Afvallen voor 60+

afvallen voor 60+Ben je zestig jaar of ouder en wil je graag gewicht verliezen? Je bent lang niet de enige van 60+. Er zijn veel mensen die gewicht willen verliezen of van hun obesitas af willen. Als je al langere tijd te zwaar bent, kan het wel lastig zijn om nu af te vallen. Maar wanneer je slechts enkele kilo’s wil verliezen is afvallen voor mensen van 60+ niet zoveel anders dan afvallen voor mensen onder de zestig.

Afvallen

Gewicht verliezen en afvallen zijn twee veelgehoorde doelen. Mensen in Nederland zijn te zwaar, wetende dat de helft van de Nederlanders te dik is. Een deel daarvan is zelfs zo erg te zwaar dat het schadelijk is voor hun gezondheid. Hun BMI wijst overgewicht, obesitas of zelfs morbide obesitas (een uiterst, zo niet fatale, vorm van obesitas) uit. Door af te vallen hopen mensen dat ze gezonder en fitter worden, wat in de meeste gevallen ook zo is. Afvallen doe je door vet te verbranden. Je beperkt de hoeveelheid energie die je lichaam binnenkomt en probeert meer te verbranden. Zo doet je lichaam namelijk aanspraak op je vetreserves en wordt het zwembandje om je buik omgezet in energie.

Gezond eten

Bij afvallen staat en valt veel met gezonde voeding. Bijvoorbeeld: je kunt verschrikkelijk veel bewegen en sporten, maar als je door de honger alsnog dikke boterhammen met hamburgers eet, zul je geen vet verliezen. Het verbrande vet zit er net zo snel weer aan, omdat bewegen en voeding elkaar weer opheffen. Het is juist zaak om veel te bewegen en minder te eten. En wat je dan eet, zou zo gezond mogelijk moeten zijn. Denk daarbij vooraal aan groenten, sla en fruit.

Veel beweging

Beweging is goed om af te vallen. Ook als je zestig plusser bent kun je prima afvallen door te bewegen. Je kunt lid worden van een sportclub, maar als je dat niet ziet zitten kun je natuurlijk ook op eigen initiatief meer gaan bewegen. Beweging in en om het huis is net zo goed mogelijk. Van gymoefeningen tot wandelingen, van vaker in de tuin werken tot een flink stuk fietsen. Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je zult verbranden en hoe meer vet er zal verdwijnen.

Dieet

Laat je, zeker in de eerste fase, helpen door een dieet. Een dieet heeft meerdere voordelen. Het geeft richting aan het afvallen, geeft je tips en adviezen voor gezonde voeding en zorgt ervoor dat je lekkere recepten hebt om te kunnen eten. Zo hoeft afvallen niet saai en vies te zijn, maar kun je zelfs tijdens het afvallen genieten van lekkere gerechten.

Afvaltips voor 60+

Onderstaande tips kunnen je als zestig plusser nog meer helpen bij het afvallen en afslanken. Probeer ze vooral eens uit en laat ons weten wat je ervan vindt:

  • ga meer bewegen door te wandelen of te fietsen;
  • zoek een maatje met wie je samen af kunt vallen en kunt gaan sporten;
  • probeer af en toe een sportclub uit, zoals zwemmen of fitness;
  • er is speciale fitness voor 60+ op de sportschool, waar je naar kunt informeren;
  • doe deze oefeningen voor thuis om af te vallen.

 

3 Reacties

  1. Emma Verheul december 9, 2015 Reply
  2. D Hiemstra januari 24, 2017 Reply
    • Sylvia Sylvia januari 25, 2018 Reply

Laat een reactie achter