Passen groene smoothies binnen een koolhydraatarm dieet?

Stel dat je gek bent op groene smoothies en wil gaan afvallen. Dan is het voor jou belangrijk om te weten of die lekkere smoothies nog passend zijn bij je dieet.

Wel als je kiest voor een koolhydraatarm dieet. En om eerlijk te zijn kunnen we zo helemaal geen dieet bedenken waarbij groene smoothies niet zouden passen, want groene smoothies hebben nu eenmaal veel effecten op je gezondheid.

In dit artikel behandelen we de overlap tussen een koolhydraatarm dieet en groene smoothies.

Groene smoothies zijn koolhydraatarm

De belangrijkste overlap is dat groene smoothies van zichzelf al koolhydraatarm zijn. Er zitten nauwelijks koolhydraten inm laat staan enkelvoudige koolhydraten.

De structuur van groene smoothies bestaat grotendeels uit water, groenten en fruit en die vind je terug in de koolhydraatarme lijst die we eerder beschreven.

Wanneer je ook nog eens kiest voor noten en zaden in je groene smoothie, krijg je er nog meer punten bij en voldoet hij nog meer aan de richtlijnen van een koolhydraatarm dieet.

 

Afvallen met groene smoothies

Er zijn mensen die denken dat je met alleen het drinken van groene smoothies af kan vallen. Daarover gaan verschillende verhalen de ronde.

Op zich is het mogelijk om met groene smoothies af te vallen, omdat je daardoor lekker vol komt te zitten en ook een gevoel van verzadiging ervaart. Het is echter nog beter om groene smoothies te combineren met een goed dieet, zoals het koolhydraatarme dieet.

Met een dieet ga je toch gerichter zoeken naar manieren van afvallen en er ook nog eens bij bewegen. Dat alles draagt bij aan een optimale verbranding van energie.

 

Groene smoothies in receptenboeken

Het is dus prima om groene smoothies te combineren met een koolhydraatarm dieet. Wat dat betreft mag het je niet verbazen dat groene smoothie recepten ook steeds meer opduiken in koolhydraatarme kookboeken.

De schrijvers van die boeken zien ook steeds meer het nut in van groene smoothies. Vaak worden groene smoothies als tussendoortjes gezien en niet als volledige maaltijd. Hoewel er enkele boeken zijn waarin je ook kunt ontbijten met een groene smoothie.

 

Hoeveel groene smoothies per dag?

De vraag die misschien bij je opkomt is hoeveel groene smoothies je per dag moet of mag drinken. Daarover is niet heel veel duidelijkheid. Maar één groene smoothie per dag is eigenlijk wel genoeg. Je krijgt daar een boost energie van, omdat je alle vitaminen en mineralen uit 2 stuks fruit en 200 gram groenten in één keer nuttigt. Zeker als je er nog noten en zaden aan toevoegt, is de levering van energie compleet.

Houd het gewoon op één groene smoothie per dag en varieer qua smaak om het voor jezelf ook leuk te houden.

 

Conclusie

Groene smoothies en het koolhydraatarme dieet gaan heel goed samen. Je ziet groene smoothie recepten dan ook steeds vaker terug in koolhydraatarme kookboeken.

Over het algemeen krijg je met één groene smoothie genoeg energie binnen. Je hoeft er dus niet meer dan één per dag te drinken. Het resultaat zal er niet beter op worden, maar zeer waarschijnlijk ook niet slechter.

Geef een reactie!