Hoe kun je het beste afvallen na zwangerschap? 5 manieren

Afvallen na je zwangerschap is voor veel vrouwen een behoorlijke opgave. Enerzijds heb je kilo’s van de zwangerschap, anderzijds heb je te maken met overtollig vet. Zomaar beginnen met afvallen na de bevalling is niet verstandig. Je lichaam heeft immers hard gewerkt en moet de kans krijgen om te herstellen.

Hoe dan wel?

In dit artikel vertellen we je er alles over. Ook geven we je 5 manieren om op de juiste manier te starten met afvallen na je zwangerschap.

 

Wat niet? Afvallen tijdens zwangerschap…

Voor we je gaan informeren over hoe je het beste kunt beginnen met afvallen na een zwangerschap, vertellen we je dat je zeker niet moet proberen af te vallen tijdens je zwangerschap. Tenminste, als het niet noodzakelijk is (in geval van overgewicht en obesitas sta je waarschijnlijk onder controle van een arts, die je daarin kan begeleiden).

Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam niet alleen energie nodig voor jou, maar ook voor je kind. Je moet dat proces zeker niet gaan verstoren door te beginnen met afvallen. Je kind kan op die manier voedingsstoffen tekort komen en zich minder goed ontwikkelen dan goed zou zijn.

 

Afvallen na zwangerschap

Dat gezegd hebbende kunnen we het gaan hebben over het afvallen na de zwangerschap. Ook hier moet je voorzichtig zijn. Het kan namelijk zijn dat je borstvoeding geeft. In dat geval is je kind voor een groot deel afhankelijk van hoe jij je gedraagt. Als jij nu gaat afvallen en bepaalde voeding niet binnenkrijgt, komt dat ook niet via de borstvoeding bij je kind uit.

Geef je flesvoeding? Dan is je kind niet meer afhankelijk van wat jij eet en drinkt, maar blijft het wel belangrijk om goed op jezelf te letten. Je hebt net een kind op de wereld gezet en je lichaam heeft enkele maanden tot een jaar nodig om daarvan te herstellen. Het beste wat je kan doen is je lichaam die tijd geven.

Gelukkig zijn er kleine stappen die je in deze tijd wel kan zetten om een gezonder gewicht te gaan krijgen en vet weg te trainen. Hieronder bespreken we er 5.

 

1 Gezond eten en drinken

Een inkoppertje, maar daardoor niet minder belangrijk. Zorg dat je gezond eet en drinkt. Het beste ga je op zoek naar koolhydraatarme en vezelrijke voeding. Een koolhydraatarm dieet kan helpen om te beginnen met afvallen zonder dat je enorm hoeft af te zien.

Het boek ‘De Afslank Receptenbijbel’ staat boordevol lekkere recepten die je makkelijk bereidt én die je helpen om sneller op gewicht te komen.

In het boek staan ook richtlijnen voor een slank en gezond lichaam waar je zeker weten je voordeel mee gaat doen.

Ga naar de Afslank Receptenbijbel

 

2 Beweeg wat meer

Afvallen na je zwangerschap zou betekenen dat je ook meer moet gaan bewegen. Het is niet verstandig om vlak na de bevalling jezelf uit te gaan sloven in de sportschool. Maar wat je wel kan doen is een rustige vorm van beweging oppakken, zoals:

  • Ga elke dag (met de kinderwagen) een flink stuk wandelen en bouw dit steeds verder uit;
  • Probeer twee keer in de week te gaan zwemmen (baantjes trekken);
  • Gebruik de fiets om boodschappen te doen;
  • Doe thuis oefeningen om je buikspieren te trainen of begin aan een challenge voor vrouwen die net bevallen zijn.

 

3 Drink veel water

Je stofwisseling is ook erg belangrijk als je wil afvallen. Het is dan ook raadzaam om veel water te drinken. Daarmee voert je lichaam giftstoffen sneller af, maar krijgt je lichaam ook de kans zichzelf goed te reinigen.

De richtlijnen voor water drinken verschillen nogal eens. Maar wanneer je streeft naar 2 liter per dag (met een uitloopje naar 3 liter) zit je gegarandeerd goed.

Het drinken van water zal ook je dorstgevoel en ‘lekkere’ trek wegnemen, waardoor de kans op snacken en snaaien een stuk minder wordt.

 

4 Pak voldoende rust

Afvallen gebeurt vooral als je in rust bent. Als je slaapt kan je lichaam op zijn gemak aan de slag gaan met het verbranden van vet. Het is dan ook belangrijk om je rust te pakken. Zo vlak na een bevalling is een goede nachtrust allesbehalve gegarandeerd, maar een kind zal toch ooit slapen? Pas jouw slaapritme in dat geval aan aan dat van je kind. Doe dus gerust een middagdutje of spreek met je partner af dat je een paar uur op bed gaat liggen. Oh ja, rusten is niet per se hetzelfde als slapen! Gewoon een boek lezen op bed of lekker naar muziek luisteren zorgen ook voor rust. Pas wel op met beeldschermen met blauwlicht. Een film kijken op Netflix kan rustgevend zijn, maar prikkelt je wel weer.

 

5 Vermijd stress

Stress is een factor die niet bijdraagt aan een gezonde leefstijl. Van stress is ook bekend dat het je dikker maakt. Je lichaam gaat door stress in een overlevingsmodus staan en houdt vet vast. Dat moet je dus proberen los te laten.

De periode na je bevalling zal je op een roze wolk zitten, maar er kan ook stress zijn. De zorgen voor zo’n kleintje (zeker als het de eerste is) malen door je hoofd en kunnen je helemaal gek maken. Probeer hier nuchter in te blijven en praat veel over wat je bezighoudt met je partner, vriendinnen of andere mensen bij wie je je goed voelt. Een beetje stress is normaal en niet zo erg, maar teveel stress kan echt problemen opleveren.

Lees ook ons artikel over stresshormoon cortisol om te lezen wat stress met je lichaam doet.

 

Conclusie

Na je bevalling breekt een mooie tijd aan met je kindje. Daar moet je goed van genieten. Veel jonge moeders tobben echter ook met hun gewicht. Ze willen afvallen. Afvallen tijdens een zwangerschap wordt sterk afgeraden. Afvallen na een bevalling kan echter wel, zolang je het maar langzaam opstart. In dit artikel hebben we je enkele manieren gegeven om het afvallen na je zwangerschap in goede banen te leiden.

Laat een reactie achter