Afvallen buik | Oefeningen die helpen afvallen bij je buik

afvallen buik oefeningenBuikvet vormt voor veel mensen een ergernis. Buikvet valt immers op, zeker in de zomer, maar ook als je kleding aan hebt. Een zwembandje is gauw gevormd en allesbehalve aantrekkelijk. Niet gek dus dat mensen graag willen afvallen bij de buik. In dit artikel aandacht voor afvallen bij de buik middels enkele oefeningen.

Afvallen buik

Helaas is de buik de minst plezierige plek waar vet zich ophoopt, omdat het zich snel laat zien. Tevens is het de plaats waar vet zich het moeilijkst kwijt laat spelen. Het is dus best lastig om bij je buik af te vallen. Desondanks hebben we enkel oefeningen verzameld die je vast en zeker zullen helpen sneller van buikvet af te raken.

Afvallen buik oefeningen

Onderstaande oefeningen zullen je helpen om bij je buik te kunnen afvallen. Dat betekent dat je minder vet rond je buik hebt en dat het zwembandje zal verdwijnen. Deze oefeningen kun je gewoon thuis (en zelfs op kantoor) uitvoeren. Doe je dit dagelijks langere tijd dan zul je het meeste effect ervaren.

Buikspieren trainen

Hoewel je ze misschien niet ziet door de laag vet die erover heen zit, heb je buikspieren. Die kun je trainen. Het voordeel van getrainde buikspieren is dat ze van zichzelf energie vragen en dus vet om zullen zetten in meer spiermassa. Ook al zie je geen sixpack, je kunt die spieren wel voor je laten werken. Doe bijvoorbeeld drie series van 50 sit-ups per dag. Als dit makkelijk gaat, doe je er 100 per keer.

Buikspieren goed trainen

Onderstaande richtlijn laat je zien hoe je goed de buikspieren kunt trainen. Ga om te beginnen plat op de grond liggen en buig je knieën. Zet je voeten plat op de grond, op ongeveer 25 tot 35 centimeter van je billen. Leg je handen achter je hoofd of in je nek. Buik je schouders richting het bekken en weer terug. Doe dit langzaam. Alleen je schouderbladen en je hoofd mogen van de grond komen. Maak de oefening zwaarder door de positie even vast te houden voordat je weer terug buigt.

Andere crunches

Onderstaande oefeningen gaan nog iets gedetailleerder in op het trainen van de buik. Door deze oefeningen te doen zul je nog sneller effect ervaren.

Reserve crunch

Met de reserve crunch train je vooral de lagere buikspieren en je onderbuik. Wederom lig je plat op de grond. Leg je handen naast je neer en kruis je benen bij de enkels over elkaar. Til je benen gestrekt boven de vloer op, tot zo’n tien centimeter. Houd ze heel even vast en laat ze weer zakken. Herhaal dit 10 keer per serie.

Twisting crunch

De schuine buikspieren en taille worden optimaal getraind met de twisting crunch. Ga weer op de grond liggen met je benen van je billen. Til nu alleen om de beurt een van de schouders van de grond en richt deze naar de knie aan de andere kant. Dus linkerschouder richting rechterknie en rechterschouder richting linkerknie.

Bicycle crunch

Een combinatie van de verschillende oefeningen is de bicycle crunch, een uiterst efficiënte buikspieroefening om nog meer vet te verbranden en je buikspieren nog beter te trainen. Het werkt hetzelfde als de twisting crunch, alleen doe je nu niet je schouder richting de knie, maar breng je de schouder en de knie samen. De knie beweegt dus ook. Daarmee haal je kracht uit zowel je schouder als uit je benen. Op die manier ontstaat een fietsbeweging die onder sporters als uiterst effectief wordt ervaren.

Afvallen buik met oefeningen op kantoor.

Je kunt met deze oefeningen makkelijk afvallen rond je buik. Het zijn efficiënte oefeningen die je thuis kunt doen. Voor op kantoor hebben we ook enkele oefeningen. Hieronder beschrijven we ze.

Sit-up

Je kunt makkelijk op je bureaustoel een sit-up doen. Ga iets achterover zitten in je stoel, zet je benen naast elkaar en til ze (heel minimaal) net van de grond. Doe dit als je spanning in je buik voelt en herhaal dit zo’n 50 keer per sessie. In principe kun je dit de hele dag doen.

Buikspieren aanspannen

Een andere oefening die goed uit te voeren is op kantoor, is het continu aanspannen en loslaten van je buikspieren. Span ze aan, tel tot drie, en laat ze los. Doe dit in sessies van 25 keer peer keer en voer later op naar 50 en 100. Met aanspannen en loslaten blijven je buikspieren in beweging, waardoor vetverbranding voortdurend wordt gestimuleerd. Een makkelijke manier dus van buikspieren oefenen.

Benen strekken

Deze oefening doe je ook zittend en lijkt op de sit-up. In plaats van dat je je benen minimaal optilt, til je ze juist helemaal op en strek je ze zo horizontaal mogelijk. Houd deze positie tien seconden vast en breng je benen dan weer gecontroleerd terug. Hiermee span je voortdurend je buikspieren aan.

Afvallen buik met oefeningen thuis en op kantoor

Met bovenstaande oefeningen is het makkelijk om zowel thuis als op kantoor bij je buik af te vallen. Je zult snel buikvet verliezen als je deze oefeningen consequent doet. Maar het is echter ook heel belangrijk om naast je buikspieren andere spiergroepen te trainen. Door je spieren door je hele lijf te trainen wordt er overal energie gevraagd en zul je nog meer vet zien verdwijnen.

Afvallen is vet verbranden

Spieren hebben de prettige en voordelige eigenschap om continu energie te vragen en om te zetten in spierkracht. Hoe meer spieren je dus hebt, hoe meer en hoe sneller je vet zult verbranden. Sterke spieren zijn dus een pré om af te kunnen vallen. Ontwikkel deze sterke spieren thuis of in de sportschool door er veel aandacht aan te schenken. Op die manier zul je naar verloop van tijd afvallen en vet verbranden op de automatische piloot.

Gezond eten

Natuurlijk speelt ook gezonde voeding een belangrijke rol. Bovengenoemde oefeningen hebben weinig effect als je vervolgens in de kantine weer twee broodjes frikandel met mayonaise nuttigt. Wees je bewust van het afvallen en het verliezen van buikvet door niet alleen met beweging bezig te zijn, maar ook op je voeding en eetgewoontes te letten. Als je dat op de juiste manier doet zuil je pas echt snel effect ervaren.

Laat een reactie achter