet

Het 10 dagen dieet kent als het ware zeven basisregels. Die regels zijn leidend voor de loop van het dieet, dat 10 dagen duurt. Aan het einde van die 10 dagen ben je – als je alles goed hebt gedaan – 5 kilo kwijt. Wil je meer kwijt? Dan doe je het 10 dagen dieet gewoon nog een keer, maar liefst wel met een periode ertussen.

De zeven basisregels volgen hieronder:

  1. Je mag onbeperkt water, koffie en thee drinken, maar dan wel zonder suiker en melk;
  2. Per dag moet je tenminste 2,5 liter drinken;
  3. Je mag enkel en alleen mager vlees eten en braden doe je vetvrij;
  4. Je neemt volkorenbrood en niet van die grote stukken;
  5. Je vervangt boter door margarine;
  6. Bij de sla neem je alleen dressing en mayonaise laat je staan;
  7. Je weert alle vormen van sausjes bij het eten.

 

Afvallen met het 10 dagen dieet is niet blijvend
In deze zeven basisregels zitten al beknopt enkele factoren gevangen die je zullen helpen om met het 10 dagen dieet af te vallen.

  • Water drinken zorgt voor een vol en verzadigd gevoel, waardoor je niet snel naar tussendoortjes zal grijpen.
  • Suiker en melk uit je koffie en thee, want dat zijn echte dikmakers. Per portie lijkt het niet veel uit te maken, maar reken eens uit hoeveel je er per week nuttigt.
  • Boter en braadboter zijn vaak erg vet. Door die te laten staan word je eten vanzelf minder vettig en kom jij er minder van aan.
  • In brood zitten veel koolhydraten. Hoe minder je er eet, hoe beter.
  • Mayonaise en andere sausjes zijn bedoeld om het eten lekkerder te maken, maar helaas ook erg ongezond. Het zijn dikmakers van de bovenste plank.

 

Het 10 dagen dieet schema

Ga je aan de slag met het 10 dagen dieet? Dan volgt hieronder een schema dat je kan volgen. Per dag worden de belangrijkste zaken op een rijtje gezet.

Dag 1:

Ontbijt: Je mag onbeperkt koffie of thee, één boterham met weinig boter, één gekookt ei en één appel.

Lunch: Je mag twee boterhammen met 100 gram ham (waar geen vet op zit), één zure augurk en één glas sap (zoals grapefruit, citroen- of sinaasappelsap).

Diner: één sinaasappel, hooguit 120 gram vlees, twee soeplepels met groenten, twee kleine aardappels en één glas karnemelk (Lust je dat niet? Neem dan magere kwark).

 

Dag 2:

Ontbijt: Je mag onbeperkt koffie of thee, twee boterhammen met één eetlepel jam (dun uitsmeren dus).

Lunch: Je mag één banaan, twee boterhammen, 250 gram magere kwark en één glas met sap (sinaasappel, citroen of grapefruit).

Diner: Je eet één appel, één magere schnitzel óf twee plakken lever (denk eraan dat je weinig boter gebruikt), twee eetlepels aardappelsalade, één portie sla (daar mag je een grote portie van) en één glas sap.

 

Dag 3

Ontbijt: Onbeperkt koffie en thee, een boterham met 50 gram (magere) worst en een sinaasappel.

Lunch: twee boterhammen met 100 gram (mager) vlees, een flinke portie sla en een glas sap.

Diner: Je mag twee soeplepels groente ‘macedoine’ (blikjes van Bonduelle).

 

Dag 4

Ontbijt: Onbeperkt koffie en thee, een boterham met een plak magere kaas en een gekookt eitje.

Lunch: Twee boterhammen met in totaal 100 gram (magere) worst, onbeperkt koffie, thee en water, een klein broodje of een knäckebröd.

Diner: Je mag één sinaasappel met 100 gram vlees, een soeplepel rijst en een grote portie sla (zonder saus).

 

Hou je in bij het 10 dagen dieet

Dag 5

Ontbijt: Onbeperkt koffie en thee, twee boterhammen met 100 gram magere kaas.

Lunch: Een banaan, een stukje appeltaart zonder slagroom, een broodje van gistdeeg en onbeperkt koffie, thee en/ of water.

Diner: Vandaag mag je 100 gram vis of vlees, drie eetlepels aardappelsalade en twee kleine aardappelen, een grote portie sla en een klein glaasje bier of frisdrank (cola, sinas en dergelijke).

 

Dag 6

Ontbijt: Onbeperkt koffie, thee of water, een plakje brood en twee gekookte eieren.

Lunch: Twee broodjes met 100 gram magere worst.

Diner: een soeplepel mager goulashvlees, twee aardappelen, een forse portie sla en een glas sap.

 

Dag 7

Ontbijt: Je mag onbeperkt koffie en thee, twee boterhammen met een eetlepel confituur.

Lunch: Twee boterhammen met in totaal 50 gram magere kaas, een zure augurk, een stuk appel- of kwarktaart (zonder slagroom) en onbeperkt water, thee en koffie.

Diner: Je mag vandaag een half haantje, twee eetlepels aardappelsalade en een kleine portie sla met vijf halve perziken en een glas sap. Als de perziken uit blik komen, laat je het sap staan.

 

Dag 8

Ontbijt: Wederom onbeperkt koffie, thee en water, twee broodjes met een eetlepel honing en een klein beetje boter.

Lunch: een sinaasappel met twee boterhammen, 250 gram (magere) kwark en onbeperkt koffie, thee of water.

Diner: een tartaartje van maximaal 100 gram, twee soeplepels met groenten, twee kleine aardappelen en een glaasje sap.

 

Dag 9

Ontbijt: Je mag onbeperkt koffie en thee, een boterham met 50 gram (magere) wordt, een gekookt eitje.

Lunch: Wederom onbeperkt koffie en thee, een glas sap, twee boterhammen met 100 gram ham (zonder vet).

Diner: drie knakworsten, een plakje bloedworst, onbeperkt zuurkool, twee kleine aardappels en een appel of sinaasappel. Onbeperkt water.

 

Dag 10

Ontbijt: Je mag één of twee kopjes thee, één boterham met 50 gram magere kaas en een appel.

Lunch: Je mag twee boterhammen met in totaal 100 gram magere wordt, één ei, onbeperkt thee of koffie.

Diner: Je mag 100 gram (mager) vlees, één soeplepel spaghetti en een grote portie sla. Drink daar één glas karnemelk bij.

 

Kritiek op het 10 dagen dieet

Het 10 dagen dieet is een crash dieet. Zoals we bij het ziekenhuisdieet en het 3 dagen dieet al beschreven, zijn wij daar geen voorstander van. Crash diëten zijn namelijk erg ongezond en vaak is het resultaat van korte duur. Toch blijkt dat veel mensen een crash dieet willen blijven volgen, ondanks de gevolgen. In dat geval is het 10 dagen dieet nog een van de betere varianten. Maar wil je echt goed en blijvend afvallen? Snel en op een makkelijk manier? Dan moet je onderstaand alternatief eens lezen.

 

Begin vandaag met verantwoord en toch snel afvallen

Wie wil er niet in korte tijd veel gewicht verliezen? De meest mensen, dat mag duidelijk zijn. Een van de beste manieren om gewicht te verliezen is door te minderen met koolhydraten. Vanuit de theorie van een nieuw dieet – de Paleo revolutie – blijkt dat koolhydraten een erg slecht effect hebben op ons lichaam. Sterker nog: we horen eigenlijk helemaal geen koolhydraten te eten. Misschien merk jij dat wel eens als je moeite hebt om naar het toilet te gaan of last krijgt van je buik na het eten van brood en pasta.

De effecten van het koolhydraatarme dieet wegen een stuk zwaarder dan de effecten van het 10 dagen dieet. Dat mag wel blijken uit onderstaand schema, als uitkomst van een Amerikaans onderzoek. De geteste groep (in totaal 50 mensen) woog gemiddeld 82 kilo toen zij aan het dieet begonnen. 25 begonnen aan het 10 dagen dieet en 25 begonnen aan een koolhydraten dieet.

Vergelijking van het 10 dagen dieet en het koolhydraten dieet.
Zoals te zien is vallen mensen die simpelweg gewoon minder koolhydraten blijvender af dan mensen die een 10 dagen dieet gevolgd hebben.

Door alleen al koolhydraten te weren kun je vanzelf afvallen, want koolhydraten zorgen voor een grote opslag van vet. Door koolhydraten drastisch te minderen kun je vanzelf afvallen. Het gaat dan misschien niet zo snel als bij een crash dieet zoals dit 10 dagen dieet, maar het effect is wel voor altijd.

Daarbij een ander voordeel: een koolhydraatarm dieet is volledig gratis. Je kunt hier vandaag nog mee beginnen door op de etiketten van je voeding te kijken hoeveel koolhydraten ze bevatten. Zijn het er veel? Dan eet je ze niet en vervang je ze voor andere producten met minder (of geen) koolhydraten. Die kun je vaak gewoon in de supermarkt vinden.

 

Receptenboek voor koolhydraatarme recepten

Wil je echt goed afvallen? Dan is een koolhydraatarm dieet wat voor jou. Het 7 x 7 Afslanken Receptenboek kan je helpen om de heerlijkste recepten op tafel te zetten. Vandaag nog, want je kunt dit boek direct in huis halen. In het boek staan de lekkerste recepten voor koolhydraatarme maaltijden. Zo kun jij, met een gezonde en voedzame maaltijd, toch blijvend en snel afvallen.

 

7X7 banner