Migraine (Uitleg, Tips en Oplossing)

Migraine komt veel voor. Jaarlijks hebben zo’n 2 miljoen mensen minstens één aanval van migraine. Migraine is een zeer heftige hoofdpijn aan een kant van het hoofd. Het kan dus zowel hoofdpijn bij het voorhoofd als hoofdpijn bij het achterhoofd zijn.

Een migraineaanval duurt tussen de 4 uur en 3 dagen. Veel mensen die migraine hebben, krijgen minstens iedere maand een aanval.

Migraine kost veel energie. Na een aanval zijn de meeste mensen dan ook erg moe.

Gelukkig wordt er steeds meer bekend over migraine. Zo is migraine te voorkomen door de juiste voeding te nuttigen. In dit artikel leggen we uit hoe je migraine een stap voor kunt zijn en wat het verschil is met andere soorten hoofdpijn.

Heb ik migraine?

Wanneer zich hoofdpijn voordoet, stellen veel mensen zich de vraag of ze migraine hebben. Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn. Van migraine kan vrij zeker gezegd worden dat de meeste mensen (dus niet allemaal) hun eerste aanval krijgen in de kinderleeftijd of als ze jongvolwassen zijn. De leeftijd waarin het het meest voorkomt is tussen de 15 en de 55 jaar.

De kenmerken verschillen van persoon tot persoon, maar er zijn wel wat algemene symptomen te noemen. De symptomen bespreken we verderop in het artikel.

 

Wat is migraine?

Migraine is een zeer agressieve hoofdpijn aan één zijde van het hoofd, die enkele uren tot dagen aan kan houden. Behalve hoofdpijn voelen mensen zich ook misselijk, moeten ze overgeven en zijn ze overgevoelig voor licht en geluid.

Sommige mensen hebben een aura voor de migraineaanval.

 

Migraine aura

Een aura betekent dat je lichtflitsen of sterretjes ziet, een tijdje minder goed en scherp kunt zien of tintelingen voelt in je armen of benen. Hoewel deze verschijnselen niet schadelijk of gevaarlijk zijn, zijn we wel heel vervelend en een voorbode van een komende migraineaanval.

Mensen die een migraine aura hebben worden dus eigenlijk gewaarschuwd voor een aankomende aanval.

 

Migraine aanval

Ongeveer 20% van de mensen kan – bijvoorbeeld door een aura – een aanval van migraine aan voelen komen. Los van dat er een aura kan zijn, kunnen mensen zich ook prikkelbaarder voelen of krijgen ze trek in bepaald voedsel.

Belangrijk is om te weten dat een migraineaanval te voorkomen is. We komen hier verderop in het artikel op terug. Eerst maken we duidelijk welke soorten hoofdpijn er verder nog zijn, om verwarring te voorkomen.

 

Soorten hoofdpijn

Pijn in het hoofd komt bij iedereen voor. Er zijn heel veel verschillende soorten hoofdpijn en de meeste zijn niet gevaarlijk. Ze zijn desondanks wel erg vervelend. Migraine wordt vaak verward met spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn.

Hoewel de behandeling van spanningshoofdpijn gelijk kan zijn aan die van migraine, is clusterhoofdpijn wel een heel andere vorm.

 

Spanningshoofdpijn

Hoewel de naam het doet vermoeden, wordt spanningshoofdpijn niet altijd door spanning veroorzaakt. Spanningshoofdpijn kan zelfs zonder reden ontstaan. Spanningshoofdpijn is een knellende en drukkende pijn die aan beide kanten van je hoofd voorkomt. Het voelt alsof er een strakke band om je hoofd is getrokken.

Spanning kan er voor zorgen dat je langer last blijft houden van de hoofdpijn. Factoren als een slechte slaap, weinig wisselen van houding, moeheid, ergens tegenop zien of een verkeerde houding kunnen spanningshoofdpijn verergeren. Fysieke en mentale inspanning verergeren de spanningshoofdpijn echter niet.

Ontspanning en afleiding kunnen helpen om de pijn te verminderen. Ook gezond leven, de juiste voeding, voldoende bewegen en zorgen voor genoeg frisse lucht kunnen oplossingen zijn.

 

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een heel andere tak van sport. Het betreft een zeer hevige pijn aan één kant, rond het oog. Dit oog kan rood zijn of gaan tranen door de pijn. Ook overmatig zweten op het voorhoofd of gezicht en een gezwollen oog zijn duidelijke symptomen van clusterhoofdpijn.

Clusterhoofdpijn komt weinig voor. Mannen hebben eerder clusterhoofdpijn dan vrouwen.

Een aanval van deze hoofdpijn duurt doorgaans een kwartier tot 3 uur en komen vaak ’s nachts voor. Het is mogelijk om tot wel 8 van die aanvallen per dag te krijgen. Dit kan weken tot maanden aanhouden en daarna kunnen de aanvallen weer lange tijd wegblijven.

Hoe ouder je wordt, hoe langer de aanvallen doorgaans wegblijven.

Er is sprake van chronische clusterhoofdpijn als de aanvallen niet vanzelf ophouden. De huisarts kan je verder helpen en zal je naar een neuroloog sturen. Vaak wordt clusterhoofdpijn behandeld met zuurstofbehandelingen in het ziekenhuis.

 

Symptomen van migraine

Nu je weet wat spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn zijn, kun je bepalen of je migraine hebt of niet. De belangrijkste symptomen van migraine zetten we hieronder op een rijtje. We maken hierbij onderscheid van verschillende varianten, namelijk:

  • Migraine met hoofdpijn
  • Klassieke migraine (Migraine met hoofdpijn en aura)
  • Oogmigraine (Migraine zonder hoofdpijn met aura)
  • Evenwichtsmigraine

 

Migraine met hoofdpijn

Wanneer je migraine met hoofdpijn hebt, doen zich hevige aanvallen voor. Deze kunnen 4 uur tot 3 dagen duren. Door inspanning wordt de pijn erger. Aanvallen hebben een duidelijk begin en einde.

De hoofdpijn komt in meerdere fasen:

  • Waarschuwingsfase: er zijn voortekenen, zoals een stijve nek, hyperactief worden, veel gapen, concentratieproblemen, gemoedsveranderingen, bleek zien en een veranderende eetlust. Duur: 1 tot 48 uur.
  • Hoofdpijn fase: een bonzende, kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd, misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en geluid. Duur: 4 uur tot 3 dagen.
  • Herstelfase: de hoofdpijn is verminderd of verdwenen, maar je bent toch erg moe, somber en geprikkeld. Duur: 1 tot 2 dagen.

 

Klassieke migraine

Klassieke migraine is de vorm van hoofdpijn met aura. Sommige mensen hebben voor of tijdens de migraineaanval auraverschijnselen. Deze kunnen enkele minuten tot een uur duren. Symptomen zijn de volgende:

  • Schitteringen, sterretjes, golvende beelden, flikkeringen, lichtflitsen, zigzaglijntjes, strepen en vlekken zien;
  • Wazig zien;
  • Een vernauwd blikveld hebben (het gevoel alsof je door een tunnel kijkt);
  • Een gebarsten blikveld hebben;
  • Een gekleurde vlek zien die groeit en dan verdwijnt;
  • Kartelrandjes zien;
  • Helemaal geen zicht hebben;
  • Gezoem horen;
  • Moeite hebben met praten;
  • Je zwak voelen;
  • Verlammingsverschijnselen aan één kant van het lichaam;
  • Tintelingen in vingers, hand, arm, been en/ of gezicht.

 

Oogmigraine

Wanneer er sprake is van migraine zonder hoofdpijn, wordt er gesproken van oogmigraine. Er zijn in dat geval wel auraverschijnselen. Deze aanval kan enkele minuten tot een uur duren. Oogmigraine kan een voorteken zijn van een aanval van migraine met hoofdpijn.

De symptomen zijn gelijk aan de verschijnselen bij klassieke migraine.

 

Evenwichtsmigraine

Wanneer je een aanval hebt van draaiduizeligheid (het gevoel dat alles om je heen draait) wordt er gesproken van evenwichtsmigraine. Hierbij kan sprake zijn van hoofdpijn, maar dat hoeft niet. Een aanval van evenwichtsmigraine duurt meestal een paar uur tot enkele dagen.

Andere symptomen die hierbij kunnen opsteken zijn:

  • Hoofdpijn
  • Overgeven
  • Overgevoeligheid
  • Auraverschijnselen

 

Oorzaken van migraine

Het is moeilijk te zeggen wat de oorzaken van migraine zijn. Het is waarschijnlijk zo dat meerdere factoren een rol spelen. Erfelijkheid is zo’n factor.

Wel bekend is dat enkele zaken een oorzaak voor migraine kunnen zijn en een aanval uit kunnen lokken:

  • Bepaalde voeding, zoals alcohol en chocolade;
  • Teveel lichamelijke inspanning;
  • Toenemende en aanhoudende stress;
  • Hormonale veranderingen bij vrouwen.

 

Gevolgen van migraine

De symptomen van migraine zijn duidelijk geschetst. De gevolgen zijn voor de meeste mensen gelijk. Mensen die een zware aanval hebben krijgen zoveel klachten dat ze in bed blijven, vaak met de gordijnen dicht om te voorkomen dat ze teveel licht te zien krijgen.

Na een migraineaanval zijn mensen vaak moe en uitgeput en moeten ze energie opdoen. Ze kunnen zich dan ongelukkig, futloos en moe voelen.

Desondanks is er vooralsnog geen teken dat een migraineaanval blijvende schade aanricht.

 

Wat kun je doen tegen migraine?

Omdat zoveel mensen migraine hebben, wordt er gezocht naar oplossingen. Het is helaas niet zo dat migraine helemaal te voorkomen is. Zeker wanneer je gevoelig bent voor migraineaanvallen is het lastig om dit voor te blijven.

Wel is er veel onderzoek gedaan naar de levensstandaard van mensen die veel migraine hebben. Daaruit is gebleken dat voeding een heel belangrijke factor is. Door gezond te eten en te drinken, kun je de kans op een aanval van migraine aanzienlijk verkleinen. Je moet dan wel weten wat je wel en niet mag eten.

Vooralsnog lijken mensen die een koolhydraatarm dieet volgen het meeste succes te boeken.

 

Koolhydraatarm dieet tegen migraine

Diverse onderzoeken naar voeding en zware hoofdpijn hebben aangetoond dat een koolhydraatarm dieet aanzienlijk kan helpen bij migraine. Een koolhydraatarm eet- en drinkpatroon vermindert de klachten. In een onderzoek onder 100 vrouwen daalde het gemiddeld aantal migraineaanvallen van 5,11 naar 0,91 dagen per maand. Daarnaast waren de aanvallen ook een stuk korter.

Wat is de verklaring hiervoor?

De onderzoekers verklaren dat een minimale inname van koolhydraten ervoor zorgt dat het lichaam ketonen aanmaakt. Deze ketonen worden de nieuwe energiebron, in plaats van glucose. De combinatie van ketonen en het verminderen van suikers leidt tot minder migraineaanvallen.

 

Uitproberen?

Heb jij last van migraine of spanningshoofdpijnen en wil je zelf ervaren of een koolhydraatarm dieet kan helpen? In dat geval adviseren we je het koolhydraatarme dieet een kans te geven.

Het koolhydraatarme dieet werkt niet alleen tegen migraineaanvallen, maar is voor je algehele gezondheid een groot voordeel. Zo kun je met het koolhydraatarme dieet op een gezonde wijze afvallen, maar verlaag je ook je cholesterolgehalte en bloeddruk aanzienlijk.

Het is belangrijk om de juiste recepten in handen te krijgen. Op internet zijn helaas veel recepten te vinden die niet koolhydraatarm zijn.

Om je goed op weg te helpen kun je onderstaand weekmenu downloaden. In het weekmenu vind je veel recepten en handleidingen om direct te starten met een koolhydraatarm dieet. Als het goed is zou je binnen een maand al een drastische terugloop van het aantal migraineaanvallen moeten ervaren.

Bekijk het gratis weekmenu

Laat een reactie achter