Afvallen sporten programma

afvallen met een sport programmaSporten helpt je om af te vallen. Wil je goed en efficiënte gewicht verliezen en afvallen, dan kun je het beste gaan sporten. Maar hoe sport je en hoe vaak? Welke sporten helpen je het beste om gewicht te verliezen en hoe zorg je dat je – na het afvallen – op gewicht blijft. Een programma om je te helpen bij het sporten lijkt ons een mooie uitkomst. We geven het je in dit artikel.

Afvallen en sporten

Het is geen geheim dat sporten en afvallen hand in hand gaan met elkaar. Immers, sport betekent energieverbranding en wie energie verbrandt, verbrandt (opgeslagen) vet. Sport is dus ideaal om gewicht te verliezen en af te vallen. Maar welke sporten zijn nu de beste en hoe kun je het beste beginnen met sporten. Afvallen door te sporten met onderstaand programma kan je verder helpen.

 

Sporten die helpen bij het afvallen

Er zijn veel sporten die je kunnen helpen om af te vallen, maar een aantal ervan zijn net iets effectiever dan de andere. Zo zijn sporten in het water bijzonder goed om af te vallen. Het zijn vaak zware sporten, waar je veel energie voor moet verbranden. Denk aan sporten als waterpolo of wedstrijdzwemmen. Andere sporten die je kunnen helpen zijn sporten waarbij je intens en vaak moet bewegen, zoals bij tennis en squash. Bij die sporten gebruik je verschillende spiergroepen, waardoor de energie goed verdeeld wordt. Tot slot helpt het altijd om te gaan hardlopen of om aan krachttraining te doen. Zeker krachttraining kan ervoor zorgen dat je snel gewicht verliest en goed afvalt.

Hardlopen

Hardlopen en afvallen worden vaker in één adem genoemd, omdat hardlopen een positief effect heeft op afvallen. Door hard te lopen verbrandt je veel energie. Na twintig minuten begin je namelijk aan de opgeslagen vetreserves en die verbrand je zolang je door blijft lopen.

Krachttraining

Wie aan krachttraining doet bouwt spiermassa op. Spiermassa vergt enorm veel energie. Energie die je tot je neemt wordt direct opgenomen door de spiermassa. Dat betekent dat je vrijwel vanzelf afvalt. Om je opgeslagen vetreserves te laten verdwijnen moet je zorgen dat je in spiermassa toeneemt. Zo gaan de spieren vanzelf de vetten wegwerken die er nog zijn opgeslagen.

Sport programma om af te vallen

Wil je efficiënt aan de slag met sporten om gewicht te verliezen en af te vallen? Gebruik dan onderstaand schema als richtlijn en richt het naar je eigen mogelijkheden en wensen in.

Maandag: krachttraining in de sportschool  + buikspieren trainen
Dinsdag: hardlopen + buikspieren trainen
Woensdag: krachttraining in de sportschool + buikspieren trainen
Donderdag: hardlopen + buikspieren trainen
Vrijdag: krachttraining in de sportschool + buikspieren trainen
Zaterdag/zondag: hardlopen + buikspieren trainen

 

Bouw rustig op

Wanneer je bovenstaand programma gaat gebruiken om af te vallen, is het aan te raden om het rustig op te bouwen. Vraag in de sportschool om professionele begeleiding en ga pas hardlopen als je goede schoenen hebt. Bouw ook de afstanden en snelheid waarmee je loopt voorzichtig op. Een blessure zit in een klein hoekje en is het laatste wat je kunt gebruiken.

Geef een reactie!