Koolhydraatarm eten en trainen voor de marathon

Ben jij fanatiek aan het hardlopen? Is het je doel om de marathon (ruim 40 km) te gaan lopen of wil je binnen korte termijn een halve marathon lopen?

De vraag die veel mensen met dergelijke ambities stellen is of ze gebaat zijn bij koolhydraatarm eten tijdens hun training.

In dit artikel lichten we het effect van een koolhydraatarm voedingspatroon of een koolhydraatarm dieet verder toe aan de hand van hardlopen voor de marathon.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Wil je weten wat een koolhydraatarm dieet is? Lees dan ons uitgebreide artikel over een koolhydraatarm dieet. Hierin leggen we je precies uit wat het dieet is, wat het doet en hoe je het vorm kunt geven.

 

Hardlopen op koolhydraatarme gerechten

Koolhydraatarme gerechten zijn rijk aan vetten en eiwitten, maar bevatten nauwelijks koolhydraten. Desondanks leveren ze je lichaam wel heel veel energie. Gezonde energie, want deze energie reguleert zichzelf.

Nadat de energie is verbruikt, verdwijnt hij ook uit je lichaam. Anders dan bij koolhydraten, want die worden opgeslagen als reserves (lees: vet).

Het belangrijkste voor iemand die gaat hardlopen of als doel heeft de marathon te lopen, is dat hij of zij voldoende energie uit voeding kan halen. Het liefst natuurlijke voeding, zonder allerlei sappen, shakes en pillen.

Wat dat betreft zit je met een koolhydraatarm gerecht goed.

 

Wees kritisch

Koolhydraatarme gerechten zitten vol met eiwitten. Dat komt omdat ze op basis van proteïnerijke producten worden samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan vlees en vis, maar ook aan gevogelte, zeevruchten, vleesvervangers (tofoe) en ga zo maar door.

Wanneer hardlopen en uithoudingsvermogen je voornaamste redenen zijn om een koolhydraatarm dieet te gaan volgen, moet je erop letten dat je zoveel mogelijk energie tot je neemt. Ga dus bij voorkeur voor veel producten uit deze boodschappenlijst.

 

Uithoudingsvermogen

Het voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat het heel veel energie levert, maar ook je gezondheid op peil houdt. Zo ervaren mensen die een koolhydraatarm receptenboek volgen dat ze meer energie en uithoudingsvermogen krijgen.

En dat is natuurlijk precies wat jij zoekt als je wil gaan hardlopen.

Voor jou is het zaak om een receptenboek te vinden dat je hierbij kan helpen. Lees onze review van de Afslank Receptenbijbel bij voorkeur eens. Dit is een boek dat echt veel handvatten biedt aan mensen die koolhydraatarm willen eten, omdat ze een doel hebben.

 

Probeer ook eens eiwitrijke producten

Een koolhydraatarm dieet is echter niet de enige optie die je hebt als je wil gaan trainen en meer uithoudingsvermogen wil krijgen. Voor veel sporters is een eiwitdieet een beter alternatief. Een eiwitdieet levert namelijk nog meer eiwitten en richt zich echt op sporters.

Je hoeft natuurlijk geen compleet eiwitdieet te gaan volgen als je voornemens bent een marathron te gaan lopen, maar je kunt je wel verdiepen in eiwitrijke recepten. Wissel deze bij voorkeur af met koolhydraatarme recepten en profiteer van beiden.

Een mooi voorbeeld van eiwitrijke recepten vind je in het boek FitChef. In onze review over FitChef vertellen we je daar meer over.

Lees de review van FitChef >>

 

Conclusie

Wil jij gaan hardlopen en ben je al aan het trainen voor een (halve) marathon? Dan kun jij zeker wat energie gebruiken. Een koolhydraatarm dieet voorziet zonder meer in de energie die jij nodig hebt om te presteren. Verdiep je dus vooral in de koolhydraatarme keuken, maar vergeet niet ook een kijkje te nemen in een eiwitrijk kookboek. Deze twee verschillen weinig van elkaar en vormen de ideale combinatie voor sportievelingen zoals jij.

Laat een reactie achter