Afvallen na zwangerschap | Hoe word je weer jezelf?

afvallen na zwangerschapVeel vrouwen willen na hun zwangerschap snel weer op gewicht zijn. Veel vrouwen denken er dan al aan om te beginnen met afvallen. Maar afvallen tijdens de zwangerschap is een verhaal apart. Bij de een gaat afvallen nu eenmaal sneller dan bij de ander. De tactieken en manieren van afvallen verschillen. In dit artikel aandacht voor afvallen na de zwangerschap. Met andere woorden: hoe word je weer jezelf?

Afvallen na de zwangerschap

De belangrijkste vraag is hoeveel je bent aangekomen tijdens de zwangerschap. Gemiddeld gezien komt een vrouw zo’n zeven tot tien kilo aan, die als volgt te (met een flinke marge) verdelen zijn:

  • de baby zelf weegt zo’n vier kilo
  • de placenta weegt ongeveer 700 gram
  • het vruchtwater weegt een kilo
  • de borsten worden een kilo zwaarder
  • de baarmoeder weegt ongeveer een kilo

 

Na de bevalling

Zodra de baby, de placenta en het vruchtwater eruit zijn, is al een groot deel van het aangekomen gewicht weg. Maar de ervaring leert dat vrouwen niet alleen aankomen vanwege de baby en alles wat daarbij komt kijken. Hormonen zijn voortdurend in beweging en veel vrouwen slaan vetten op.

Lees meer over snel weer op gewicht zijn

Niet gelijk beginnen met afvallen

Hoewel de verleiding misschien groot is, is het niet de bedoeling dat je direct na de bevalling begint met afvallen. Hier moet je zeker enkele maanden mee wachten. Je lichaam moet namelijk eerst goed kunnen herstellen van de bevalling voordat het een nieuwe ontwikkeling door kan maken. Afvallen na de bevalling is dus erg ongezond en wordt afgeraden. Wanneer je wel kunt beginnen met afvallen is enkele maanden na de bevalling, maar het is goed om hiervoor de huisarts te benaderen.

Voedzaam dieet

Wat wel goed mogelijk is, is een voedzaam dieet. Dit doe je gedurende de eerste twee maanden. Een dieet waarbij je in balans komt middels groenten en fruit, volle granen, eiwitten, ijzer en calcium. Die ingrediënten zijn niet alleen belangrijk voor jou, maar ook voor je baby als je borstvoeding geeft. De kraamvrouw kan je hier in de eerste week bij helpen en op gang brengen.

Beweging

Hoewel de eerste week na de bevalling bewegen mogelijk wat moeizaam gaat, kun je natuurlijk wel beginnen met wandelen. Ga er op uit met de baby en maak een lange wandeling. Zo zul je langzaam, maar beetje toch al wat gewicht verliezen zonder dat dit een aanslag is op je gezonde lichaam.

Niet afvallen, maar ook niet aankomen

Wat je nog meer kunt doen in die eerste periode is om te voorkomen dat je nog meer aankomt. Je valt dan wel niet af, je komt ook niet nog meer aan. Daardoor is er, als je straks aan de slag mag, minder werk aan de winkel. Je kunt hiervoor zorgen door gezond en goed te eten, veel water te drinken en af en toe te bewegen. Op die manier zorg je goed voor jezelf en je baby, maar bereid je je ook alvast voor op het afvallen. Op die manier kun jij binnen een jaar weer terug zijn op je oude gewicht.

Laat een reactie achter