Nog 5 tips die je helpen om effectief af te vallen

afvaltipsOns vorige artikel met 5 tips die je helpen om effectief af te vallen hebben nogal wat losgemaakt. Onze mailbox en de reacties onder het betreffende bericht liepen vol. Wederom een artikel met vijf tips van onze lezers die je kunnen helpen om effectief en snel af te vallen. Doe er opnieuw je voordeel mee. En baadt het niet, dan schaadt het niet!

Gezond eten en water

Guus uit Ouderkerk aan de Amstel stuurde ons een dagmenu dat bestaat uit gezond eten en water. Hij vertelt dat het vooral veel zin heeft om veel groente en fruit te eten. Als voorbeeld noemt hij een pauze op zijn werk om half elf, waarin hij een grote appel, twee mandarijnen of een sinaasappel eet. Vervolgens, in de langere pauze, neemt hij zijn boterhammen. In de laatste pauze neemt hij nog een stuk fruit en drinkt hij een flesje water.

Bewegen

We kunnen het niet vaak genoeg benoemen, maar bewegen en afvallen gaan goed samen. Gelukkig beseffen onze lezers dat ook. Herman Kock is in een maand tijd 5 kilo afgevallen door te gaan bewegen. Zeker in de winter heeft dit effect, zegt Herman. ”Je verbrandt namelijk meer calorieën door de kou.”

De keizer, de koning en de bedelaar

Janine uit Groningen benoemt het spreekwoord ‘eet ’s ochtends als een keizer, ’s middags als een koning en ’s avonds als een bedelaar’ als het aankomt op afvallen. Dit past volgens haar prima bij de hoeveelheid energie die we de rest van de dag nog nodig hebben. Een goed ontbijt en een goede lunch zorgen ervoor dat we er nog even tegenaan kunnen. ’s Avonds hoeven we doorgaans niet meer zoveel, dus dan hoeven we ook niet veel te eten.

Eten en slapen

Onno geeft aan dat we beter niet kunnen eten vlak voor het slapengaan. Een of twee uur ervoor vindt hij een prima richtlijn. Wat is namelijk het geval? Als je slaapt worden calorieën (die je net hebt binnengekregen) niet meer verbrandt en dus opgeslagen als energie.

2 kilo per week afvallen

Myrthe stuurde ons een uitgebreide e-mail waarin ze min of meer een eigen dieet uitlegt. Het komt er op neer dat je om de dag een geroosterd stuk brood eet met niets erop en alleen water, thee of koffie drinkt (zonder melk en suiker). De volgende dag eet je wat je normaal ook zou eten. Myrthe raadt aan om dit niet langer dan een maand tot vijf weken vol te houden. Het is wat rigoureus, maar zou kunnen helpen. De vraag is alleen of je op die ene dag ook echt niets meer mag eten dan een geroosterde boterham…

Nog meer tips

Niet alleen onze lezers, ook wijzelf steken veel op van de benoemde tips. We zouden het fijn vinden als ze blijven komen. Laat reacties achter of stuur een mail naar de redactie. Samen afvallen gaat een stuk gemakkelijker als we ook samen tips en adviezen uitwisselen. Daar helpt onze blog graag aan mee.

Laat een reactie achter