Bloedgroepdieet

Het bloedgroepdieet gaat uit van de bloedgroep die iemand heeft om te bepalen wat de beste manier is van afvallen. Met een bloedgroepdieet zoek je dus gericht naar voeding die je kan helpen om af te vallen. Daarmee onderscheidt het bloedgroepdieet zich van andere diëten.

Hoe werkt het bloedgroepdieet

Het bloedgroepdieet kraakt de code

Al sinds jaar en dag doen dieetgoeroes er alles aan om de code te kraken: hoe kun je nu succesvol afvallen, zonder al teveel moeite én met een blijvend resultaat. De lijst met mogelijke diëten is eindeloos. Op Dieetkompas.nl zijn er al vele tientallen besproken en zijn er maar weinig diëten die er écht toedoen.

Maar het bloedgroepdieet is een serieus te overwegen dieet. Het enige nadeel is dat het dieet niet eenvoudig uit te voeren is. Er zit veel kennis achter die niet of nauwelijks onderbouwd kan worden vanuit de wetenschap.

Wil je dus liever direct kunnen beginnen met afvallen en ook snel resultaat boeken? Dan is het koolhydraatarm dieet wellicht een betere optie.

 

Wat doet het bloedgroepdieet?

Het dieet kijkt namelijk naar je bloedgroep. Afhankelijk daarvan volg je bepaalde stappen en eet je volgens bepaalde voedingsschema’s.

 

Wat is het doel?

Het primaire doel van het bloedgroepdieet is het stimuleren van de stofwisseling. Daardoor wordt het afvallen versneld. Op zich is afvallen dus niet het doel.

 

Bloedgroep is bepalend

Bij het bloedgroepdieet is de bloedgroep bepalend voor wat je zou moeten doen en laten om succesvol te kunnen afvallen. Er wordt aan de hand van je bloedgroep gekeken welke voedingsmiddelen goed zijn en welke beter vermeden kunnen worden.

Dat heeft te maken met de wijze waarop je spijsvertering reageert of waarom je lichaam voedingsstoffen afstoot. Die twee factoren hangen nauw samen met het bloedgroepdieet.

 

Stofwisseling

Het draait bij het bloedgroepdieet allemaal om je stofwisseling. Door volgens je bloedgroep te eten, zou de stofwisseling sneller verlopen. Vet verbranden (metabolisme) gaat dan dus een stuk sneller.

Je lichaam wordt met het bloedgroepdieet in balans gebracht en ontdoet zich van afvalstoffen die in lichaamsvet zijn opgeslagen.

 

Werkt het bloedgroepdieet?

Bloedgroepdieet volgenZoals in de inleiding al besproken, is het bloedgroepdieet er in de eerste plaats al niet voor bedoeld om af te vallen. Het draait om het versoepelen van de stofwisseling en afvallen zou een mooi bijeffect zijn.

Of het als dieet werkt valt dus niet te zeggen.

Wetenschappelijk gezien is er geen enkele basis voor het bloedgroepdieet. De theorie is niet onderbouwd en kan momenteel ook niet onderbouwd worden. Daarbij is het in de praktijk erg lastig om het bloedgroepdieet te volgen. Je zou per product moeten bekijken of ze binnen je bloedgroep passen. Als er meerdere gezinsleden met andere bloedgroepen zijn, is het ook erg lastig om al die maaltijden te bereiden.

 

 

Welke richtlijnen geeft het bloedgroepdieet?

Het bloedgroepdieet kijkt naar het voorgeslacht in het toekennen van wat je mag eten en wat je beter kan laten staan. Er wordt gekeken naar Afrikaanse, Kaukasisch of Aziatische voorgeslacht. Per productgroep worden deze producten weer onderverdeeld in heilzaam, neutraal en te vermijden producten.

Kort gezegd komt het hier op neer:

 

Bloedgroep O

Heb je bloedgroep O? Dan ben je een vleeseter die over een zeer sterke spijsvertering beschikt en een overactief immuunsysteem heeft. Eet vooral mager vlees (vrij van chemicaliën en koolhydraten), vis en schaaldieren, olie, zaden en noten, groenten, fruit en drink sappen. Probeer zuivel, peulvruchten, gluten, granen, thee, koffie en cola e mijden. Ga ook rodekool en spruiten uit de weg.

 

Bloedgroep A

Als je bloedgroep A hebt, zou je vegetariër kunnen zijn. Je spijsvertering is erg gevoelig en je immuunsysteem tolerant. Advies: eet vooral plantaardige producten, peulvruchten, granen, groenten, fruit, tofu en drink sappen, water met citroen, rode wijn en koffie of thee. Eet geen vlees, vis en schaaldieren en doe voorzichtig met zuivel.

 

Bloedgroep B

Bloedgroep B eet vooral zuivelproducten. De spijsvertering is sterk, evenals het immuunsysteem. Het advies is om bladgroenten, vlees, lever, zuivelproducten, rijst, spelt, haver en fruit te eten. Drink groene thee en melk. Probeer maïs, boekweit, pinda’s, sesamzaad, schaaldieren, gluten, oliën, graan, tomaat en frisdrank te mijden.

 

Bloedgroep AB

De combinatie van bloedgroep A en B vind je terug in dit advies. De spijsvertering van iemand met bloedgroep AB zou gevoelig zijn. Eet vooral vis, tofu, zuive, groene groenten, ananas, kelp en olijfolie, alle soorten fruit en sappen.

Eet geen rood vlees, zaden, kidneybonen, maïs, boekweit, tarwe, kip, zuivel, brood en graanproducten, banaan en sinaasappel en gerookt of geconserveerd vlees. Drink geen frisdrank en ook geen zwarte thee.

 

Is het bloedgroepdieet volgen gezond?

Bovenstaande richtlijnen zouden van effect zijn op de spijsvertering. Daarmee wordt ook tegemoet gekomen aan het afvallen.

Wanneer je het bloedgroepdieet, ondanks alles, zou willen volgen, kan het zijn dat je je voedingspatroon drastisch aan moet passen. Er kunnen zo tekorten ontstaan aan andere voedingsstoffen. Het is goed om dat in je achterhoofd te houden, want die effecten zou je kunnen gaan voelen.

Hoewel het bloedgroepdieet heel specifiek lijkt, adviseren we het toch niet te volgen. Om de eenvoudige reden dat het – los van dat het niet theoretisch onderbouwd kan worden – er makkelijkere manieren van afvallen zijn. Denk aan het volgen van een eiwitdieet, een koolhydraatarm dieet of het Paleo dieet.

Laat een reactie achter