Afvallen op een gezonde manier

Gezond afvallen begint met de juiste mindset. Je instelling is heel belangrijk. Afvallen op een gezonde manier gaat namelijk alleen als je er in je hoofd ook klaar voor bent. Welke factoren spelen verder een rol? Wat houdt gezond afvallen nu precies in? Hoe kun jij vandaag nog beginnen aan gezond afslanken? Die vragen worden in dit artikel uitvoerig behandeld.

 

Wat is afvallen?

Afvallen is het proces dat je doorloopt om je vetpercentage te verminderen. Veel mensen denken dat afvallen puur een kwestie is van gewicht verliezen, maar gewicht zit hem in meerdere zaken, namelijk:

  • Vet, wat we willen verliezen;
  • Spieren, die we willen behouden;
  • Vocht, dat ook behouden moet worden.

Gezond afvallen betekent dat we ons richten op het verliezen van vet, zonder dat de spiermassa wordt aangetast en zonder dat we al teveel vocht verliezen.

Afvallen op een gezonde manier wordt alleen bereikt als je je richt op een gezond dieet, een verantwoord dieetschema en voldoende beweging.

Eiwitdieet ingrediënten

Gezond afvallen: de kenmerken

Afvallen op een gezonde manier kenmerkt zich door een aantal factoren die steeds terugkomen. Hieronder worden ze kort benoemd:

  • Er wordt gezond gegeten, dus veel groenten en fruit, vlees, vis en gevogelte (of eiwitrijke vleesvervangers);
  • Ongezonde vetten worden geweerd, maar goede vetten (zoals omega 3-vetzuren uit vis) worden juist voldoende genuttigd;
  • Er is een besef van wat voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten en vetten voor je lichaam betekenen;
  • Er is ruimte voor voldoende beweging;
  • In het begin zal het wat tijd kosten voor de eerste effecten zich laten zien, maar naarmate de tijd vordert gaan de kilo’s er sneller af;
  • Gezond afvallen zorgt voor een blijvend effect, dus er is geen ruimte om weer aan te komen (of te gaan jojoën).

De combinatie van deze factoren zorgen ervoor dat je op een gezonde manier kunt afslanken. De kilo’s die er eenmaal afgaan, blijven er ook af.

 

Gezond eten

Wie gezond eet, eet volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Het is bewezen dat voldoende producten uit deze vijf schijven dagelijks niet alleen leiden tot een beter gewicht, maar ook tot een verminderd risico op diverse ziekten en aandoeningen.

 

Vetten

Vetten zijn niet allemaal ongezond. Het is zaak om te ontdekken welke vetten je wel en welke je niet kan eten. Vetten, zoals omega 3-vetzuren uit vis, zijn noodzakelijk voor de versterking van cellen in je lichaam en het transporteren van bloed.

Vetarm dieet

Voedingsstoffen

De caloriebehoefte van mensen is opgebouwd uit eiwitten, koolhyraten en vetten. Het is de balans die er hierin toedoet. Teveel koolhydraten zal leiden tot overgewicht, evenals teveel vetten. Door de balans te herstellen en te eten zoals het bedoeld is, kun je al heel veel voorkomen.

 

Beweging

Over het belang van beweging hoeven we natuurlijk niet al te ver uit te wijden. Dat is vrij vanzelfsprekend. Mensen die bewegen verbruiken veel meer energie dan mensen die dat niet doen. Wie energie verbruikt, zal ook vet verbranden.

 

Tijd

Gezond afvallen kost tijd. Het effect zal zich minder snel laten zien dan wanneer je een ongezond dieet volgt. Heb dus geduld. Want als de kilo’s er eenmaal afgaan, gaan ze er ook goed vanaf.

 

Blijvend effect

Op een gezonde manier afvallen heeft één belangrijk resultaat: het effect ervan is blijvend. Door je een gezonde levensstijl aan te meten zul je eerst veel gewicht verliezen en zodra dat niet meer kan (omdat je streefgewicht bereikt is) zal je merken dat je op gewicht blijft. Door gezond af te vallen heb je in jezelf geïnvesteerd. Dat zal wat tijd kosten, maar het effect zal heel veel goedmaken.

Zet de knop om, ook in je hoofd

In de inleiding werd het al genoemd, maar minstens zo belangrijk is om ook in je hoofd klaar te zijn voor afvallen. Het is meer dan alleen maar een strak lijf willen, of alleen maar dromen van dat streefgewicht. Wie wil afvallen moet zich ervan doordrenkt zijn dat er werk aan de winkel is. Dat er hard gewerkt moet worden om dat streefgewicht te bereiken en dat de huidige levenswijze (en belangrijker: eetwijze) om moet.

In je hoofd kan dat soms moeilijker zijn. Je komt, zeker in het begin, veel verleidingen tegen en denkt dan dat je zo’n lekkernij wel verdiend hebt na al je inspanningen. Als je zo denkt, ben je er nog niet aan toe om echt te gaan afvallen. Die mindset moet anders. Nee, je verdient geen snoep of ongezonde snack als je net begonnen bent met afvallen!

 

Hulpmiddelen

Wil jij beginnen met gezond afvallen? Dan kun je baat hebben bij hulpmiddelen, zoals diëten. Het gaat in dit artikel expliciet om gezond afvallen, dus we benoemen ook alleen diëten waar we honderd procent vertrouwen in hebben en die bewezen hebben te passen bij een gezonde manier van afvallen. Het betreft dan het eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet. Gebruik eiwitrijke recepten en koolhydraatarme recepten om tijdens je ontbijt, lunch en diner gezonder te gaan eten. Daarbij kun je meer gaan bewegen, zoals gaan hardlopen of gaan zwemmen.

Hulpmiddelen als een kant-en-klaar dieet kunnen je helpen om gemotiveerd te blijven. Ze geven je handreikingen, recepten en tips om ook in moeilijkere periodes door te zetten.

 

Afslanken op een gezonde manier begint vandaag

Als je wilt kun je vandaag beginnen met gezond afslanken. De knop in je hoofd kan vandaag omgezet worden. Ga voor jezelf na waar jij gezonder in kunt gaan worden en waar voor jou winst te behalen valt.

Je kunt direct aan de slag met de vetarme of eiwitrijke recepten op onze website, je kunt direct meer gaan bewegen (mits je dat met mate opbouwt) en dus per direct gaan beginnen aan je gezonde nieuwe leven.

Laat een reactie achter