Cholesterol verlagen met een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet kan veel meer voordelen bieden dan puur en alleen het afvallen en sneller verbranden van overtollig vet. Zo is algemeen bekend dat koolhydraatarm eten gezonder is voor je lichaam.

Een bekend verschijnsel bij het eten van koolhydraatarme recepten is dat je cholesterolgehalte er aanzienlijk door kan verlagen.

Koolhydraten verlagen cholesterol

De bekende vaatchirurg dr Haroun Gajraj stapte zelf over van cholesterolverlagende medicijnen naar een koolhydraatarm dieet. Hij gaf in meerdere interviews aan dat dit het was dat hem uiteindelijk echt hielp. Medicijnen hadden keer op keer niet dezelfde werking als het aanpassen van zijn eetgewoonten.

En daarbij viel dr Gajraj ook nog eens veel kilo af.

 

Hoe werkt dat?

Je cholesterol wordt bepaald door de voeding die je eet. De meeste ongezonde producten zijn dan ook niet goed voor je cholesterol. Maar ook producten die je dagelijks eet dragen niet bij aan je gezondheid. Ze verhogen je cholesterol. Denk aan bepaalde vetten en voedingsmiddelen in brood en boter, of aan sausjes over je eten en jus.

Ook veel sappen en limonade zijn helemaal niet zo goed voor je. Los van dat ze je dikker maken, verhogen ze ook nog eens je cholesterol.

Wanneer je dat omdraait en gezonder gaat eten, heeft dat uiteraard zijn uitwerking. Zo blijkt bij veel mensen dat een koolhydraatarm dieet niet alleen datgene doet waarvoor men ermee gestart is: afvallen.

Steeds vaker blijkt ook dat het volgen van een koolhydraatarm dieet allerlei andere gunstige effecten op de gezondheid heeft.

 

Groenten en fruit

Een belangrijke reden is dat je met een koolhydraatarm dieet veel meer groenten en fruit eet. Er zijn hele overzichten te vinden van welke groenten en fruitsoorten nu het beste passen in een koolhydraatarm dieet. Maar een voordeel is dat deze producten op veel meer fronten helpen. Ze maken je slanker, fitter en vitaler. Ze verlagen niet alleen je cholesterol, maar ook nog eens je bloeddruk.

Daarbij krijg je een enorme hoeveelheid energie, die je in staat stelt om je beter te concentreren en meer uithoudingsvermogen (lees: conditie) te krijgen.

 

Eiwitten

Los van groenten en fruit eet je ook veel eiwitrijke producten. Dat zijn producten die vol zitten met proteïnen. Die helpen je spieren te groeien en te herstellen na een intensieve inspanning. Maar ook helpen eiwitten je lichaam sneller te reinigen en wordt bloed beter vervoerd.

Een eiwitrijk voedingspatroon bestaat bijvoorbeeld uit geregeld vis of vlees (gevogelte) eten en het drinken van gezonde zuivelproducten.

Je ziet dit ook veel bij sporters die meer conditie op willen doen en meer spiermassa willen creëren. Eiwitten dragen daar in hoge mate aan bij, maar zijn ook nog eens erg gezond voor je lichaam.

 

Verlaag je cholesterol direct

Wil jij afrekenen met een te hoog cholesterol en de vervelende risico’s die bij een te hoog cholesterol horen proberen te vermijden? Dan is het voor jou tijd om over te stappen op het koolhydraatarme dieet.

Met diverse lekkere recepten kun jij niet alleen zorgen dat je cholesterol verlaagd wordt. Ook draag je bij aan het behouden van een gezond gewicht (of kun je afvallen) en voorkom je allerlei vervelende gezondheidsrisico’s.

Laat een reactie achter