Zwangerschap en afvallen

Heb jij een kinderwens en ben je te zwaar? Ben je zwanger en heb je twijfels over je gewicht? Lees hieronder meer over zwangerschap, afvallen en aankomen in gewicht.

Afvallen vóór je zwanger raakt

Zou jij graag zwanger worden en heb je overgewicht? Het is om meerdere redenen verstandig om (op een gezonde manier) te proberen af te vallen. Liefst vóórdat je gaat proberen zwanger te worden.  Overgewicht geeft een verhoogd risico op:

  • Verminderde vruchtbaarheid. Overgewicht is, net als ondergewicht trouwens, een oorzaak van verminderde vruchtbaarheid. Als je een gezond gewicht hebt is het makkelijker om zwanger te raken.
  • Meer kans op complicaties in de zwangerschap. Een zwangere met overgewicht heeft meer kans op bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes of zwangerschapssuiker. De baby heeft meer kans op een open ruggetje of hartafwijking. Ook de bevalling kent meer complicaties.

Streng lijnen en zwangerschap gaan niet samen, lees hieronder waarom. Loop niet het risico dat je je lichaam aan het afbeulen bent in de periode dat je al zwanger bent. Je weet ten slotte nooit wanneer het “raak” is.

 

Zwanger en afvallen

Ben je al zwanger? Dan is dit niet het moment om te lijnen. Het volgen van een (crash)dieet is nu even niet verstandig. De verontreinigde stoffen die vrijkomen bij de verbranding zijn niet gezond voor de baby. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat als de moeder voedingstekorten heeft tijdens of zelfs vóór de zwangerschap, dit invloed kan hebben op de ontwikkeling van de ongeboren baby. Dat kan er zelfs voor zorgen dat het kind op latere leeftijd een hoger risico heeft op overgewicht of bijvoorbeeld hart- en vaatziekten.

Natuurlijk kun je wél snoep en snacks laten staan, zo gezond mogelijk eten en te proberen voldoende te bewegen. Veel sporten kun je nog best een tijdje blijven beoefenen als je zwanger bent. En een extra wandelingetje of  zwemmen kan natuurlijk altijd.

 

Eten tijdens de zwangerschap

Gezond eten, is dus de boodschap. Zeker in de zwangerschap. Al is voor twee eten absoluut niet nodig, naast het bekende lijstje met gewone gezonde voeding heb je als zwangere nog wel wat extra’s nodig, bijvoorbeeld aan vitamines. Hier vind je een overzicht wat een zwangere vrouw nodig heeft aan voeding.

Natuurlijk zijn er ook dingen die de zwangere vrouw niet meer mag eten, omdat ze mogelijk gevaar opleveren voor het ongeboren kind. Denk aan de rauwmelkse kazen die mogelijk de listeria bacterie bevatten of producten met teveel vitamine A.

 

Het gewicht in de zwangerschap

In de eerste paar maanden van je zwangerschap zal je niet veel merken van veranderingen in je omvang of gewicht. Het kan zelfs gebeuren dat je in die eerste paar maanden juist afvalt, vanwege zwangerschapskwaaltjes als misselijkheid of vermoeidheid. Die paar kilo is niet zo heel erg, maar probeer als het kan toch de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen.

Bij een zwangerschap hoor je aan te komen in gewicht: de baby groeit en ook jouw lichaam moet zich voorbereiden op de geboorte en borstvoeding. Denk aan extra vetreserves en extra bloed. Te weinig aankomen is geen goed teken, maar te veel aankomen is ook niet goed. Denk ook niet, ik ben nu toch dik, die slagroomsoesjes kunnen er nog wel bij! Dan zit je straks na de geboorte met overtollige kilo’s die er niet zomaar meer af gaan.

Hoeveel precies een gezonde gewichtstoename is in de zwangerschap is voor een beetje afhankelijk van het BMI dat je had vóór je zwanger raakte. Dat is dus voor iedereen verschillend. Je kunt hier berekenen hoeveel jij kunt aankomen tijdens je zwangerschap. Ook lees je daar meer over de verdeling van het extra gewicht over de zwangerschapsmaanden en waar het extra gewicht allemaal in gaat zitten.

 

Na de geboorte

Normaal gesproken, als je niet te veel aan bent gekomen in de zwangerschap, zal je in de maanden na de geboorte vanzelf alle extra kilo’s weer verliezen. Zeker als je borstvoeding geeft gaat dat snel. En ben je toch te veel aangekomen? Op dieet gaan mag weer zodra je geen borstvoeding meer geeft.

Laat een reactie achter