Weight Watchers

Wie aan afvallen denkt, denkt waarschijnlijk al snel aan Weight Watchers. Niet gek, want Weight Watchers is een bekend dieet en nog altijd één van de beste manieren om blijvend mee af te vallen. In dit artikel vertellen we je meer over Weight Watchers en laten we je zien hoe Weight Watchers jou kan helpen bij het afvallen en vet verbranden.

 

Wat is Weight Watchers?

In 1963 werd Weight Watchers opgericht door Jean Nidetch. Het dieet ontstond uit de wens voor een dieet, waarbij je nog wel lekker mag eten. Dit dieet werd Weight Watchers. De eerste opzet is tot in 2016 zo gebleven en bestond uit een puntensysteem. Er werden punten toegekend aan voeding: hoe vetter en dikmakender, hoe hoger het aantal punten. Je mocht per dag een bepaald aantal punten eten en daardoor viel je dus ook af. Je mocht er niet overheen, maar kon wel punten ‘sparen’ voor op een ander moment.

Ook was Weight Watchers – vooral vroeger – een dieet dat in groepsverband opereerde. Je kwam bij elkaar en viel met elkaar af. Het idee was dat dit motiverend zou werken.

In Nederland kennen we Weight Watchers sinds 1974. Nog altijd is Weight Watchers het meest gevolgde dieet.

 

Weight Watchers vandaag

In 2016 nam Weight Watchers afscheid van het puntensysteem ProPoints dat ze zo lang heeft gehanteerd. Daarvoor in de plaats kwam het Feel Good programma.

Kort samengevat komt het erop neer dat alle positieve punten uit het puntensysteem behouden zijn, aangevuld met een aantal nieuwe pijlers, namelijk:

  • Slimmere voedingskeuzes, waardoor je beter kunt afvallen;
  • Bewegen, waardoor je gewicht beter te beheersen valt (op de langere termijn) en je gezondheid in zijn algeheel verbetert;
  • Lekker leven, want gelukkige mensen zijn een stuk gezonder.

De term Propoints is veranderd naar Smartpoints. Er is dus wel een puntentelling, alleen is die veranderd. Wil je alles lezen over deze wijziging? Ga dan naar onze review over Weight Watchers.

 

Weight Watchers Feel Good EetEet! Slimmere voedingskeuzes

Alle voedingsstoffen die bij veel diëten op de schop gaan (eiwitten, koolhydraten, vetten, maar ook mineralen en vitaminen) hebben een functie binnen ons lichaam. Weight Watchers is van mening dat het weglaten ervan van invloed is op onze gezondheid. Gevarieerd eten is daarin een belangrijk onderdeel. Op die manier kom je niet alleen tegemoet aan je gezondheid, maar val je dus ook af.

 

5 ons groenten en fruit

Dagelijks 5 ons groenten en fruit, zo luidt het credo. Dat is iets wat je waarschijnlijk al wist, want het Voedingscentrum raadt ook aan om minstens 2 ons groenten te eten. Groenten en fruit zitten vol met voedingsvezels, mineralen en vitaminen. Ze geven je niet alleen een voldaan gevoel, maar zorgen er ook nog eens voor dat je fit blijft.

Weight Watchers hanteert de formule: 300 gram groenten en 200 gram fruit per dag.

 

Water

Ons lichaam heeft water nodig om afvalstoffen af te voeren, voedingsstoffen te transporteren en de lichaamstemperatuur op peil te houden. Water is dus heel erg belangrijk. Daarbij kan water dorstlessend en hongerstillend zijn.

Water voorkomt dat je naar ongezonde tussendoortjes grijpt. Drink daarom elke dag 1 tot 2 liter water.

 

Calcium

Calcium zit in zuivel en heb je nodig voor het onderhoud van je botten en tanden. In het dieet van Weight Watchers neemt calcium dan ook een plaats in. Opvallend, want veel diëten staan hier nauwelijks bij stil.

Twee tot drie porties zuivel zijn volgens Weight Watchers de rode lijn binnen je dieet. Calcium haal je niet alleen uit zuivel, maar ook uit producten als asperges, broccoli, spinazie en boerenkool. Ook daar zal je dus veel van eten.

 

Vetten

We hebben het al eerder gezegd: vetten zijn van een essentieel belang voor je lichaam. Vet levert vitaminen, zoals A, D, E en K en bepaalde vetzuren zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je hersenweefsel.

Daarbij is vet een enorm belangrijke bron van energie: je lichaam heeft ze dus gewoon nodig om te kunnen functioneren.

Er is wel een verschil in goede en slechte vetten. Weight Watchers kent dat verschil (want ze hebben er jarenlang onderzoek naar gedaan én ervaring mee!) en gebruikt die kennis om jou succesvol te laten afvallen.

Dat Weight Watchers veel weet over vet, mag wel blijken uit onderstaande punten die zij benoemen:

  • Diverse studies tonen aan dat enkelvoudig-onverzadigde vetten je cholesterol verlagen en het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Je haalt deze vetten uit onder meer plantaardige olie.
  • Studie toont ook aan dat meervoudig-onverzadigde vetten belangrijke bouwstenen voor je hormonen zijn. Lichaamscellen hebben ze nodig. Denk aan omega-3 vetzuren. Deze kan het lichaam zelf niet aanmaken en moeten dus wel uit voeding (plantaardige olie) komen. Weight Watchers laat je dan ook veel olie nuttigen op basis van noten, maïs, koolzaad en zonnebloem.
  • In verzadigde vetten zitten veel verzadigde vetzuren. Deze verhogen je cholesterol wel aanzienlijk en vormen dus een risico. Vette vleeswaren zie je dus niet terug, evenals volvette kaas en harde margarine. Ook koek en gebak zitten vol met deze verzadigde vetzuren.

 

Eiwitten en koolhydraten

Dat eiwitten en koolhydraten een belangrijke rol spelen binnen het lichaam is niet zo gek. Ze maken deel uit van de dagelijkse caloriebehoeften en hebben een invloed op hoe wij onze dag doorbrengen.

Gezonde koolhydraten en eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen. Ongezonde koolhydraten moet je echter zien te weren.

 

Weight Watchers Feel Good BeweegBeweeg! Bewegen voor je gezondheid

Weight Watchers ruimt veel ruimte in voor beweging. Dit is optioneel, maar wordt wel aanbevolen. Nu moet je niet gelijk denken aan uren zweten in de sportschool of roeien op zolder. Nee, beweging kan heel aangenaam zijn en er is duidelijk rekening gehouden met de laatste pijler: Leef! Het moet allemaal leuk zijn, want dan werkt het.

 

Voldoende bewegen

Voldoende beweging heeft meer voordelen dan je denkt. Je kunt er niet alleen meer door afvallen, maar het vermindert ook nog eens je stress en het maakt je hoofd leeg. Mensen die een druk bestaan leiden kunnen door beweging de zinnen even verzetten.

 

Spieren

Wie meer beweegt maakt ook meer spieren aan. Spieren hebben voeding nodig en zullen dus sneller vet verbranden. Wie over meer spieren beschikt, zal vanzelf dunner worden. Dat gegeven kennen ze bij Weight Watchers en – mits je kiest voor meer beweging – wordt in jouw voordeel gebruikt.

 

Elke stap telt

Onder het motto ‘Elke stap telt’ geeft Weight Watchers al aan dat het niet nodig is om overdreven te gaan bewegen. Of je nu een avondwandeling maakt of iedere dag intensief een uur rent… alle kleine beetjes helpen.

 

Weight Watchers Feel Good LeefLeef! Gelukkige mensen zijn gezonder

Weight Watchers is van mening (en met Weight Watchers ook veel wetenschappers) dat gelukkige mensen gezondere keuzes maken. Dat betekent dat mensen die een dieet volgen ook vooral moeten leven en zich gelukkig moeten voelen. De resultaten zullen daar alleen maar beter van wordne.

 

Voed je innerlijke ik

Het idee is dat je jezelf tijd en ruimte, maar vooral ook aandacht moet geven. Je innerlijke ik is hierbij van belang. Als jij lekker in je vel zit, kun je gezondere keuzes maken. Hoe doe je dat?

  • Zeg vaker ‘nee’ tegen mensen en ‘ja’ tegen jezelf;
  • Plaats jezelf meer op nummer 1;
  • Neem tijd voor jezelf en doe leuke dingen waar je gelukkig van wordt.

 

Community

De Weight Watchers Community is een groep mensen met hetzelfde doel: afvallen via Weight Watchers. Waar dit voorheen praatgroepen waren, kan dat nu ook grotendeels online. Leden in de community steunen elkaar en met name dit punt (jezelf gelukkig maken) krijgt daarin een grote rol.

 

Wil jij afvallen met Weight Watchers

Al meer dan een halve eeuw is Weight Watchers actief. Het dieet doet kritisch onderzoek naar haar eigen plannen en brengt alleen datgene naar buiten waarvan bewezen is dat het werkt.

Daarin zit ook de kracht van Weight Watchers.

Dat is ook de reden dat alle leden van Weight Watchers hun streefgewicht bereiken én op gewicht blijven.

Wil jij het zelf uitproberen? Ontdek vandaag nog wat het dieet van Weight Watchers jou allemaal te bieden heeft. Ontdek hoe jij niet alleen af kan vallen, maar ook gezonder en gelukkiger kan worden. Weight Watchers hanteert flinke kortingen voor beginners, zodat je het eens rustig uit kan proberen.

Probeer Weight Watchers zelf

2 Reacties

  1. Paul Beeerts december 28, 2016
    • Sylvia februari 15, 2017

Geef een reactie!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *