Redenen om voor een koolhydraatarm dieet te kiezen

Waarom zou je moeten kiezen voor een koolhydraatarm dieet? Je hebt immers de keuze uit heel veel verschillende soorten diëten.

Als het aan ons ligt is een koolhydraat dieet – naast een eiwitdieet – de beste manier om af te vallen. Je hebt diverse varianten van koolhydraatarme diëten, waaronder ook Paleo en het Dash dieet, maar het gaat om de basis.

En de basis van het koolhydraatarm dieet is sterk. Zo sterk dat we volmondig kunnen zeggen dat je met een koolhydraatarm dieet gegarandeerd afvalt. Mits je het op de goede manier aanpakt, natuurlijk.

In dit artikel geven we je drie redenen om voor een koolhydraatarm dieet te kiezen.

Reden 1: Jarenlang de beste resultaten

Het bekendste voorbeeld van een koolhydraatarm dieet is het Atkins-dieet. Dit dieet stamt uit 1972 en werd ontwikkeld door de Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins.

Hij ontdekte het verband tussen koolhydraten en overgewicht en ontwierp talloze recepten. Op die manier kreeg het bekendste dieet vorm: het Atkins-dieet. Zijn eerste publicatie was de “Dr. Atkins Dieet Revolutie”.

En het Atkins-dieet is dan ook de basis voor heel veel andere koolhydraatarme receptenboeken. Deze receptenboeken en aanhangers van onder meer het Atkins low carb diet hebben door de jaren heen veel goede resultaten behaald.

Als je kijkt naar successen die geboekt worden met afvallen, blijkt dat de meeste mensen die succesvol zijn en blijven, hebben gekozen voor een koolhydraatarm dieet.

Aangezien diverse diëten en receptenboeken het gedachtegoed van Atkins hebben doorontwikkeld, weet je dus zeker dat je een dieet volgt waarvan de resultaten al jaren achter elkaar heel goed zijn.

 

Reden 2: Voortdurend onderzoek naar de werking

Er is dan ook heel veel onderzoek gedaan naar het Atkins dieet en de gedachten van Robert Atkins. Keer op keer kwamen onderzoekers erachter dat koolhydraten ons dikker maken. Zeker omdat de voedingsindustrie koolhydraten meer en meer is gaan gebruiken als toevoeging aan alledaagse voeding.

We eten meer en meer koolhydraten en zijn ons er niet van bewust dat ze onszelf daarmee dikker maken.

Om te snappen waarom een koolhydraatarm dieet zo effectief is, is het goed om te kijken naar de relatie tussen voedsel dat we binnenkrijgen en de wijze waarop ons lichaam energie nodig heeft en verkrijgt.

 

Werking van een koolhydraatarm dieet

Ons lichaam heeft energie nodig en gebruikt daar zowel vet als koolhydraten voor. Zijn er koolhydraten beschikbaar? Dan worden deze als eerste gebruikt om aan energie te komen. Maar wanneer er geen energie meer nodig is, maar er nog wel koolhydraten zijn, worden die opgeslagen.

Die opslag is vet.

Aangezien we meer en meer koolhydraten eten, maar weinig bewegen, is het dus helemaal geen kunst om te dik te worden.

Zodra je koolhydraatarm gaat eten, eet je minder koolhydraten. Daarmee krijg je ook minder insuline binnen en wordt er dus ook minder koolhydraat opgeslagen als vet. Met andere woorden: je lichaam moet de energie ergens anders vandaan halen! Je vetvoorraad verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dit proces is ook wel bekend als “ketose”.

 

Ontwikkeling blijft

Net als dat gezondheidsproblemen blijven, blijft ook een dieet zich ontwikkelen. Koolhydraatarme voeding begint hierin een boventoon te voeren.

Wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt (al dan niet een compleet dieet of gewoon koolhydraatarme gerechten kookt) weet je dus zeker dat je je gebaseerd hebt op bewezen theorieën en bijhorende onderzoeken.

 

Reden 3:  Meer dan alleen afvallen

Eigenlijk is koolhydraatarm leven meer dan alleen maar afvallen. Het is een levensstijl die je je relatief makkelijk aan kan meten.

Door net even anders te eten en bewuster te gaan worden van je voeding, kun je slechte koolhydraten makkelijk inwisselen voor goede alternatieven. Je mag nog wel koolhydraten blijven eten, maar je moet erop letten dat je het niet overdrijft.

Je valt hiermee op een zeer veilige en gezonde manier af, maar zult ook op gewicht blijven. Hiermee kun je je gewicht zelf controleren.

Het voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat het je niet alleen helpt om af te vallen, maar dat er veel meer gevolgen zijn. Wat dacht je van dit overzicht:

  • Je hebt altijd een vol en verzadigd gevoel, omdat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt (denk aan eiwitten);
  • Je krijgt meer energie binnen, zonder dat je nog behoefte hebt aan suiker (en hebt dus ook meer energie om leuke dingen te gaan doen);
  • Je zult meer zin hebben om dingen te gaan ondernemen (je gaat er sneller op uit, voelt je lekkerder in je vel);
  • Je zelfvertrouwen krijgt een boost;
  • Je concentratievermogen en geheugen zullen sterk verbeteren;
  • Lichamelijk ga je er ook op vooruit: zo worden je nagels sterker, glanst je haar meer en straalt je huid;
  • (Stofwisseling)ziektes en nare aandoeningen zoals overgewicht, diabetes, een te hoog cholesterol en een te hoge bloeddruk krijgen veel minder ruimte.

Conclusie

Als je nog niet overtuigd was van de werking van een koolhydraatarm dieet, ben je dat zeer waarschijnlijk nu wel. Eigenlijk is het koolhydraatarme dieet (en dan hebben we het over de algemene term, niet zozeer het Atkins-dieet) het oudste dieet dat nog altijd effectief is, waarbij je ook zelf veel kunt ondernemen.

Je hoeft geen duur pakket aan te schaffen. Je hoeft geen dieetboeken en schema’s te volgen. Het kán wel, maar het is al voldoende om een goed kookboek aan te schaffen en koolhydraatarme maaltijden te gaan koken.

Daarmee kun je zelf het verschil maken, in je eigen tempo en precies zoals jij dat wil. In een wereld waarin we alles onder controle willen hebben, is een koolhydraatarm dieet dus zeker een heel goede manier om grip te houden op je gezondheid.

Geef een reactie!