Passen eiwitshakes binnen een koolhydraatarm dieet?

Eiwitshakes zijn shakes die op basis van eiwitpoeder worden gemaakt. Vaak zit er ook melk of water in. Je kunt eiwitshakes voor verschillende doeleinden gebruiken, maar de meest voorkomende zijn:

  • Afvallen middels een eiwitshakedieet;
  • Aankomen in spiermassa middels het eten van eiwitten.

Welk van deze twee doelen je ook hebt, het is prima om met eiwitshakes hieraan te werken. Wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt, kun je zelfs eiwitshakes gebruiken om nog meer effect te behalen. Hoe dat werkt leggen we je graag uit aan de hand van onderstaand artikel.

Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitshakes zijn er in allerlei soorten en maten. Je hebt complete maaltijden die je kunt drinken om aan je dagelijkse energiebehoefte te komen. In eiwitshakes zitten bijzonder veel eiwitten. Deze hebben een spierherstellende en spieropbouwende functie. Handig voor als je meer spiermassa op wil bouwen.

Anderzijds zorgen eiwitshakes ook voor een verzadigd gevoel. Je hebt minder honger en trek in tussendoortjes als je deze shakes drinkt. Handig als je wil afvallen.

 

Eiwitten nuttigen

De belangrijkste functie van eiwitten in eiwitshakes is dat ze spieren herstellen en opbouwen. Daarbij kunnen ze je helpen om sneller af te vallen.

Het doel is in ieder geval om eiwitten te nuttigen.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, doe je dat in principe al. Wat verreweg de meeste koolhydraatarme producten zijn rijk aan eiwitten. Niet gek dus dat je veel van deze recepten ook prima kunt gebruiken binnen een eiwitdieet.

 

Moet je eiwitshakes toevoegen aan een koolhydraatarm dieet?

Het is een beetje de vraag wat je doel is. Als je af wil vallen en gezonder wil gaan leven, zijn eiwitshakes helemaal niet nodig. Je kunt een koolhydraatarm dieet prima zonder eiwitshakes volgen en het resultaat zal alsnog heel goed zijn.

Sterker nog: het is in veel gevallen beter om een koolhydraatarm dieet zonder eiwitshakes te volgen. De shakes nemen namelijk veel plek in en voorkomen dat je op natuurlijke wijze voedingsstoffen, mineralen en vitamines uit andere voeding kunt halen.

Wanneer het je doel is om spiermassa op te bouwen en sterker te worden heb je een ander doel met je eiwitshakes dan wanneer je wil afvallen. Desondanks zijn er andere en betere manieren om aan eiwitten te komen.

 

Op gezonde wijze eiwitten nuttigen

Eiwitshakes zijn in onze ogen vooral een vervanger voor maaltijden en gerechten die wat meer moeite kosten. Het zijn poeders en wij geven toch echt de voorkeur aan volledige maaltijden. Niet alleen omdat die gezonder zijn, maar ook omdat je dan zeker weet dat je het beste van het beste krijgt:

  • Voldoende vitaminen;
  • Voldoende mineralen;
  • Op natuurlijke wijze energie;
  • Diverse voordelen op het gebied van je gezondheid.

Een koolhydraatarm dieet is prima om meer eiwitten te eten, maar nog meer resultaat behaal je met een doelgericht eiwitdieet. Een eiwitdieet geeft je handvaten om succesvol af te vallen door simpelweg meer eiwitten toe te voegen aan je huidige eetpatroon.

 

Conclusie

Eiwitshakes hebben in veel kringen de naam een wondermiddel te zijn. Maar dat valt best mee. Ze vervangen maaltijden en voorkomen eerder dat je andere belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen dan dat ze echt effectiever zijn dan een goed koolhydraatarm en eiwitrijk gerecht. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar het eten van eiwitrijke en koolhydraatarme gerechten. Maar mocht je doelgericht willen aankomen in spiermassa of geen zin hebben om vaker te koken, dan kunnen eiwitshakes prima gecombineerd worden met een koolhydraatarm dieet.

Laat een reactie achter