Afvallen met het Atkins dieet

Er zijn heel wat artikelen geschreven over vele diëten. Eén van de diëten die mensen kunnen kiezen als ze willen afvallen is het zogenaamde Atkins dieet. In dit artikel aandacht voor het koolhydraatarme Atkins dieet.

Afvallen zonder koolhydraten

Officieel heet het Atkins dieet het Atkins Nutritional Approach. Het is een koolhydraatarm dieet dat door sommige mensen ook wel wordt gezien als levensstijl. De Amerikaanse cardioloog Robert Atkins heeft dit dieet bedacht. Op basis van wetenschappelijk onderzoek over afvalprogramma’s die zich richten op het verminden van de inname van koolhydraten. Het Atkins dieet is al bekend sinds de jaren ’70. In 1972 maakte Robert Atkins zijn dieet erg populair door zijn boek ‘Dr Atkins’ New Diet Revolution’, waarvan in 2002 een herziene versie verscheen.

Afvallen met Atkins koolhydraatarm dieet

Een gezonde levensstijl

Het dieet heeft als doel om de gezondheid in zijn volledigheid te verbeteren. Daarbij wordt gehoopt op een lang en gezond leven, waarvoor een gezond gewicht noodzakelijk is. Gewichtsverlies en afvallen staan dus niet op de eerste plaats bij dit dieet. Het gaat wel om een gezonde levensstijl. Je gaat je eigen Kritische Koolhydraten Niveau (KKN) bepalen en bijhouden. Volgens de theorie van dr. Atkins kun je zodoende controle krijgen over het verbranden van vet. Daarmee dus ook over je vetmassa. Daarnaast nemen risico’s op hart- en vaatziekten sneller af.

AtkinsIdee achter het dieet

Het dieet van dr. Atkins gaat ervan uit dat overgewicht een welvaartsziekte is, die is ontstaan doordat we zoveel vervelende koolhydraten zijn ontstaan en worden gebruikt. Denk aan suiker, fructose of meel. De westerse wereld krijgt hier steeds meer mee te kampen. Behalve overgewicht komt ook diabetes type 2 vaker voor (vanwege een overvloed aan insuline).
Het Atkins-dieet bestaat primair gezien uit het eten van heel veel groenten en weinig koolhydraten. Daarmee wordt als het ware de voeding, zoals deze oorspronkelijk was, hersteld.

Eiwitten

Ook eiwitten spelen in het dieet een belangrijke rol. Ze zorgen namelijk voor energie en ontzien de spieren, die niet hoeven te helpen met het afbreken van voeding. Het lichaam zal de eiwitten omzetten in glucose en vetten, waardoor de rechtstreekse inname van glucoses en vetten wordt vervangen.

Vier fasen

Het Atkins-dieet bestaat uit vier fasen, die achtereenvolgens doorlopen moeten worden voor het meeste effect. Hieronder de fasen:

  • fase 1: introductie van het dieet;
  • fase 2: verder met gewichtsverlies;
  • fase 3: voorbereiding op de handhavingsfase;
  • fase 4: levenslange handhavingsfase.

Het dieet werkt er dus naar toe dat je gedurende de rest van je leven volgens de ideeën van dr. Atkins zult leven. Vandaar dat velen  het dieet niet zozeer als een dieet zien, maar dus als levenswijze.

Paleo Revolutie

Het dr. Atkins dieet laat veel overlap zien met een recenter dieet, namelijk de Paleo Revolutie. Het gedachtegoed achter de Paleo Revolutie is ook dat men weer gaat eten zoals dit oorspronkelijk gebeurde, dus aan de hand van groenten en met zo min mogelijk koolhydraten of bewerkte producten. De Paleo Revolutie is een populair en veel gebruikt dieet, waarbij mensen binnen korte tijd grote successen wisten te boeken.

Geef een reactie!