Switchen van een koolhydraatarm dieet naar een eiwitdieet

Stel dat je een koolhydraatarm dieet volgt en de smaak van het afvallen te pakken krijgt. Of dat je ziet dat je spiermassa begint toe te nemen en je bedenkt dat je nog wel meer spiermassa op wil bouwen. Wat kun je dan het beste doen?

Switchen van een koolhydraatarm dieet naar een eiwitdieet zou in dergelijke gevallen een serieuze overweging kunnen zijn.

 

Koolhydraatarm dieet en eiwitdieet

Het koolhydraatarme dieet en het eiwitdieet verschillen eigenlijk heel weinig van elkaar. Om eerlijk te zijn: er zijn meer overeenkomsten dan verschillen binnen dit dieet.

Want waar je bij een koolhydraatarm dieet de koolhydraten moet weren, ga je meer eiwitten eten. Terwijl je bij een eiwitdieet de eiwitten laat toenemen en minder koolhydraten eet.

Ook sporten en beweging heeft bij beide diëten meer nut als je er koolhydraatarm (lees: eiwitrijk) bij eet.

Het belangrijkste verschil is dat een koolhydraatarm dieet eigenlijk inhoudt dat je meer koolhydraatarme recepten gaat koken en dat je een eiwitdieet vaak als fysiek product aan kunt schaffen. Maar in de basis lijken ze op elkaar.

 

Spiermassa opbouwen

Als je een koolhydraatarm dieet volgt kan het zijn dat je merkt dat spiermassa meer wordt. Het groeit. Dat heeft alles te maken met de grote hoeveelheid eiwitten die je tot je neemt binnen een koolhydraatarm dieet.

Eiwitten hebben van nature de werking dat ze spieren groter maken en laten groeien. Spieren herstellen van zichzelf binnen 48 uur, maar door het gebruik van eiwitten herstellen ze nog sneller en worden ze groter.

Mensen die spiermassa willen opbouwen (vaak mensen in de sportschool die gaan voor droog trainen) kunnen dan ook beter overstappen naar een eiwitdieet.

 

Waarom eiwitdieet volgen?

Als je een eiwitdieet volgt komt de nadruk van je voeding nog meer op eiwitten te liggen. Daardoor wordt het effectiever als je gaat sporten. Spiermassa wordt doelgericht opgebouwd en groter gemaakt.

Ook wanneer je bezig bent met een training voor een strakkere buik of rondere billen en de nadruk legt op specifieke spiergroepen, is een eiwitdieet zeer ideaal.

 

Eiwitten eten

Een eiwitdieet voorziet in meer eiwitten dan welk koolhydraatarm dieet dan ook, omdat je echt heel gericht vis- en vleesgerechten eet. Deze passen perfect binnen een eiwitrijke maaltijd en zullen je spieropbouw zeker ten goede komen.

Je kunt een eiwitdieet volgen door te kiezen voor een compleet dieetplan. Besef wel dit dat dit vaak erg prijzig is, aangezien je maandelijks producten moet bijkopen. Wil je geen compleet dieet aanschaffen? Dan kun je ook goed uit de voeten met een receptenboek op basis van eiwitten. Geef het boek FitChef een kans en lees onze review.

 

Toch liever koolhydraatarm?

Wanneer je vooral als doel hebt om af te vallen kan een eiwitdieet zeker uitkomst bieden. Maar wanneer je het idee hebt dat je met een koolhydraatarm dieet al veel effect bereikt, is het goed om te weten dat de overstap naar een eiwitdieet niet noodzakelijk is.

We hebben eerder al beschreven hoe je met een koolhydraatarm dieet op een vrij simpele manier maar liefst 10 kilo kan afvallen in iets meer dan twee maanden tijd.

Laat een reactie achter