5 richtlijnen voor meer succes met koolhydraatarm

Veel mensen stappen naar verloop van tijd over op koolhydraatarm. Ze kiezen dan voor een dieet dat koolhydraatarm is of ze gaan gericht zoeken naar koolhydraatarme recepten. In veel gevallen eten ze dan producten uit deze koolhydraatarme lijst.

Welke vorm je ook kiest, een koolhydraatarme levenswijze kan heel veel verschil maken. Niet alleen helpt het je om er razendsnel veel mee af te vallen. Het helpt je ook nog eens om een stuk gezonder te gaan leven.

Zo nemen gezondheidsklachten af, werk je toe op meer energie en een lagere bloeddruk. Ook komt koolhydraatarm eten ten goede aan je cholesterolgehalte en suikerspiegel. Je zal dus minder snel bezwijken onder de vele welvaartsziektes die we tegenwoordig op kunnen lopen.

Hoe volg je nu een koolhydraatarm dieet met succes? Deze 5 richtlijnen geven je daarvan een mooi beeld.

 

Groenten en fruit

De bron van koolhydraatarm eten is natuurlijk eten waarin weinig koolhydraten zitten. Veel natuurlijke voeding is dus geschikt. Ga voor groenten en fruit en wissel die zoveel mogelijk af. De meeste groenten en fruit zijn zeer geschikt. Wil je meer zekerheid? Lees dan onze lijst met producten over groenten en fruit.

 

Recepten op basis van vlees en vis

De beste basis voor een koolhydraatarm recept is wanneer er veel vlees en vis in zit. Deze producten voorzien namelijk in een grote hoeveelheid eiwitten en die helpen je om spiermassa aan te maken en te behouden.

Je kunt dan ook heel veel gerechten vinden op basis van vlees en vis en ons advies om meerdere dagen per week een recept te maken dat hiervan uitgaat. Zo geef je in korte tijd veel richting aan je dieet en zal je effectief zijn.

 

Tussendoortjes

Niets is zo belangrijk als het schrappen van tussendoortjes die ongezond zijn. Dat zijn tussendoortjes met verzadigde vetten en snelle suikers. Ga liever voor groene smoothies, een handvol noten en zaden of nog meer fruit.

 

Beweging

Ook beweging is een zeer belangrijke richtlijn. Niet noodzakelijk, maar zo vreselijk effectief. Door meer te gaan bewegen dan je nu doet kun je zelf echt het verschil maken. Het kan al schelen als je vanaf nu dagelijks een stukje gaat wandelen. Beter is het om een sport uit te kiezen waarmee je al je spiergroepen belast.

Krachttraining is effectief, maar zwemmen ook. Hardlopen kan je helpen om meer conditie op te bouwen. Kortom: elke vorm van beweging kan in gezonde mate bijdragen aan een goed verloop van je koolhydraatarme dieet.

 

Blijf mens

De laatste richtlijn is ook belangrijk. Je bent mens en hoort te genieten van het leven. Gun jezelf dan ook af en toe wat lekkers. Ook al is het niet gezond. Je hebt dit wel nodig om op een gezonde wijze bezig te blijven en door te kunnen zetten in je dieet. Daarbij moet je jezelf af en toe belonen voor je harde inzet.

Snoep dus met mate, maar sluit het niet volledig uit. Zeker wanneer je een mijlpaal of doel behaald hebt, kun je jezelf best op iets lekkers trakteren. Probeer wel uit te kijken dat je niet de oude, slechte gewoontes oppakt.

 

Conclusie

Koolhydraatarmer leven kun je op verschillende manieren aanpakken: recepten gaan koken of een compleet dieet gaan volgen. Wat je ook doet, met de genoemde 5 richtlijnen maak je van koolhydraatarm leven een groot succes en voorkom je de meest voorkomende fouten bij een koolhydraatarm dieet.

Laat een reactie achter