Denk om je cholesterol

De stof cholesterol wordt in de lever aangemaakt. Maar het cholesterolgehalte kan soms dramatisch hoog zijn. Vaak komt dat niet doordat de lever teveel aanmaakt, maar omdat je cholesterol ook via voeding binnen kan krijgen.

Wat is cholesterol precies? En hoe gevaarlijk is het om een te hoog cholesterol te hebben? Hoe ga je ermee om als je cholesterol te hoog is? Op die drie vragen krijg je een antwoord in dit artikel.

 

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een lichaamseigen stofje met belangrijke functies. Je lichaam gebruikt cholesterol bijvoorbeeld als grondstof voor de eigen hormonen. Ook wordt cholesterol ingezet om vetten (die je uit voeding haalt en die deel uitmaken van je dagelijkse caloriebehoefte) te transporteren door je lichaam.

Cholesterol is dus belangrijk, zeg maar gerust: onmisbaar, voor je lichaam. Desondanks kan het zijn dat mensen een te hoog cholesterol hebben. En een te hoog cholesterol kan levensgevaarlijk zijn.

Cholesterol

Een te hoog cholesterol

Wanneer je teveel cholesterol binnenkrijgt, door bijvoorbeeld teveel ongezonde, vette voeding, kan je lichaam het niet meer aan. Zeker als je weerstand al niet zo hoog is en de conditie van je bloedvaten niet helemaal zoals die zou moeten zijn, kan cholesterol zich gaan vasthouden aan de wanden van je slagaders. Het gevolg is dat je aders vernauwen en dichtslibben. Dat kan weer leiden tot hartfalen, zoals een hartaanval of een hartinfarct.

Een hoog cholesterol is dus niet het eindstation. Het is iets wat je moet zien te voorkomen om te ontsnappen aan erger leed.

Gezond leven, gezond eten, voldoende bewegen zijn factoren die een positief effect hebben op je cholesterol. Er zijn echter ook risicofactoren die een hoog cholesterolgehalte in de hand werken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zit een te hoog cholesterol in de familie? Grote kans dat jij er dan ook vatbaar voor bent.
  • Verkeerde en ongezonde levensgewoonten, zoals roken en overmatig alcoholgebruik. Die dragen bij aan een te hoog cholesterol.
  • Onvoldoende beweging. Beweeg je te weinig? Dan loop je een extra risico op een te hoog cholesterol.
  • Overgewicht of obesitas. Het is algemeen bekend dat mensen die te dik zijn, obesitas of overgewicht hebben, in het bijzonder vatbaar zijn voor een hoger cholesterol.
  • Traag werkende schildklier. Als je schildklier te traag werkt, kan je cholesterol ook drastisch omhoog schieten.
  • Er zijn medicijnen waarvan bekend is dat ze zorgen voor een verhoogd cholesterol. Je arts zal je hierover meer kunnen vertellen.

 

Let op je cholesterol

Hoewel cholesterol onmisbaar is voor het lichaam, zitten er ook veel risico’s aan een te hoog cholesterol vast. Hoe kun je nu voorkomen dat je cholesterol te hoog wordt? Het heeft niet allemaal met voeding en beweging te maken. Lees onderstaande tips en doe er je voordeel mee.

 

Vermijd stress

Stress is een heel belangrijke factor. Wie veel stress ervaart, loopt ook risico op een te hoog cholesterol. Vermijd stress dus. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want iedereen heeft wel een zekere mate van stress. Heb je echter het idee dat het bij jou heel erg is? Doe er dan wat aan. Weet je niet hoe? Ga dan in gesprek met de huisarts. Die kan je cholesterol meten en samen met jou kijken hoe het lager kan. Mocht stress een factor zijn, dan kan hij of zij je ook daarmee helpen.

 

Gezonde voeding

Logisch, maar gezonde voeding draagt bij aan een gezond cholesterol. Kies voor voeding waarin veel vezels zitten. Denk aan groenten en fruit. Ook van vissoorten als zalm, makreel en haring is bekend dat ze bijdragen aan een gezond cholesterol, omdat er veel omega-3 vetzuren in zitten. Die zijn heel belangrijk voor je bloedvaten. Zolang je bloedvaten gezond blijven, krijgt het cholesterol niet de kans om te hoog te worden.

Hieronder vind je zes recepten die je helpen om cholesterolarme gerechten te bereiden.

 

Doe aan lichaamsbeweging

Niets is zo gezond voor je lichaam (en dus ook tegen een te hoog cholesterol) als voldoende beweging. De richtlijn is zo’n 30 minuten per dag te bewegen. Doe aan wandelen, hardlopen, zwemmen of ga naar de sportschool. Als je op advies van je huisarts moet gaan sporten, kun je in de sportschool om advies vragen. Men heeft daar doorgaans veel verstand van gezondheid en kan dus ook helpen om met sporten je cholesterol te verlagen.

 

Meet met regelmaat je cholesterol

Meten is weten en dus is het zaak om regelmatig je cholesterol te meten. Zodra je inzicht hebt in je cholesterol kun je sneller bepalen of je nog op de gezonde tour bent of dat ingrijpen vereist is. Je kunt de conditie van je bloedvaten heel nauwkeurig meten. Hieronder geven we een cholesterolgehalte tabel weer, zodat je kunt bepalen hoe gezond je cholesterol is.

Cholesterolgehalte

 

 

 

Gevolgen cholesterolWat te doen bij een te hoog cholesterol?

Als je cholesterol drastisch te hoog is, dan kun je uit de voeten met de tips die hierboven beschreven werden. Maar grote kans dat je meer wilt. Wat kun je nog meer doen bij een te hoog cholesterol?

Het is in ieder geval zaak om onder controle te staan bij de huisarts. Die kan je cholesterolverlagers voorschrijven. Deze medicijnen hebben helaas negatieve bijwerkingen, waaronder pijnlijke spieren en vermoeidheid. Statines (de medicijnen) blokkeren namelijk de werking van een belangrijk enzym dat zorgt voor de lichaamseigen stof Co-enzym Q10. Dit stofje draagt zorg voor de energievoorziening van de spieren en is in iedere cel van het lichaam aanwezig. Een tekort van dit stofje leidt dus tot klachten als vermoeidheid en pijnlijke spieren.

 

Alternatief

Er is een natuurlijk alternatief om met een te hoog cholesterol om te gaan. Zo zijn er plantaardige stoffen te verkrijgen die, zonder dat er sprake is van bijwerkingen (voor zover bekend tijdens het schrijven van dit artikel) het cholesterolgehalte op een natuurlijke manier helpen te verlagen.

Monacolin K. is een van die stoffen.

Je vindt Monacolin K. in rode rijst extract. Het ontstaat daar door de fermentatie met het gist monascus purpureus. Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek toont een gunstig effect aan op het cholesterolgehalte als er per dag 10 mg Monacolin K. wordt genuttigd. Tevens leidt Monacolin K. tot een daling van ontstekingen en schade aan de bloedvaten. Hierdoor is de kans dat bloedvaten dichtslibben minder groot.

 

Rode gist rijst capsules kopen

Rode gist rijst capsules (waar Monacolin K.) in zit, kan dus gebruikt worden als natuurlijk middel om een te hoog cholesterol aan te pakken. Nutrivian is een aanbieder van dergelijke capsules. Er wordt geëxperimenteerd met dergelijke capsules. Naast monacolin uit rode rijst bevatten de capsules van Nutrivian ook 50 mg van het Co-enzym Q10, 40 mg vitamine C en ubiquinol. Dat is goed voor de conditie van je bloedvaten. Het voorkomt dat de conditie van je bloedvaten verslechterd, waarmee de vorming van een te hoog cholesterol al vroegtijdig in de kiem kan worden gesmoord.

 

Gezonder leven voor een laag cholesterol

Hoofdzakelijk kunnen we concluderen dat een te hoog cholesterol wordt gevormd door ongezonde gewoontes, zoals ongezonde voeding, veel roken, alcoholgebruik, weinig lichaamsbeweging of het nuttigen van ongezonde medicijnen. Die laatste is niet altijd te voorkomen, over de rest heb je natuurlijk wel veel te zeggen.

Begin dus zelf met een gezonder leven en voorkom dat je cholesterol hoger wordt. Je hebt dat voor een groot deel zelf in de hand.

Is je cholesterol al te hoog? Dan zijn er manieren van leven die je kunnen helpen om je cholesterol (al dan niet op de natuurlijke manier) te verlagen.

 

Cholesterol verlagend dieet

Tot slot is het een idee om over te stappen op een cholesterol verlagend dieet. Binnen zo’n dieet ga je op zoek naar producten die je cholesterol verlagen en vermijd je producten die het cholesterol verhogen. We hebben een uitgebreid artikel over een cholesterol verlagend dieet voor je geschreven.

 

Bewaren

Bewaren

4 Reacties

  1. [email protected] september 19, 2016 Reply
    • Sylvia Sylvia oktober 13, 2016 Reply
  2. Gerda december 7, 2016 Reply
    • Sylvia Sylvia december 8, 2016 Reply

Laat een reactie achter