Koffie en koolhydraatarme diëten

Opvallend is dat er veel vragen leven over de aanwezigheid of afwezigheid van koffie binnen koolhydraatarme diëten. Het is een onderwerp waaruit we kunnen opmaken dat mensen nog graag koffie drinken en bang zijn dat dit het afvallen middels een koolhydraatarm dieet in de weg staat.

We kunnen je geruststellen. Koffie kun je prima drinken binnen een koolhydraatarm dieet. En eigenlijk geldt dat ook voor alle andere diëten.

Maar er zijn wel wat punten waar je rekening mee moet houden. Koffie kan op heel veel verschillende manieren gedronken worden en die manieren zijn bepalend voor hoe gezond het is en hoe dieetveilig…

Zwarte koffie

Zwarte koffie is onder veel mensen vaste koek. Bij het opstaan een kop koffie, onderweg naar het werk en op het werk de hele dag door. Koffie is een dankbaar goedje dat door miljarden mensen wereldwijd gedronken wordt.

Er zijn hele studies gedaan naar het drinken van koffie. De ene studie is positiever dan de andere, maar over het algemeen geldt dat koffie niet ongezond is, mits je het met mate drinkt. Teveel koffie resulteert in een te hoge dosis cafeïne en kan leiden tot aandoeningen zoals een te hoge hartslag en bloeddruk. Ook kun je er moeilijk van slapen.

Dik maakt koffie je niet. Zeker niet als je de basisvorm gebruikt, want in zwarte koffie zitten noch vetten, nog koolhydraten, noch eiwitten.

 

Welke koffie maakt wel dik?

Maar je voelt al aankomen dat er wel manieren zijn waarop koffie je dik kan maken. Zo zijn er diverse varianten van koffie te vinden met melkproducten erin. Je hebt bijvoorbeeld cappuccino of latte machiato waarin veel melk zit.

Deze opgeklopte melk kun je halfvol, mager of vol drinken. De wijze waarop je dat doet en de hoeveelheid waarin je dit nuttigt bepalen hoe gezond je bezig bent. Want teveel volle melk maakt je inderdaad sneller dik.

Ook de koffie die je in leuke tentjes als Starbucks of Douwe Egberts kunt kopen, zitten vol met zuivel. Vaak zelfs met slagroom of met ijs. Ook krijg je hier vaak gesuikerde siroop bij om de koffie een smaakje te geven (hazelnoot, kaneel, vanillie). Je begrijpt waarschijnlijk al dat deze vormen van koffie echte caloriebommen zijn. Er zitten heel veel snelle koolhydraten in.

 

Koffie binnen een koolhydraatarm dieet

In onze koolhydraatarme weekmenu’s kun je lezen dat koffie regelmatig terugkomt. Vaak als zwarte koffie (het liefst zonder melk en suiker!), maar soms ook als koffie met een beetje slagroom en kaneel.

Hierbij geldt dat als je met mate een lekkere koffie drinkt, daar op zich niet zoveel mis mee is. Zolang je het maar bij die ene kop per dag houdt en dit niet elke dag door doet. Mate is heel belangrijk binnen een koolhydraatarm dieet.

Zwarte koffie kun je vaker drinken. De hoeveelheid kun je loslaten, want 1 of 10 koppen koffie per dag heeft weinig invloed op de wijze waarop jouw koolhydraatarme dieet uitpakt. Maar wel geldt dat je door teveel koffie andere problemen kunt krijgen, zoals slaapproblemen of problemen met je hart. Wees daar dus op bedacht. Drink je graag koffie? Neem dan af en toe een cafeïnevrije koffie voor de afwisseling.

Laat een reactie achter