Afvallen | Sporten op een lege maag

sporten op een lege maagIs het aan te raden om te gaan sporten met een lege maag? Als je wil afvallen zou je misschien denken dat je zo min mogelijk moet eten. Maar daar vergis je je in. Wie wil afvallen door te sporten moet er juist voor zorgen dat hij goed gegeten heeft. Waarom? Omdat je zonder voeding geen energie hebt.

Energie is de sleutel

Wil je afvallen? Dan moet je weten wat energie inhoudt. Met energie wordt het stofje bedoeld dat je lichaam nodigt heeft om te kunnen functioneren. Per dag heeft een man 2.500 calorieën nodig om in die energiebehoefte te voorzien. Voor een vrouw is dat 2.000. Deze aantallen zijn schattingen. Energie is nodig om te kunnen werken, te kunnen praten en te kunnen denken. Die energie komt uit voeding. Wanneer je teveel van deze voeding neemt, krijg je teveel energie binnen en overschrijd je de hoeveelheid van 2.500 of 2.000. De overtollige energie wordt opgeslagen in je lichaam, voor later. Dit wordt vet.

 

Vet verbranden is energie verbranden

Wil je van dat vet af? Dan zul je energie moeten gaan verbranden. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je lichaam per dag niet 2.000 of 2.500 calorieën verbrandt, maar meer. En dat je niet meer dan 2.500 calorieën binnenkrijgt. Want dan gaat je lichaam namelijk aanspraak maken op de opgeslagen energie. De vetten worden vanaf dan omgezet in energie en verdwijnen uit je lichaam. Zo kom jij er weer strak uit te zien.

Waarom wel eten voor het sporten?

Welke sport je ook beoefent, je lichaam heeft energie nodig om die te kunnen uitoefenen. In de eerste plaats zal je lichaam de energie verbranden die die dag is binnengekomen. Pas als die energie op is, gaat je lichaam vetten omzetten in energie. Je kunt niet direct beginnen met vet om ze zetten in energie, want je lichaam moet eerst warm draaien (als een soort motortje). Dat gebeurt aan de hand van gezonde voeding. Eet dus voor het sporten voldoende om die motor te kunnen laten werken.

Een half uur van tevoren

Met eten voor het sporten wordt niet bedoeld dat je vlak voor je de baan op gaat of de sportschool betreedt moet gaan eten. Dat is minder gezond, want trainen en sporten op een volle maag is niet prettig. Je moet er voor zorgen dat je ruim een half uur van tevoren gegeten hebt. Liefst nog een uur. Dan heeft je lichaam namelijk alle tijd gehad om de energie om te zetten en kan deze makkelijk verbrand worden tijdens het sporten.

Lees ook over elke dag sporten

Lege maag

Een lege maag tijdens het sporten is niet goed, want het betekent dat er geen energie is waar je lichaam behoefte aan heeft. Het gevolg is dat je snel misselijk wordt of misschien wel duizelig. Je zou bewusteloos kunnen raken als je te fanatiek aan het sporten bent op een lege maag. Het zal jou niet verder helpen en voor het afvallen is het beter om wel gegeten te hebben. Alleen daarmee behaal je het beste resultaat.

Laat een reactie achter