Glutenvrij dieet volgen

Glutenvrij dieet en toch afvallen

Een glutenvrij dieet is een dieet voor mensen die glutenintolerant zijn. Een andere benaming voor glutenintolerantie is coeliakie. Een glutenvrij dieet heeft niet als doel om af te vallen, maar om zo te eten dat men geen last heeft van de gevolgen van coeliakie. Echter, afvallen met een glutenvrij dieet kan wel de wens zijn van iemand met coeliakie die te zwaar is.

In dit artikel wordt ingegaan op de betekenis van coeliakie (glutenintolerantie) en het dieet dat mensen volgen die coeliakie hebben. Dieetkompas gaat echter verder en bespreekt ook een dieet voor mensen met coeliakie dat wel gericht is op afvallen, want ook mensen met glutenintolerantie kunnen te dik zijn.

Wat is coeliakie?

Eén op de honderd mensen in ons land heeft last van coeliakie. Dat is dus 1% van de mensen. Coeliakie heeft te maken met de werking van gluten op de darmen. Iemand met een tolerantie tegen gluten kan niet tegen gluten en kan daar heel erg ziek van worden. Gluten zijn eiwitten die voorkomen in gerst, rogge en tarwe (denk aan spelt, gort, khorasan tarwe) en producten die hiervan gemaakt zijn. Je komt gluten dus rijkelijk tegen in brood, pizza, crackers, koek, taart, cake, paneermeel en pasta. Er zijn ook tal van producten waarvan niet direct duidelijk is dat het erin zit, denk aan bindmiddelen voor soepen, sausjes, snoepsoorten en bier.

 

Dunne darmen

Mensen met coeliakie lopen een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darmen op als zij gluten eten. De darm kan zijn werk vervolgens niet naar behoren doen. Als je dunne darm gezond is, zitten er aan de binnenkant darmplooien waar darmvlokken op zitten. Die plooien en vlokken maken het mogelijk om veel voedsel op te nemen. Wie coeliakie heeft, zal echter ontstekingen oplopen aan het slijmvlies in de darm. Daar gaan de darmvlokken van kapot. Zo worden belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen. Mensen die daar last van hebben komen dus niet meer aan de benodigde voedingsstoffen om gezond en vitaal te kunnen blijven.

 

Ziekte

De ziekteverschijnselen bij glutenintolerantie verschillen van persoon tot persoon. Diarree en verstoppingen kunnen logische gevolgen zijn van coeliakie. Maar op de langere termijn kunnen mensen ook bloedarmoede en botontkalking oplopen. Wie langer last heeft van coeliakie en niet meer alles eet, kan daar psychisch van ontdaan zijn. Een depressie kan het gevolg zijn.

 

Coeliakie ontdekken

Glutenvrije productenJe kunt er vroeg bij zijn om coeliakie te ontdekken. Bij baby’s zijn de eerste symptomen al snel zichtbaar. Als zij voeding met gluten hebben gekregen treden de eerste verschijnselen vaak op. De meeste kinderen eten na zes maanden hun eerste brood. Dat is dan ook het moment waarop coeliakie zichtbaar kan worden.

Als je denkt dat je kind last heeft van coeliakie, is het verstandig om naar de huisarts te gaan en niet zelf te beginnen aan een glutenvrij dieet. Een arts kan namelijk vaststellen of er echt sprake is van glutenintolerantie.

De darm kan herstellen. Dat kan echter alleen aan de hand van een steng glutenvrij dieet. Want zelfs een klein beetje gluten kan weer opnieuw voor beschadigingen zorgen. Wie last heet van coeliakie heeft dat een leven lang.

Een dieet volgen is van belang, omdat men het risico loopt ok refractaire coeliakie. Dan is er zo’n ernstige sprake van beschadiging van de dunne darm, dat herstellen niet meer mogelijk is. Er is dan ook sprake van een verhoogd risico op kanker.

 

Glutenvrij dieet

Nu je weet wat coeliakie inhoudt, kunnen we het gaan heb over het glutenvrije dieet. Zoals nu duidelijk zal zijn is het doel van een glutenvrij dieet om geen gluten meer te eten. Het is geen doel om daarmee af te vallen. Daarover volgt later meer.

Wanneer iemand coeliakie heeft en een glutenvrij dieet gaat volgen, zijn de eerste effecten al binnen een paar weken zichtbaar. De klachten verdwijnen, zoals:

  • Misselijkheid;
  • Diarree;
  • Vermoeidheid;
  • Een opgeblazen gevoel.

Ze voelen zich duidelijk opgelucht en een stuk beter. Het kan af en toe wat langer duren voordat de klachten helemaal verdwenen zijn. Soms een paar maanden tot jaren voordat de dunne darm weer helemaal hersteld is.

 

Glutenvrije producten

Een glutenvrij dieet bestaat uit glutenvrije producten. Welke producten dat zijn, kun je lezen in de paragrafen hieronder. Dit zijn producten die iemand met een glutenvrij dieet wél mag eten.

Coeliakie labelNatuurlijk glutenvrij

Een aantal producten bevat van naturen geen gluten. Zoals gezegd zijn gluten eiwitten die vaak in voeding zitten op basis van tarwe, rogge en gerst. Maar er zijn volop producten waarin helemaal geen gluten zitten, zoals: rijst (zilvervliesrijst), aardappelen en aardappelzetmeel, noten, zaden, groenten, fruit, peulvruchten, vlees, vis, vogels, eieren, melk, kaas, boter en olie. De meeste yoghurtsoorten bevatten ook geen gluten. Lees hiervoor echter goed het etiket.

Gewassen

Er zijn ook veel gewassen van nature glutenvrij. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld gierst, cassave, boekweit, amaranth, maïs (waaronder ook polenta en maïzena), sorghum, teff, tapioca en quinoa. Ook gemodificeerd zetmeel kun je eten. Het enige risico bestaat dat de genoemde gewassen wel in aanraking zijn geweest met gluten. Daarom is het goed om dit te controleren. Haver, quinoa en boekweit bevatten vaak sporen van gluten. Het is verplicht om aan te geven of er sprake is of kan zijn van gluten. Controleer dus altijd de verpakking op het symbooltje van een doorgestreepte aar.

Samengestelde producten

In veel producten die samengesteld zijn zitten gluten. Dit moet je altijd controleren op het etiket. Op het etiket kan ook staan of de producten in aanraking zijn geweest met gluten. Dit is echter niet verplicht. Het nadeel daarvan is dat producten gluten kunnen bevatten zonder dat je dat van tevoren weet.

 

Ontbrekende vitaminen

Wie een glutenvrij dieet volgt, eet geen graanproducten. Dat betekent dat je veel voedingsvezels, vitaminen (B1), ijzer, foliumzuur en jodium niet binnenkrijgt. Let hierop bij het uitzoeken van glutenvrije producten, want daar kun je veel mee aanvullen. Kom je er niet helemaal uit? Laat je dat goed informeren.

 

Geduldig zijn met een glutenvrij dieet

Een glutenvrij dieet volgen kan tijd kosten. De basisprincipes zijn er nogal wat, want je moet op ontzettend veel zaken letten. Het kan dan ook een hele poos duren voor iemand het dieet onder de knie heeft. Een jaar is daarbij geen uitzondering.

 

Toch gluten gegeten?

Het kan gebeuren dat je per ongeluk toch gluten eet. Dan zou er een reactie kunnen volgen. Het verschilt in welke mate je hier last van kan hebben. De ene persoon kan dagenlang buikpijn of –kramp krijgen, terwijl er bij iemand anders helemaal geen klachten optreden. Probeer in ieder geval het glutenvrije dieet zo nauwgezet mogelijk te blijven volgen. Blijven de klachten bestaan raadpleeg dan een arts.

 

Coeliakie en toch afvallen

Mensen die een glutenvrij dieet moeten volgen kunnen moeite hebben bij het vinden van een dieet dat hen helpt afvallen. De meeste diëten zijn erg strikt en gebaseerd op voeding waarin wel gluten zitten. Echter, er zijn ook diëten waarbij al veel glutenvrije producten zijn weggenomen. Een koolhydraatarm dieet weert bijvoorbeeld pasta en brood. Een eiwitdieet is echter op basis van eiwitten, waarvan sommige ook gluten zijn.

Er is steeds meer aandacht voor de problematiek rondom coeliakie. Net als dat de meeste restaurants glutenvrije producten aanbieden, houden receptenboeken hier ook steeds meer rekening mee.

 

 

Glutenvrij receptenboek dat helpt afvallen

Een receptenboek dat zich richt op de algehele gezondheid is de Afslank Receptenbijbel. In dit boek tref je de meest uiteenlopende, lekkere recepten voor een gevarieerde maaltijd. Ook vind je weekschema’s die je helpen af te vallen. Dat is niet alles. De Afslank Receptenbijbel is flexibel en richt zich op meerdere doelgroepen. Speciaal voor mensen met allergieën is er een compleet hoofdstuk ingeruimd. In het hoofdstuk “Allergieën” worden suggesties aangedragen op producten te vervangen. Op die manier is dit receptenboek voor een hele brede doelgroep geschikt en kan ook jij er je voordeel mee doen.

Lees de review van Het Recepten Afslankplan

 

Bewaren

Geef een reactie!