Snel afvallen (zonder crash dieet te volgen!)

Als we het hebben over snel afvallen, hebben we het zeker niet over afvallen met een crash dieet. Snel 5 kilo afvallen in 1 week met het ziekenhuisdieet, of snel 10 kilo afvallen in 2 weken… daar geloven wij niet in.

Maar snel afvallen, kan dat eigenlijk wel?

Je kunt op zich in zeer korte tijd snel afvallen, mits je je aan een aantal tips en voorwaarden houdt. In dit artikel geven we je daarover meer informatie. We leren je niet hoe je snel kan afvallen met pillen of door middel van een crash dieet, maar hoe je de gezonde basis legt voor verantwoord afvallen.

Met zichtbaar en snel resultaat.

Waarom niet snel afvallen met een crash dieet?

Dieetkompas is geen voorstander van het crash dieet. In ons artikel over het crash dieet leggen we dat verder uit. Kort gezegd komt het erop neer dat een crash dieet je op de lange termijn niet helpt om af te vallen. Je verandert namelijk tijdelijk je voedingspatroon, om er na een tijdje weer op terug te vallen.

Voorbeelden van het crash dieet zijn bijvoorbeeld het 3 dagen dieet, het 7 dagen dieet, het ziekenhuisdieet en het 10 dagen dieet.

Daarbij zijn de effecten op je gezondheid niet mals, als je een zwaar crash dieet (zoals het ziekenhuisdieet of het militair dieet) volgt.

De gevolgen van een crash dieet zijn onder meer:

  • Je komt in korte tijd ook weer heel snel aan;
  • Je verbrandt veel spiermassa (echt niet alleen maar vet) en wordt dus kwetsbaarder;
  • Je weerstand vermindert drastisch;
  • Je kunt last krijgen van concentratieproblemen en stemmingswisselingen;
  • Je kunt er zelfs depressief van worden.

Crash diëten worden ook niet onderschreven door artsen en andere medische specialisten. Vaak zijn het hypes die via het internet overwaaien. Effectief is een crash dieet in elk geval nooit.

 

Geen crash dieet, maar wel snel afvallen…

Lange tijd werd gedacht dat je alleen snel veel kunt afvallen met een crash dieet. Maar dat is niet waar. Het begrip “snel” kan voor mensen verschillende betekenissen hebben. Wij verstaan onder snel afvallen dat je al in de eerste week dat je bezig bent resultaat gaat zien. Resultaat dat blijvend is.

Hoe werkt dat?

Daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Die gaan we in dit artikel verder bespreken. Achtereenvolgens behandelen we:

 

Snel 2 tot 5 kilo afvallen per week met sporten

2 Kilo afvallen per week is een vrij ambitieuze doelstelling, maar geen onhaalbare. Als je die 2 kilo wil halen, moet je vooral beginnen met meer beweging. Een intensieve sport helpt je namelijk om heel veel energie te verbranden. Niet alleen tijdens het beoefenen  van de sport, maar ook nog in de 48 uur daarna. Die tijd hebben je spieren namelijk nodig om te herstellen en te groeien. Dat groeien en herstellen vergt veel energie. Zoveel energie dat je vetvoorraad daaraan wordt opgemaakt.

Afvallen met sporten

 

Welke sporten helpen je optimaal vet te verbranden?

Er zijn meerdere sporten waarvan bekend is dat ze heel effectief zijn. Bijvoorbeeld zwemmen en hardlopen. Krachttraining en bootcamp zijn ook heel goed, vooral wanneer je doelgericht buikvet wil verbranden of strakkere billen wil.

 

5 kilo per week verbranden met sporten

Train en sport je dus vaker in de week? Dan zal het effect des te groter zijn. Je kunt op die manier tot wel 5 kilo aan vet verbranden in de week. Besef wel dat je dan heel intensief bezig bent en dat het zeker niet de bedoeling is om dit al in de eerste week te gaan doen.

Bouw het sporten langzaam verder uit! Lees hier meer over in onze kennisbank over afvallen met sporten.

 

Snel afvallen door gezonder eten

Je voeding is van essentieel belang voor het afvallen. Wanneer jij niet gezond genoeg eet, heeft het geen zin om aan afvallen te denken. Je voedingspatroon is namelijk doorslaggevend.

Wanneer jij aan energie meer binnenkrijgt dan je verbrandt, zal je geen effect ervaren. Mogelijk wordt je nog eerder zwaarder dan dat je afvalt.

Wie snel wil afvallen zal zijn of haar eetpatroon grondig moeten herzien. Hoe doe je dat nu het beste?

Gezonde koolhydraatarme voeding voor snel afvallen

Geef niet te snel toe

We zijn het gewend dat we eten binnen handbereik hebben. Zodra we maar even geplaagd worden door een hongerig gevoel, grijpen we naar een snack om die honger te stillen. Helaas zitten die snacks boordevol suikers en houden ze ons in een verslavende greep.

Op die manier maken we het probleem dus eigenlijk alleen maar groter.

Je kunt daaraan werken door niet te snel aan je hongergevoel toe te geven. Nu is het niet zo dat we willen dat je honger hebt, maar neem gewoon genoegen met de maaltijden die je op een dag hebt en zorg dat je dan genoeg eet. Dat betekent:

  • Een goed en compleet ontbijt (liefst met omelet, vleeswaren, fruit, een beetje zuivel en koffie of thee);
  • Een volledige lunch (uitgebreide salade, groente en fruit, een beetje zuivel);
  • Een volledig diner (vlees, vis, gevogelte en veel groente).

Je leest  in dit overzicht dat we geen brood, rijst en pasta gebruiken. Dat heeft te maken met de suikers waar we het eerder over hadden. Suikers zitten in koolhydraten en zijn een van de redenen dat we zoveel overgewicht hebben.

 

Vermijd koolhydraten

Dieetkompas is een voorstander van een koolhydraatarm dieet. Vermijd koolhydraten als je echt snel wil afvallen. Koolhydraten maken je sneller dik en zijn in veel voedingsstoffen onnodig. In plaats van koolhydraten probeer je meer eiwitten en onverzadigde vetten te eten.

Hierover zijn in de loop der jaren al vele ideeën en theorieën beschreven. Wij onderstrepen het belang van de theorie dat koolhydraten wel in je voedingspatroon horen te zitten, maar met mate. Met veel meer mate dan de meeste mensen op dit moment doen.

Er zijn speciale koolhydraatarme recepten te vinden, die je helpen om snel af te vallen.

 

Koolhydraatarme recepten

Wanneer je op zoek bent naar koolhydraatarme recepten die je direct zullen helpen bij het afvallen, raden we het boek de Afslank Receptenbijbel aan. Dit boek, geschreven door Oscar Helm en Richard de Ridder, heeft al veel van onze lezers geholpen. Het kan een eenmalige investering zijn die jou gaat helpen om af te vallen. Goedkoper dan welk dieet dan ook. Lees hier de review van de Afslank Receptenbijbel.

Afslank ReceptenbijbelMet dit boek hoef je helemaal geen dieet te volgen. Je moet je alleen houden aan de dieetschema’s die in het boek worden aangehouden en de recepten koken zoals ze worden gepresenteerd. Net als vele lezers die jou voor zijn gegaan, zullen de kilo’s eraf vliegen.

Je kunt makkelijk 1 tot 2 kilo afvallen in één week tijd. Als je dat dan ook nog eens combineert met sporten, is het effect nog groter.

 

Snel afvallen door gezonder te leven

Eigenlijk is snel afvallen het meest denkbaar wanneer je gewoon gezond probeert te leven. Dat betekent voldoende beweging en gezonde voeding. Een combinatie van de alinea’s hierboven.

Maar we horen je denken dat als een gezonder leven echt zo makkelijk was, veel meer mensen een gezond gewicht zouden hebben. Dat is zo. Gezonder leven is niet heel eenvoudig uit te leggen. Maar door je aan een aantal richtlijnen te houden, kom je al heel ver.

Die richtlijnen heb je zojuist gelezen. We zetten ze graag nog even voor je op een rijtje. Wat houdt gezonder leven concreet in?

  • Je beweegt elke dag 30 minuten tot een uur;
  • Je wisselt intensieve beweging af met rustigere beweging om blessures te voorkomen;
  • Je werkt zowel aan het aanmaken van meer spiermassa als het opbouwen van conditie;
  • Je eet gezond en snackt (nog wel, maar) met mate;
  • Je probeert koolhydraatarme voeding te mijden.

 

Gezonder leven begint met voldoende beweging, maar ook door naar je lichaam te luisteren. Je zal niet de eerste zijn die heel fanatiek aan het bewegen gaat en daardoor blessures krijgt. Zeker bij krachttraining en hardlopen (verreweg de effectiefste manieren van snel afvallen), zit een blessure in een klein hoekje.

Luister naar je lichaam en doe wat het van je verlangt. Als je pijn krijgt tijdens het hardlopen, is dat een teken van je lichaam dat je gas terug moet nemen. Probeer die pijngrens te verkennen en uiteindelijk te verleggen.

Ook doorzettingsvermogen is een heel belangrijke sleutel tot succes. Je zal af en toe het idee hebben dat je alles voor niets doet. Je zal het idee krijgen dat je het nooit gaat halen. Maar lees dan dit artikel nog eens terug en raak weer gemotiveerd. Want je bent echt niet de enige die probeert af te vallen en die er moeite mee heeft!

Het succes heb je dus zelf in de hand en kan vandaag al beginnen!

 

Hoeveel gewicht kun je verliezen in korte tijd?

Helaas is voor veel mensen de insteek dat ze in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk gewicht willen verliezen. 10 kilo in 1 week tijd afvallen is echter heel ongezond. Je hoort zoiets op te bouwen, zeker als je wilt dat het effect blijvend is.

Hoeveel gewicht kun je dan precies verliezen?

Het is moeilijk om daar een antwoord op te geven. Maar wanneer je doet wat we in dit artikel hebben beschreven en meer gaat bewegen en gezonder gaat eten, bijvoorbeeld met de koolhydraatarme recepten uit de Afslank Receptenbijbel, dan zal je merken dat je al vrij snel gaat afvallen.

Een algemene opzet volgt hieronder.

Week 1: 700 gram tot 1,2 kilo

In de eerste week verlies je 700 gram tot 1,2 kilo als je zowel beweging als gezonde voeding toepast. Doe je één van de twee, dan is het ongeveer de helft.

Het lijkt weinig, maar is best veel. Dat heeft ermee te maken dat je spiermassa aanmaakt als je gaat bewegen of wanneer je meer eiwitten eet. Die spieren zijn zwaarder dan de vetmassa die je verbrand hebt.

Op de weegschaal krijg je dus het idee dat je bent aangekomen. Dat ben je feitelijk ook, maar wel in spiermassa en niet in vet. Als je een meting zou doen, zou je zien dat je vetmassa veel meer gedaald is dan 700 gram tot 1,2 kilo.

 

Week 2: 1 tot 2 kilo

In de tweede week is je lichaam langzaam gewend aan het raken aan je nieuwe levensstandaard. Je verliest nu ongeveer 1 tot 2 kilo. Het is ook afhankelijk van je spiermassa. Als je intensief blijft sporten zal er nog meer spiermassa worden aangemaakt en verlies je dus in lichaamsgewicht minder (misschien 500 gram tot 1 kilo in de tweede week), maar het effect is wel dat die spieren meer vet gaan verbranden.

Week 3 tot 5: tot 2 kilo per week

In deze weken ga je ongeveer het maximale uit je spiermassa halen. Tenzij je nog heel intensief door gaat trainen en echt spieren wil kweken, ga je nu ook een constant spiermassa houden. Dat betekent dat je gewicht ook bepaald is. De spiermassa gaat niet nog meer wegen en dus ga je meer vet verliezen.

Nu vliegen de kilo’s er vanaf. Het is afhankelijk van je huidige lengte en gewicht, maar wanneer je aardig wat overgewicht (ca 10 tot 20 kilo of meer) hebt, zal je tot wel 2 kilo per week gaan verliezen.

 

Na week 5

Na deze vijf weken heb je gemiddeld zo’n 5 tot 10 kilo aan lichaamsgewicht verbrand. Je hebt meer spieren en een gezonder eetpatroon. Als je dit continueert, blijf je afvallen totdat je je doelgewicht bereikt hebt. Daarna is het zaak om je gewicht in stand te houden door gezond te blijven eten en bewegen.

Je mag ook zeker af en toe snoepen of vet en ongezond eten, mits je dat met mate doet.

 

Samenvatting

Je hebt in dit artikel over snel afvallen kunnen lezen. Er zijn drie manieren om dat te doen: snel afvallen met sporten, snel afvallen door gezonder te gaan eten en snel afvallen door een combinatie van die twee en gezonder te gaan leven.

Per week kun je tot wel 2 kilo aan gewicht verliezen. Blijvend. Houd je daarbij wel aan de tips die we in dit artikel gegeven hebben en neem eens een kijkje op de website van de Afslank Receptenbijbel. Deze recepten zijn koolhydraatarm en zullen zeker bij gaan dragen als je snel wil afvallen en op gewicht wil blijven.

Met de tips in dit artikel hopen we dat jij erin slaagt om in korte tijd veel gewicht te verliezen, blijvend en verantwoord.

Eén reactie.

  1. Krijn april 27, 2015

Geef een reactie!