Spiermassa opbouwen met een koolhydraatarm dieet

Waarschijnlijk ben je intussen wel bekend met het koolhydraatarme dieet? Zo niet, lees dan “Wat is een koolhydraatarm dieet?” om een duidelijk antwoord op die vraag te krijgen.

Er is nog wel eens verwarring tussen het koolhydraatarme dieet en het eiwitdieet. Die verwarring is logisch, want er zijn veel overeenkomsten tussen beide dieetsoorten.

Wanneer we het hebben over het opbouwen van spiermassa, hebben we het over mensen die doelgericht in de sportschool trainen en meer spieren willen krijgen. Een voedingspatroon kan daarbij helpen. In hoeverre kan dat met een koolhydraatarm dieet?

Wat doet een koolhydraatarm dieet?

Het belangrijkste is dat een koolhydraatarm dieet je helpt om vet te gaan verbranden op plaatsen waar het anders eerder opgeslagen wordt. Door een koolhydraatarm dieet te volgen ga je meer koolhydraatarme gerechten bereiden.

Het gevolg is dat je minder koolhydraten omzet in vet en meer koolhydraten verbrandt. Wat dat betreft is er een enorme bijdrage aan het afvallen door het koolhydraatarme dieet.

Het voordeel is dat je wel genoeg energie overhoudt, bijvoorbeeld om te gaan sporten.

 

Spiermassa opbouwen

Om te begrijpen hoe een koolhydraatarm dieet jou zou kunnen helpen bij spiermassa opbouwen, moet je eerst weten hoe spiermassa opgebouwd wordt.

Na (intensieve) training worden de spieren kapot gemaakt. Ze moeten dan gaan herstellen. Gedurende een dag of twee doen ze dat. Er gaat veel energie naar de kapotte spiermassa toe en die worden dan dus ook een stuk sterker. Keer op keer worden de spieren versterkt, krachttraining na krachttraining.

Dit is een natuurlijk proces. Je lichaam verdedigt zich voortdurend en voelt na een intensieve sessie sporten dat het gefaald heeft en dus van sterkere huize moet komen. Het gevolg is dat je spieren sterker worden gemaakt.

 

Versnel het proces

Je kunt dit proces versnellen. Door het eten van de juiste voeding kun je spiermassa nog sneller laten groeien. Een koolhydraatarm dieet kan daarbij helpen.

Wie veel koolhydraatarme gerechten eet, zal namelijk veel meer en sneller spiermassa aanmaken. Dat heeft te maken met de hoeveelheid eiwitten die in koolhydraatarme gerechten zit. In ons artikel over koolhydraatarme producten kun je teruglezen dat koolhydraatarme gerechten vooral bestaan uit vlees en vis, zuivel en vleesvervangers.

Dat zijn stuk voor stuk producten met eiwitten. Eiwitten hebben van nature de functie om spieren te herstellen en te repareren. Logisch dus dat je door een koolhydraatarm dieet te volgen heel eenvoudig meer spiermassa op kan bouwen.

 

Wil jij nog meer effect?

Maar een koolhydraatarm dieet is niet het enige dieet dat je kan helpen om spiermassa op te bouwen. Sterker nog: voor meer effect zou je het eiwitdieet eens moeten proberen. Hierin ga je nog gerichter eiwitten eten. Het primaire doel is om af te vallen in lichaamsvet. Maar een bijverschijnsel is dat je ook aankomt in spiermassa, omdat je spieren direct kunnen profiteren van de eiwitten die jij op eet.

Een eiwitdieet is nog effectiever dan een koolhydraatarm dieet wanneer het aankomt op het aanmaken van spiermassa. Een mooi voorbeeld van een eiwitdieet dat je optimaal helpt om af te vallen en spieren aan te maken, is het Slanker Leven programma van Vitadis.

Lees de review van Vitadis Slanker Leven 2.0

 

Conclusie

Wil jij aankomen in spiermassa? Sterker worden? Ga dan voor een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet. Beide diëten voorzien je lichaam in hoge mate van eiwitten. Deze helpen je kapotte spieren sneller te herstellen en spiermassa op die manier te groeien.

In principe helpen beide diëten, maar een eiwitdieet is hier net iets meer op gericht.

Laat een reactie achter