Herken jij deze vermoeidheid? 3 belangrijke tips om van moeheid af te komen

Moe wakker worden en eigenlijk de hele dag door extreem oververmoeid zijn. Het zijn aardig wat mensen die dagelijks vermoeidheid ervaren. En die er ook veel last van hebben.

Waarom raak je oververmoeid en hoe kan het dat je altijd moe bent? In dit artikel beschrijven we verschillende vormen van vermoeidheid. Ook waarschuwen we je voor een burn out, want mensen die vaak moe zijn kunnen makkelijker overspannen raken.

We geven je tot slot 3 belangrijke tips om af te rekenen met oververmoeidheid. Je kan vandaag nog een verandering teweeg brengen, waardoor je je binnen een paar dagen al een stuk lekkerder zal voelen.

Oververmoeid

Moe wakker worden, de hele dag door extreme vermoeidheid voelen en erg futloos zijn. Nergens zin in hebben en je bovenal niet gelukkig voelen. Dat zijn de symptomen van iemand die oververmoeid is.

Herken jij jezelf in dit beeld? Wees dan gerust, want je bent niet de enige.

Erg hoeft het ook niet te zijn, want met een paar eenvoudige handelingen kun jij een stuk beter uitrusten en vitaler worden.

 

Vermoeidheidsklachten

Natuurlijk verschilt het van persoon tot persoon hoe vermoeidheid zich uit. Het kan een combinatie zijn van meerdere klachten of zich beperken tot één sterk aanwezige klacht. Bekende vermoeidheidsklachten zijn:

  • Het gevoel dat je moe wakker wordt;
  • Nooit helemaal uitgerust zijn;
  • Je slecht kunnen concentreren;
  • Het idee hebben dat je er niet “bij” bent;
  • Je ongelukkig voelen (beginnende depressie).

Extreme oververmoeidheid

Risico op een burn out

Er is veel overlap tussen oververmoeidheid en een burn out. Maar een burn out is niet altijd alleen maar een gevolg van oververmoeidheid. Wel kan het zo zijn dat oververmoeidheid leidt tot een burn out. Je kan overspannen raken door diverse factoren, bijvoorbeeld:

  • Stress op het werk (meer stress dan goed voor je is)
  • Een lastige thuissituatie (bijvoorbeeld ziekte of huiselijk geweld, bij jou of bij een naaste)
  • Slecht voor jezelf zorgen
  • Een negatief zelfbeeld
  • Veel tegenslagen in korte tijd

Deze factoren zijn er slechts een paar, maar kunnen wel leiden tot slapeloze nachten. Nachten waarin je ligt te piekeren en te woelen in je bed en niet zo goed in slaap kan komen. De volgende dag moet je daar de tol voor betalen.

Een paar keer een nacht niet slapen is nog wel te overzien. Behalve extreme moeheid, kun je je werk nog wel doen. Maar wanneer je chronisch vermoeid raakt, kan de koek oprapen. Mensen raken overspannen en komen met een burn out thuis te zitten.

 

Kan ongezond leven leiden tot een burn out?

Een burn out heeft echter niet alleen te maken met oververmoeidheid en tegenslag. Het heeft ook te maken met een ongezond leven. Iemand die dag in, dag uit slecht voor zichzelf zorgt en met name ongezond eet en veel rookt, zal eerder een burn out kunnen krijgen dan iemand die lekker in zijn vel zit en goed eet. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Ongezond eten en drinken leidt namelijk tot een te hoog cholesterol, een te hoge bloeddruk en een verhoogd risico op diabetes. Daardoor neemt je weerstand in rap tempo af. Mensen met een verminderde weerstand zijn vatbaarder voor verkoudheid en griep.

Naarmate je in die negatieve spiraal blijft hangen, wordt het dus alleen maar erger. Het ene stapelt zich op het andere. Voor je het weet zie je het echt niet meer zitten en krijg je echt met een burn out te maken.

 

Wil jij weer meer uitgerust raken?

Natuurlijk wil jij een goede nachtrust hebben, zonder gepieker. Zodat je de volgende dag weer fris en fruitig aan de slag kan, of dit nu op je werk is of thuis. En een burn out wil je al helemaal voorkomen. Tijd dus om in actie te komen!

Wanneer je meer uitgerust wil raken, is het belangrijk dat je het een en ander aan je leven gaat veranderen. Het begint met een investering in je eigen gezondheid. Op 3 belangrijke gebieden. We geven je hieronder 3 tips die je helpen om vandaag nog verbetering teweeg te brengen.

 

3 tips tegen oververmoeidheid

Deze 3 tips helpen je niet alleen tegen extreme vermoeidheid, maar ook tegen een eventuele burn out. Overspannen worden is het laatste wat je wil. Daarom geven we je deze 3 tips. Het advies is dan ook om ze alle drie op te volgen, opdat je niet meer zo extreem moe bent.

 

  1. Plan je slaap

Aangezien slapen je probleem is, dien je dit te plannen. Een mens heeft gemiddeld 7 uur slaap nodig op een nacht. Veel meer slapen is niet goed voor je, want daarmee verleg je het ritme. Veel minder slapen is ook niet goed. Zorg er dus voor dat je aan die 7 uur slaap komt. Het beste kun je een uur van tevoren al aan je “bedritueel” beginnen. Ga tanden poetsen, onder de douche in bad en lees nog even wat.

Wanneer je om 11 uur je lamp uitdoet en om 6 uur weer wakker wordt, heb je een mooie nacht gemaakt.

Om je slaapritme te bepalen, is het goed om de slaapfasen te kennen. Er zijn vier fasen die we samen de “slaapcyclus noemen”. Op een nacht maak je die cyclus 3 tot 5 keer mee. Elke cyclus duurt tussen de anderhalf en twee uur (90 tot 120 minuten).

De fasen zijn als volgt:

  1. De sluimerfase (Dit is wanneer je in slaap valt. Vaak ben je nog in gedachten en wordt dat steeds minder tot je “weg” bent.)
  2. De lichte slaap (Je bent net in slaap gevallen. Op zich kun je nog wel gewekt worden, maar je wordt niet meer wakker van zachte geluidjes.)
  3. De diepe slaap (Je hartritme en ademhaling horen nu ontspannen te zijn. Het doel van deze diepe slaap is om fysiek te herstellen. Wanneer je nu gewekt wordt, ben je gedesoriënteerd en moet je even bijkomen.)
  4. Droomslaap (Je hersenen gaan nu heel hard tekeer, maar je spieren zijn ontspannen. Dit is de REM-slaap. De hersenen zorgen dat je droomt, omdat informatie verwerken. De REM-slaap bij een volwassen persoon duurt ongeveer 15% van de slaaptijd. Bij baby’s is dit soms wel 70%.)

Na deze vier fasen ontwaak je kort. Daarna begint de hele slaapcyclus opnieuw. Aangezien je deze slaapcyclus 3 tot 4 keer meemaakt op een nacht, is het goed om dit voor jezelf in kaart te brengen. Wanneer je bijvoorbeeld 7 uur slaapt, maar door je wekker gewekt wordt midden in je diepe slaap, is dit vermoeiender dan wanneer je aan het begin van de sluimerfase gewekt wordt!

Vermoeidheid kan dus zeker veroorzaakt worden door een verkeerd moment van wekken. Een paar minuten eerder of later kan dus al veel verschil maken.

 

  1. Zorg voor ontspanning

Als je de slaap niet goed kan vatten en zeker wil zijn dat je een goede nacht maakt, kun je je het beste zorgen voor fysieke en geestelijke ontspanning. Zorg dat je volledig ontlaadt voordat je in bed kruipt.

Sporten, zoals hardlopen, fietsen, fitness of zwemmen, zijn intensief en een goede manier om te ontspannen. Je moet dit natuurlijk niet direct voor het slapen doen. Maar wel raak je hierdoor veel energie kwijt en zal je de slaap een stuk beter kunnen pakken.

Wanneer je mentaal ook goed uit wil rusten, kan het helpen om een boek te lezen. Het beste lees je tot je oogleden beginnen te zakken. Want je lichaam geeft dan heel natuurlijk aan dat het genoeg is geweest. In een ideale situatie ga je dan slapen en word je vanzelf wakker op het moment dat je uitgerust bent.

Gebruik voor het slapengaan absoluut niet je telefoon of je tablet. Al die flitsende beelden moeten namelijk ook weer door je hersenen verwerkt worden. Dat is een zeer intensief proces dat je nachtrust niet ten goede zal komen. Wie wel vlak voor het slapen een tablet gebruikt om een film te kijken of een spelletje te spelen, zal vaker een onrustige nacht ervaren dan iemand die een boek leest.

Erg moe door tablet

 

  1. Eet gezond

De laatste tip die we je willen geven is misschien nog wel de meest belangrijke. Zoals we eerder in het artikel aan aangaven wordt extreme oververmoeidheid vaak ook veroorzaakt door een slechte investering in je eigen gezondheid.

Goed investeren in je gezondheid betekent niet roken, met mate (alcohol) drinken en op tijd naar bed. Maar het grootste verschil maak je door gezond te eten.

Onze voeding is niet vanzelfsprekend gezond.  Al denken we vaak van wel en halen we de ene na de andere diepvriesmaaltijd in de supermarkt, koken we kant-en-klare pakjes en zakjes en proppen we onszelf dus boordevol koolhydraten en toegevoegde suikers.

Overgewicht is hier een logisch gevolg van. Maar weinig mensen beseffen ook dat deze ongezonde voeding leidt tot allerlei gezondheidsklachten, zoals:

  • Een toenemend risico op hart- en vaatziekten;
  • Een drastische toename van je cholesterolgehalte;
  • Een verhoogde bloeddruk;
  • Een groter risico op diabetes type 2 (ook wel bekend als suikerziekte).

Wie eenmaal ongezond is gaan leven, kan daar vaak niet zomaar mee stoppen. Suikers hebben een verslavende werking en mensen met weinig energie (oververmoeide mensen) kiezen eerder voor de gemakkelijke – en dus ongezonde – weg.

Begin daarom vandaag nog met gezonder eten en drinken. Lees de tips en adviezen van het Voedingscentrum goed door. Hanteer een quotum van 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag, vermijd koolhydraten en suikers en drink veel water.

 

Conclusie

Oververmoeidheid is voor veel mensen herkenbaar. Ze zijn extreem moe en hebben het idee dat ze altijd moe wakker worden. Dan moet de dag nog beginnen. De oorzaak van vermoeidheid is niet per definitie een burn out. Een burn out of overspannen worden kan wel een gevolg zijn van slecht voor jezelf zorgen.

Door een slaapritme te plannen en meer rust te nemen (je hoofd leeg te maken) kun je een stuk tegemoetkomen aan je eigen nachtrust. Maar belangrijker nog is het om gezonder te gaan eten en drinken, want hiermee maak je pas echt verschil.

Geef een reactie!