Wat is het verschil tussen een ketogeen dieet en een koolhydraatarm dieet?

Ben je op zoek  naar een effectieve manier van afvallen, maar weet je nog niet zo goed welk dieet je moet gaan volgen? Op Dieetkompas zijn we erg te spreken over het koolhydraatarme dieet. Maar een koolhydraatrarm dieet wordt tegenwoordig ook vaak afgezet tegen een ketogeen dieet.

Dat is niet gek, want een ketogeen dieet en koolhydraatarm dieet hebben veel van elkaar weg: beiden beperken de koolhydraten en beiden zoeken in vetten en eiwitten hun vervangers. De vraag blijft dus: Wat is precies het verschil tussen die twee diëten?

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet beperkt de koolhydraten in je voeding, waardoor je minder overtollige koolhydraten als vet op kunt slaan. Omdat er tegelijkertijd wel energie moet zijn om te kunnen functioneren, doet je lichaam een beroep op je vetopslag. Met andere woorden: je lichaam gaat automatisch aan vet verbranding doen. Het fijne van een koolhydraatarm dieet is dat je er nauwelijks iets van hoeft te merken. Je blijft energie houden en van een hongergevoel hoeft geen sprake te zijn.

Hoewel er verschillende varianten van het koolhydraatarme dieet zijn, is er altijd een strenge fase. In die fase mag je het minste aantal koolhydraten. Dit is dan ook de fase waarin je het snelste af zal vallen en je streefgewicht zal bereiken.

 

Wat is een ketogeen dieet?

De strengste fase binnen een koolhydraatarm dieet is eigenlijk de basis van een ketogeen dieet. Het aantal koolhydraten wordt per dag verminderd naar maximaal 50 gram. Binnen een ketogeen dieet is dat niet alleen maar een fase, maar het hele dieet.

Hoewel het strenger en moeilijker lijkt, is het nog effectiever. Een ketogeen dieet zal dan ook sneller tot resultaten leiden dan het koolhydraatarme dieet.

Een ketodieet let overigens ook meer op je alternatieve voeding en heeft strakkere richtlijnen omtrent de inname van vetten en eiwitten. Je zal naar verhouding vooral meer vetten (onverzadigde, gezonde vetten) gaan eten dan koolhydraten.

Wanneer je dat niet zou doen, worden koolhydraten door je lichaam omgezet in glucose. Dat is een snelle energiebron voor je lichaam. Hoe meer glucose, hoe meer energie. Maar vaak wel van korte duur, waardoor je al snel in een dipje belandt en een behoefte aan suiker krijgt.

 

Ketonlichamen

De lever heeft vetzuren nodig om ketonlichamen te ontwikkelen. Deze kunnen de hersenen wijsmaken dat er alsnog energie vrijkomt. Ketonen worden nu als energiebron gezien en komen dus uit vetten. Koolhydraten en eiwitten maken dit niet aan.

Onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen het verbranden van vet op deze manier gestimuleerd wordt, maar ook je bloeddruk daalt, je bloedsuiker daalt en je cholesterol erop verbeterd.

Dit zijn dus zeer positieve effecten.

 

Negatieve effecten

Zijn er dan ook negatieve effecten aan het ketogeen dieet? Jazeker. Het ontbreken van glucose (door koolhydraten) zorgt ervoor dat de hersenen niet alle stoffen krijgen die ze nodig hebben. Je kunt daardoor last van je geheugen gaan krijgen en je moeilijker concentreren.

Daarbij zorgt het ontbreken van eiwitten ervoor dat spiermassa niet goed kan groeien en zelfs afgebroken wordt als je lichaam zoekt naar alternatieve energieën.

De negatieve effecten houden doorgaans niet heel lang aan en worden door medici omschreven als de “keto-griep”, de staat waarin je lichaam tijdelijk verkeerd bij het overgaan op de keto levensstijk.

 

Ketose

De overschakeling die in je lichaam plaatsvindt van suikerverbrander naar het verbranden van vet wordt “ketose” genoemd, een reden waarom deze vorm van afvallen ook wel “ketose dieet” genoemd wordt. Je lever zet vet om in energie en verplaatst dit naar de hersenen en de spieren. Daardoor verbrand je ook veel energie en val je dus af.

 

Waarin verschilt het ketogeen dieet van een koolhydraatarm dieet?

Het belangrijkste verschil tussen het keto dieet en koolhydraatarme dieet is dat het keto dieet de strengste fase van het koolhydraatarme dieet is. Daardoor worden binnen een ketogeen dieet ook minder eiwitten toegestaan dan in een koolhydraatarm dieet. Het gaat er bij een ketogeen dan ook vooral om dat je veel gezonde vetten eet. Daarmee krijg je energie en raak je sneller in ketose.

Het maximum van 50 gram koolhydraten voorkomt dat je lichaam deze kan verbranden en dwingt je lichaam dus om de vetreserves op te maken.

 

Wanneer kies je voor keto en wanneer voor koolhydraatarm?

Er is een verschil, maar het is minimaal. Wanneer kies je voor een keto dieet en wanneer voor een koolhydraatarm dieet? We zetten eventuele beweegredenen kort voor je op een rijtje.

 

Ketodieet

  • Je wil heel snel resultaat zien en bent bereid daarvoor drastisch koolhydraten te minderfen
  • Het is je doel om van je lichaam een vetverbrandingsmachine te maken (die automatisch vet voor je verbrand)

 

Koolhydraatarm dieet

  • Je wil snel afvallen, maar ook de tijd nemen om aan het afvallen te wennen
  • Je wil tijdelijk fors minderen met koolhydraten, maar vindt 50 gram per dag wel erg weinig

 

Ons advies

Weet je het niet? Dat is niet erg, want je kunt zo van een koolhydraatarm dieet naar een ketodieet overstappen en andersom. In dat geval adviseren we je gewoon bij een koolhydraatarm dieet te beginnen. Zodra je dat onder de knie hebt, kun je altijd overschakelen naar een ketodieet. Vaak gaat dit ook vanzelf, want heel veel koolhydraatarme recepten passen ook prima in een ketodieet, zoals in het receptenboek “De Afslank Receptenbijbel“.

Ga naar de Afslank Receptenbijbel

Laat een reactie achter