Koolhydraatarm dieet of eiwitdieet aan het volgen? 30 tips om er het beste uit te halen

Een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet volgen is de verstandigste keuze die je kan maken als je wil gaan afvallen. Keer op keer wordt bewezen dat het eten van meer eiwitten en het minderen met enkelvoudige (snelle) koolhydraten uiterst effectief is.

Ben jij bezig aan een koolhydraatarm dieet of een eiwitdieet?

Lees dan onderstaande 30 tips om het beste uit je dieet te halen en nog sneller tot een blijvend resultaat te komen. We hebben de 30 tips verdeeld over meerdere categorieën.

 

Tips bij koolhydraatarm en eiwitrijk eten

Wanneer je koolhydraatarme recepten zoekt, kom je vaak uit bij recepten met veel eiwitten. Dat komt mooi uit, want dat is ook precies waar koolhydraatarm en eiwitrijk elkaar overlappen.

Houd onderstaande tips in je achterhoofd tijdens het eten.

  1. Eet in elk geval drie normale maaltijden per dag. Je mag daarbij ook nog twee tot drie tussendoortjes nuttigen.
  2. Sla nooit een maaltijd over! Elke maaltijd dien je te volgen, omdat je op die manier je energie op peil kunt houden.
  3. Laat nooit meer dan zes uur tussen twee maaltijden zitten. Het liefst nog minder: 4 of 5 uur zou mooi zijn. Neem in de middag (rond een uur of drie) altijd een tussendoortje.
  4. Zorg dat elke maaltijd een aardige hoeveelheid eiwitten bevat (zo’n 150 tot 200 gram). Die geven je namelijk veel meer energie, maar zorgen ook voor een verzadigd gevoel.
  5. Kies bij voorkeur voor kip, kalfs-, lams- of varkensvlees of ga voor vis, schaal- en schelpdieren als je vlees wilt eten.
  6. Eet gerust eieren en kaas. Hier zitten niet zozeer eiwitten in, maar wel voldoende gezonde vetten.

 

Sausjes, bakken en braden

Wat we vaak vergeten is dat we bakken en braden in producten die heel vet zijn. Ongezonde vette producten kunnen ervoor zorgen dat een koolhydraatarm stukje vlees vol komt te zitten met koolhydraten uit boter. Onderstaande tips kunnen je dan ook helpen.

  1. Doe voorzichtig met sausjes en jus. Die zitten vaak boordevol suikers. Wil je iets lekkers over je vlees heen? Gebruik dan ui, champignon en paprika.
  2. Bak zoveel mogelijk in olijf- en kokosolie of kies voor notenolie of olie uit zaden.
  3. Mayonaise is niet zo ongezond als veel mensen denken. Er zitten namelijk veel eieren in waardoor we het hebben over gezonde vetten. Geniet dus zeker van mayonaise als je een eiwitdieet volgt. Maar, net als bij alles, geniet met mate.

Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn heel belangrijk binnen een koolhydraatarm dieet en een eiwitdieet. Ze voorzien je lichaam namelijk van vitaminen en mineralen. Het is dus heel belangrijk om het eten van groenten en fruit serieus te nemen.

  1. Basisgroenten zijn belangrijk. Laat deze dan ook leidend zijn in je dagelijkse inname van koolhydraten. 3 tot 4 ons groenten per dag levert circa 20 gram aan koolhydraten. Dat is voldoende aan het begin van een dieet.
  2. Zoek zoveel mogelijk verschillende groenten uit.

 

Tussendoortjes en kleine snacks

Natuurlijk wil je ook tijdens het volgen van je eiwitdieet of koolhydraatarme dieet nog kunnen snacken. Tussendoortjes zijn nu eenmaal erg belangrijk. Onderstaande richtlijnen kunnen je daarbij helpen.

  1. Gebruik in koffie en thee zoetstoffen zonder koolhydraten. Sommige zoetstoffen bevatten veel koolhydraten. Kijk hier kritisch naar.
  2. Per dag mag je 100 gram kaas eten. Hierin zitten niet al teveel koolhydraten. Je kan de kaas dus ook als blokjes als tussendoortje nuttigen.
  3. Andere tussendoortjes zijn 10 zwarte olijven of 20 groene olijven. Ook een halve avocado is prima te eten als tussendoortje.
  4. Heb je zin in zoetigheid? Ga dan toch voor een light drank. Hierin zitten geen suikers en geen koolhydraten. Wees wel gewaarschuwd: gezond noemen we ze niet. Gezonder is een kop thee of een glas water met een schijfje citroen. Maar het is ook belangrijk om af en toe toe te kunnen geven aan je verlangens naar meer zoetigheid.
  5. Pure chocolade is prima te eten in een koolhydraatarm dieet of eiwitdieet. Hoe hoger het gehalte cacao, hoe beter.
  6. Drinken is heel belangrijk. Wanneer je geen zin hebt in water, kun je ook thee drinken (het liefst kruidenthee op basis van groene of witte thee). Zin in een hartiger tussendoortje? Drink dan een aantal koppen bouillon.

 

Gezondheid voorop

Vitaminen en mineralen zijn heel belangrijk. Ze helpen je lichaam zich te weren tegen ziekten. Je moet er dus voor zorgen dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt.

  1. Nuttige elke dag een multi-vitamine om je voorraad vitaminen op peil te houden.
  2. Je lichaam geeft duidelijke signalen af. Luister dus naar je lichaam. Ook al geloof je het in het begin misschien niet, je zal sneller vol zitten. Dat komt door de vele eiwitten die voor verzadiging zorgen.

 

Honger? Dat hoeft echt niet!

Veel diëten geven je onterecht het idee dat je honger moet lijden als je succesvol af wil vallen. Maar dat is helemaal niet het geval. Hooguit binnen een crash dieet ervaar je heel veel honger tijdens het afvallen.

  1. Honger is niet aan de orde binnen een goed eiwitdieet of koolhydraatarm dieet. Je hoeft je dus niet in te houden om af te vallen.
  2. Tel het aantal koolhydraten en eiwitten voor elk gerecht dat je eet. Zo wordt het meer een automatisme om op een gezonde manier vol te komen te zitten.
  3. Uit eten? Dat kan prima als je een koolhydraatarm dieet volgt. Pas dan wel op voor de verborgen koolhydraten. Dit zijn enkelvoudige koolhydraten die je snel dik maken. Denk aan gebonden sausjes op basis van maïzena of bloem, of aan de dressings in salades die vol met suikers zitten. Gepaneerde en gefrituurde producten kun je ten alle tijden het beste proberen te vermijden.

 

Meer effect met meer beweging

Het is geen geheim dat beweging het beste wapen tegen overgewicht is. Wanneer je beweegt verbrandt je namelijk energie. Niet gek dus dat onze laatste tips over beweging gaan.

  1. Zorg dat je meer beweegt dan je tot nog toe deed. Dat kan al wanneer je dagelijks 10 minuten loopt!
  2. Laat de auto staan en ga op de fiets naar je werk, boodschappen doen, op bezoek bij vrienden enzovoorts. Met andere woorden: zoek naar manieren waarop je nog meer kan bewegen. De kleinste beetjes helpen.
  3. Alleen bewegen niet leuk? Dat hoeft je niet tegen te houden. In jouw omgeving is vast wel iemand te vinden met wie je op vaste momenten kan gaan sporten, wandelen of op een andere manier kan gaan bewegen.
  4. Traplopen is een heel effectieve manier van vet verbranden. Sterker nog: je krijgt er ook nog strakke billen van! Probeer de trap dus zo veel mogelijk te pakken, ook al heb je op je werk of in je appartementencomplex een lift.
  5. Meer bewegen? Er zijn op Youtube heel veel workouts te vinden om doelgericht te trainen. Je kunt dus makkelijk thuis voor de televisie aan de slag!
  6. Lees je in over krachttraining. Dit is de meest effectieve manier van vet verbranden en spiermassa opbouwen. Veel mannen in de sportschool die spiermassa willen aanmaken volgen een eiwitdieet!
  7. Ga zwemmen. Met zwemmen train je zo’n beetje al je spiergroepen en bouw je heel veel conditie op.
  8. Neem een abonnement op een sportschool of wordt lid van een sportclub waarbij je wekelijks moet trainen. Dan ben je namelijk verplicht te gaan en heb je niet de neiging om over te slaan.

 

Gauw verder met afvallen

De genoemde 30 tips kunnen je helpen om een eiwitdieet of koolhydraatarm dieet nog succesvoller te laten zijn. Met deze 30 tips bereik je niet alleen sneller je streefgewicht, maar ga je ook een stuk gezonder leven.

Laat een reactie achter