Dieet nodig? Pas op voor dure diëten (7 tips)

Veel mensen zoeken een dieet om af te vallen. Om die reden heeft het woord “dieet” een heel andere betekenis gekregen. Het betekent nu zoiets als “methode die helpt bij afvallen”, terwijl het oorspronkelijk “leefregel” betekent, vertaald uit het Grieks.

Het doel van die Griekse leefregel was simpel: gezond eten en gezond bewegen maken een gezond leven.

Hoe dan ook, mensen die een dieet zoeken hebben veel keuze. Er is een ongelooflijk aanbod van dieetboeken en –methodes die voor veel geld over de toonbank gaan.

Maar neem één ding van ons aan: je hoeft geen duur dieet te volgen om af te vallen. Je kan het heel goed zelf, gratis en voor niets. In dit artikel willen we je daarbij helpen.

Het begint met bewustwording

Grote kans dat je op dit moment een probleem hebt met je gewicht. Je vindt jezelf te dik of te zwaar en bent op zoek naar een oplossing. Die oplossing gaan we vinden, maar het gekke is dat veel mensen denken dat een (betaald) dieet die oplossing is.

Niets is minder waar. Een dieet is niet zomaar de oplossing, maar een manier om aan de oplossing te werken.

Je moet je bewust worden van wat je eet en drinkt en van je levensstijl. Daar kan een dieet bij helpen. Zodra die knop om is gezet, ben je met de oplossing bezig: anders gaan leven, gezonder gaan eten en drinken

Je zal zien dat je vervolgens in een logische stroomversnelling raakt. Doordat je gezonder gaat eten, rekent je lichaam af met overtollige vetten, krijg je meer energie, een slanker lichaam en een gelukkiger gevoel. Daardoor raak je alleen maar meer gemotiveerd om door te gaan!

 

Wat is je doel?

De meeste mensen die willen afvallen hebben een daar een zeer concreet doel bij en zoeken daar dan ook op. Ze hebben over een maand of twee een bruiloft en willen in een nieuwe jurk passen, ze gaan op vakantie en willen toonbaar naar het strand kunnen. Ze zoeken naar concrete termen als “10 kilo afvallen” of “snel afvallen” of zelfs “afvallen in een week”.

Laten we eerlijk zijn… het zijn eigenlijk noodkreten.

Dure diëten spelen daar handig op in, door je van alles aan te smeren! Ze maken dus misbruik van jouw zoektocht naar een snelle oplossing.

Troost je. Als het jouw doel is om blijvend af te vallen en gezonder te gaan leven, heb je al die diëten niet nodig.

Want jouw doel is het niet zozeer om 10 kilo af te vallen, maar om gezonder te gaan leven. Daardoor zal je vanzelf af gaan vallen, net als dat gezonder leven leidt tot meer weerstand, een lagere bloeddruk, een lager cholesterol, een kleiner risico op diabetes en andere kwalen… Kortom: je wil een betere versie van jezelf.

En geloof me… daar hoef je geen duur dieet voor te kopen.

 

Waarom je geen duur dieet hoeft te kopen

Je hoeft geen duur dieet te kopen als je gezonder wil gaan  leven. Je moet mentaal een knop omzetten en gewoon beginnen.

Weight Watchers – een van ’s werelds bekendste en meest verkochte diëten – is puur gericht op het verdienen van geld. Niet voor niets is het een beursgenoteerd bedrijf geworden en zijn er aandelen te koop. Sinds een aantal jaar is dat terug te zien aan het verdienmodel van Weight Watchers. In plaats van dat ze je eenmalig een dieet aansmeren, kun je een abonnement afnemen tegen zo’n € 40 per maand. Wat krijg je? Informatie die je op internet kunt vinden, zogenaamde coaching door een robot en toegang tot recepten en een forum… Als je een jaar bezig bent met afvallen kost het je al bijna € 500.

Prijzen van Weight Watchers

Weight Watchers bestellen kost je € 39,95 per maand.

Het Atkins-dieet verkoopt niet alleen boeken, maar ook zogenaamde Atkins-proof producten. Atkins brood, Atkins repen, Atkins shakes en Atkins snoepgoed. Die producten heb je niet nodig. Als jij weet wat je mag eten en drinken, kun jij voordelig in de supermarkt zelf de juiste producten halen.

Atkins repen

Voor Atkins-repen betaal je € 30. Terwijl je ook gewoon pure chocolade kunt eten en dat is een stuk goedkoper!

Het gaat om de juiste principes en kennis over voeding en afvallen. Meer heb je echt niet nodig. Misschien dat je in de wekelijkse boodschappen wat andere producten mee moet gaan nemen, maar daarvoor kun je zeer waarschijnlijk een hoop ongezonde producten laten staan.

Een boodschappenlijstje om je op weg te helpen vind je overigens hier.

 

Wat werkt dan wel? Over gezonde voeding

Zoals gezegd is afvallen heel simpel. Het is het gevolg van gezonder leven. Daarbij speelt vooral gezonde voeding een belangrijke rol.

We baseren ons op Dieetkompas voornamelijk op koolhydraatarme gerechten, omdat we zien dat die echt goed werken. Kort samengevat komt het erop neer dat je koolhydraten (suikers) gaat weren en daarvoor meer gezonde vetten en eiwitten nuttigt. De resultaten zijn verbluffend:

  • Binnen een week al effect op de weegschaal;
  • Een gezondere levensstijl die ook zichtbaar wordt aan je huid;
  • Meer weerstand, meer energie en meer zin om dingen te ondernemen;
  • Een lagere bloeddruk;
  • Een gezonder cholesterol;
  • Veel minder kans op obesitas, diabetes en andere welvaartsziektes.

Het enige dat je nodig hebt zijn koolhydraatarme recepten. En laten we er daar nu lekker veel van hebben op Dieetkompas.

Gezond weekmenu

 

Gratis beginnen met een weekmenu

Natuurlijk is het prettig om te starten met een handleiding. Daarom kun je hier gratis een weekmenu met boodschappenlijstje downloaden. Dit schema helpt je om het koolhydraatarme dieet optimaal te beginnen. Je kunt de recepten in het weekmenu gebruiken, maar ook inspiratie opdoen op Dieetkompas.

Download gratis het weekmenu

 

Maak je eigen dieet

Een dieet kopen is niet nodig als je wilt afvallen. In dit artikel hebben we je willen laten inzien dat het heel belangrijk is om gezonder te gaan eten. Door bewuster te worden van wat voeding met je doet en welke voordelen er hangen aan koolhydraatarme voeding, kun je vormgeven aan je eigen leefregels. Je eigen dieet, zou je kunnen zeggen.

Investeer dus niet langer in dure diëten, maar zet definitief die knop bij jezelf om. Ga voor gezond!

 

7 tips die je helpen om gratis af te vallen

Optimaal profiteren van gratis afvallen? We delen graag 7 tips met je die je kunnen helpen om het maximale uit je nieuwe leefstijl te halen.

 

#1 Eet niet teveel

Genoeg is genoeg. Hoe lekker iets ook is, wanneer je vol zit, zit je vol. Probeer dus te voorkomen dat je meer eet dan nodig is.

 

#2 Water drinken

Het is misschien een cliché en je zal het vast al eerder hebben gelezen of gehoord, maar water drinken helpt echt. Niet alleen omdat je een gevulder gevoel krijgt, maar ook omdat afvalstoffen zo makkelijker je lichaam kunnen verlaten en je vetverbranding sneller verloopt.

 

#3 Bewegen

Een tweede cliché, maar wel eentje die zeer zinvol is. Beweeg als je wil afvallen. Want hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbrand en hoe meer vetmassa er zal worden aangesproken om aan die energie te komen.

 

#4 Koop alleen gezonde producten

Ieder mens heeft af en toe een terugval en ineens zin in zoetigheid en snoep. Houd daar rekening mee wanneer je boodschappen doet. Wanneer je geen snoep en andere ongezonde middelen in huis hebt, kun je je er ook niet aan te buiten gaan.

 

#5 Zondig af en toe

Wel is het goed om af en toe toe te geven aan je zoete trek. Zondigen mag, zolang het met mate is. Af en toe een bakje chips of koekje is natuurlijk prima. Het gaat er echter om dat je bewust blijft van wat je eet en drinkt en gezond blijft leven.

 

#6 Maak je eigen weekschema

Je hebt een gratis weekmenu kunnen downloaden, maar we raden je vooral aan om je eigen weekschema op te gaan stellen. Daarmee bedoelen we dat je vooral recepten gebruikt die je lekker vindt en graag bereid. Door een schema voor een week of twee te maken, weet je zeker dat je elke dag wat gezonds en lekkers op tafel kunt zetten.

 

#7 Val samen af

Wanneer je de kans hebt om met iemand samen af te gaan vallen, biedt dat een groot voordeel. Je hebt nu iemand om het afvallen mee te bespreken, iemand om recepten uit te wisselen en iemand die je kan helpen als je er zelf even geen zin meer in hebt!

Download gratis het weekmenu

Laat een reactie achter