Koolhydraten beperken? Krijg je genoeg energie met een koolhydraatarm dieet?

Veel mensen die op het punt staan af te vallen, worden bang van een koolhydraatarm dieet. Ze lezen dat ze enorm op de koolhydraten moeten gaan letten en dat ze koolhydraten moeten gaan beperken?

Dat kan toch niet goed zijn?

In dit artikel leggen we je uit dat het juist zeer effectief is om met een koolhydraatarm dieet aan de slag te gaan. Je haalt hier namelijk veel meer energie uit dan wanneer je veel koolhydraten eet. En dat klinkt gek: want minder koolhydraten betekent toch ook minder energie?

 

Energie?

Het toverwoord binnen een koolhydraatarm dieet is “energie”. De reden dat veel mensen de overstap naar een koolhydraatarm dieet niet durven te maken is omdat ze denken dat ze geen energie meer hebben.

Het klopt dat je door het eten van koolhydraten veel energie krijgt. Maar dit is in veel gevallen tijdelijke energie. Je krijgt een piek in je energie omdat je veel snelle koolhydraten eet.

Deze worden snel verbrand en geven je een piek van energie, maar bezorgen je vervolgens een dip. En de meeste van die koolhydraten worden niet verbrand. Ze worden wel opgeslagen als suiker en uiteindelijk dus als vet.

Naast de snelle koolhydraten heb je ook de trage koolhydraten. Deze zijn de complexe koolhydraten en zijn juist positief. Je hebt er namelijk minder van nodig, ze leveren voldoende energie om te kunnen functioneren én ze maken je niet dik.

 

Koolhydraatarme recepten

Koolhydraatarme recepten gaan uit van die koolhydraten die zich moeizaam laten verbranden (de tijd nemen) en je dus niet onnodig dik maken. Je krijgt van deze koolhydraten genoeg energie, maar wordt ook fitter. Ze maken je niet dik, maar maken je juist alerter.

Een goed koolhydraatarm receptenboek – zoals de Afslank Receptenbijbel – voorziet in recepten die de juiste balans van koolhydraten en eiwitten bevatten.

Zo krijg je nog meer energie dan wanneer je gewoon koolhydraatrijke producten zou nuttigen. Deze gezonde energie zet niet alleen aan tot ketose (vet verbranden), maar levert energie. Ook geestelijk ga je hier enorm op vooruit.

 

Eiwitten

Een ander voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat ze vol zitten met eiwitten. Die helpen je om in korte tijd veel spiermassa op te bouwen. Je wordt sterker en gaat vanzelf meer vet verbranden als je meer eiwitten hebt.

Deze spieren verbranden nog meer vet.

Op die manier wordt de energiebalans in je lichaam dus omgegooid. Door anders te eten en op voeding te letten kun je dus heel veel verschil maken.

 

Conclusie

Wees niet bang dat je met een koolhydraatarm dieet beperkt op je energie. Je krijgt andere energie binnen, maar niet voor korte duur. De energie is effectiever en houdt langer aan. Daardoor val je niet alleen af, maar zal je ook een beter geheugen krijgen, meer kunnen rusten en je beter kunnen concentreren.

De meeste mensen die een koolhydraatarm dieet volgen deden dat omdat ze ermee konden afvallen. Maar daarnaast zijn er nog allerlei positieve bijwerkingen die bijdragen tot een betere gezondheid. Zo kun je je cholesterol verlagen, je bloeddruk flink omlaag krijgen en word je fitter en alerter.

Als dat geen redenen zijn om een koolhydraatarm dieet te gaan volgen!

Laat een reactie achter