Afvallen | Elke dag sporten?

elke dag sportenBewegen is goed voor je. Iedereen die je vertelt dat je bezig bent met afvallen zal dat beamen. En het is waar: beweging zorgt ervoor dat je sneller en op een gezondere manier afvalt. Maar hoe zit het nu precies? Moet je echt iedere dag sporten om goed af te vallen, of is eens in de week ook voldoende?

Elke dag sporten om af te vallen

Sporten is goed om af te vallen. Wie wil afvallen moet vet verbranden en er is geen manier om dat beter en sneller te doen dan door te sporten. Veel sporten zorgen ervoor dat je ongelofelijk veel spiermassa aanmaakt en daarmee zorg je er tevens voor dat vet verdwijnt. Spiermassa heeft namelijk energie nodig en vindt dat in de aangelegde vetvoorraad. Maar hoe zit het nu met sporten? Iedere dag of eens in de week? Het gaat er vooral om dat je op een gezonde manier sport. Iedere dag intensief sporten is niet gezond, want daarmee pleeg je een aanslag op je lichaam. Eens in de week daarentegen is vaak weer te weinig.

 

Welke soort sport beoefen je?

Het ligt er ook helemaal aan wat voor soort sport je beoefent. Paardrijden is niet echt een sport waar je snel van afvalt. Zeker niet als je het naast zwemmen legt. Eens in de week zwemmen zal je meer laten afvallen dan eens in de wee paardrijden. Maar twee tot drie keer hardlopen staat ongeveer gelijk aan één keer zwemmen. Het hangt er dus helemaal vanaf welke sport je beoefent hoeveel je ermee afvalt. Een gewone sport, zoals tennis, squash of voetbal, kun je het beste twee tot drie keer per week beoefenen om er goed en snel van af te vallen.

Intensieve krachttraining

In de sportschool zijn veel mensen te vinden die aan intensieve krachttraining doen. Waarom? Omdat ze daar spiermassa mee opbouwen en spiermassa helpt hen om af te vallen. Sterker nog: mensen met veel spiermassa moeten veel meer calorieën eten dan de gemiddelde mens, om de spieren te blijven voeden. Je kunt je dus wel voorstellen dat spiermassa eerst je vetreserves wegwerkt. Intensieve krachttraining werkt buitengewoon goed om af te vallen, maar moet je ook niet iedere dag doen. Het beste is om na iedere sessie 48 uur rust te hebben. Dat betekent dat je om de twee, drie dagen aan intensieve krachttraining kunt doen. De sporters lossen dat vaak op door een zwaar programma af te wisselen met een licht programma. In het lichte programma doen ze dan vooral veel aan cardiotraining en het opbouwen van conditie. Ook de buik kan dan getraind worden.

Vind balans

Het is vooral heel belangrijk om balans te vinden in het sporten. De ene dag ben je in de sportschool te vinden en doe je aan intensieve krachttraining, de andere dag beoefen je een sport op een sportvereniging of ben je een stukje aan het hardlopen. Op die manier kom je aan alles toe zonder dat je geblesseerd raakt. Dat alles maakt dat je nog sneller zult afvallen.

Laat een reactie achter