Wat is het verschil tussen een ketogeen dieet en een koolhydraatarm dieet?

Ben je actief in de wereld van het afvallen en twijfel je al een tijdje welk dieet je moet gaan volgen? In veel boeken wordt onderscheid gemaakt in onder meer het ketogeen dieet en het koolhydraatarme dieet.

Maar in hoeverre is er sprake van verschil?

Het ketogeen dieet en het koolhydraatarme dieet hebben namelijk heel veel van elkaar weg. Sterker nog: een ketogeen dieet is onderdeel van het koolhydraatarme dieet.

 

Wat is een ketogeen dieet?

Een ketogeen dieet zorgt ervoor dat je weinig koolhydraten en eiwitten eet. De inname van vetten verhoog je echter wel. Naar verhouding eet je dus meer vetten (onverzadigde, gezonde vetten) dan eiwitten en koolhydraten.

Wanneer je dat niet zou doen, worden koolhydraten door je lichaam omgezet in glucose. Dat is een snelle energiebron voor je lichaam. Hoe meer glucose, hoe meer energie. Maar vaak wel van korte duur, waardoor je al snel in een dipje belandt en een behoefte aan suiker krijgt.

 

Ketonlichamen

De lever heeft vetzuren nodig om ketonlichamen te ontwikkelen. Deze kunnen de hersenen wijsmaken dat er alsnog energie vrijkomt. Ketonen worden nu als energiebron gezien en komen dus uit vetten. Koolhydraten en eiwitten maken dit niet aan.

Onderzoek heeft aangetoond dat niet alleen het verbranden van vet op deze manier gestimuleerd wordt, maar ook je bloeddruk daalt, je bloedsuiker daalt en je cholesterol erop verbeterd.

Dit zijn positieve effecten.

 

Negatieve effecten

Zijn er dan ook negatieve effecten aan het ketogeen dieet? Jazeker. Het ontbreken van glucose (door koolhydraten) zorgt ervoor dat de hersenen niet alle stoffen krijgen die ze nodig hebben. Je kunt daardoor last van je geheugen gaan krijgen en je moeilijker concentreren.

Daarbij zorgt het ontbreken van eiwitten ervoor dat spiermassa niet goed kan groeien en zelfs afgebroken wordt als je lichaam zoekt naar alternatieve energieën.

 

Ketose

De overschakeling die in je lichaam plaatsvindt van suikerverbrander naar het verbranden van vet wordt “ketose” genoemd, een redeen waarom deze vorm van afvallen ook wel “ketose dieet” genoemd wordt. Je lever zet vet om in energie en verplaatst dit naar de hersenen en de spieren. Daardoor verbrand je ook veel energie en val je dus af.

 

Waarin verschilt het ketogeen dieet van een koolhydraatarm dieet?

Je hebt waarschijnlijk al gelezen dat een ketogeen dieet de eiwitten ook vermindert. En dat is waar het belangrijkste verschil met een koolhydraatarm dieet zich bevindt. Binnen een koolhydraatarm dieet verbrandt je namelijk ook eiwitten als energie. En juist dat maakt het verschil.

Eiwitten heb je nodig om je spieren in stand te houden en te voorkomen dat bestaande spieren worden afgebroken voor nog meer energie.

 

Blijf bij koolhydraatarm

Hoewel een ketogeen dieet prima kan werken, blijft het een dieet waarbij je jezelf alleen voedt met vetten. Wij vinden dat niet gezond. Minderen met koolhydraten is verantwoord, mits je de complexe koolhydraten met mate blijft eten. Maar minderen met twee voedingsstoffen van de drie vinden wij niet meer verantwoord. Je gaat op teveel fronten je lichaam tegenwerken en zal dat gaan merken in onder meer je concentratie, geheugen en gedrag.

Blijf dus gewoon bij een koolhydraatarm dieet als je succesvol af wil vallen. Het is namelijk makkelijker te volgen, kost niet meer tijd en is ook niet duurder.

Laat een reactie achter