Hoe val je snel af?

Hoe val je snel af? Die vraag wordt ons regelmatig gesteld. Helaas is het niet zo dat er een eenduidig antwoord op te geven valt. De ene persoon valt nu eenmaal sneller af dan de andere persoon. Toch gaan we in dit artikel onze best doen om je zo uitgebreid mogelijk te informeren over hoe je zo snel mogelijk af kan vallen.

We behandelen diverse factoren die van invloed zijn: beweging, voeding en algemene gezondheid. Je kunt zelf veel doen om deze factoren te verbeteren. Naast dat je werkt aan een gezonder gewicht, werk je ook aan een betere gezondheid.

Hoe snel van je af met een dieet?

De meeste mensen denken bij afvallen direct aan het volgen van een dieet. Er zijn legio diëten te noemen (Weight Watchers, Atkins, Dukan, Sonja Bakker). Met deze diëten val je in enkele maanden af, mits je je aan de richtlijnen houdt.

Afhankelijk van je streefgewicht, kun je stellen dat je per maand zo’n 4 tot 6 kilo verbrand met een goed dieet.

Maar eigenlijk is het helemaal niet nodig om een strak dieetplan te volgen.

 

Diëten kosten veel geld

Een dieet kan je echter helpen om richting te geven aan het afvallen. Maar een dieet kan ook duur zijn. Zeker diëten als Weight Watchers, Atkins en Sonja Bakker kosten je op den duur veel geld. Je moet gerichte producten kopen (Atkins) of een abonnement afsluiten (Weight Watchers.

Bij Weight Watchers ben je al gauw rond de € 30 tot € 50 per maand kwijt, bij Atkins betaal je per product (repen van enkele euro’s per keer) en zo heeft ieder dieet wel een verdienmodel. Want afvallen is nu eenmaal ook business.

Goed nieuws voor jou. Afvallen valt en staat niet met een dieet. Afvallen kan dus een stuk goedkoper. Het kan zelfs gratis.

 

Drie factoren

Dieetkompas staat achter drie vrij eenvoudige factoren die bepalen of je af kan vallen of niet. Wanneer je deze drie factoren (of twee van de drie factoren) goed oppakt, kun je gratis en voor niks afvallen. Het enige waar je geld voor betaalt is voor je voeding, maar dat doe je toch al bij de wekelijkse boodschappen.

Welke factoren zijn dit?

  • Factor 1: Beweging
  • Factor 2: Voeding
  • Factor 3: Algehele gezondheid

De drie factoren leggen we hieronder verder uit.

 

Hoe val je snel af met beweging?

Beweging en afvallen zijn in één adem te noemen. Iedereen zal snappen dat je door meer te bewegen ook meer af kan vallen. Beweging zorgt namelijk voor een continue verbranding van energie. Zowel de energie die je die dag hebt binnengekregen uit voeding als de opgeslagen reserve energie (vetten!) worden verbrand als je voldoende beweegt.

Binnen beweging kun je onderscheid maken tussen zoveel mogelijk lichaamsbeweging opzoeken in je dagelijkse dingen en beweging door middel van sport. Over het algemeen geldt: hoe intensiever je beweegt, hoe meer je verbrandt.

 

Beweging door de dag heen

De meeste telefoons hebben apps die je stappen bijhouden. Zo kun je meten hoeveel kilometer je op een dag loopt. Probeer dat eens in kaart te brengen en uit te breiden.

Meer beweging krijg je door vaker te gaan lopen en fietsen (en de auto minder te gebruiken), maar ook door wat meer de trap te pakken in plaats van de lift. Kortom: wees creatief en zoek naar die momenten waarop jij kan bewegen binnenshuis en op het werk.

Niet creatief genoeg? Ga dan elke dag een kilometer of drie, vier wandelen. Je zal merken dat je in een paar dagen tijd fitter en energieker wordt en je komt eenvoudig aan meer beweging toe.

 

Sporten voor nog meer effect

Het zal je niet verbazen dat sporten nog meer effect heeft. Zeker sporten waarbij je veel spiergroepen tegelijk gebruikt (krachttraining, roeien en zwemmen zijn hier de beste voorbeelden van) zijn perfect om mee af te vallen. Je verbrandt vet aan één stuk door en bouwt ook nog eens spiermassa op.

Wie veel sport zal in aanzienlijke tijd heel veel afvallen en makkelijk op gewicht blijven. Het is dus zeker aan te raden om een sport uit te zoeken.

 

Wel snel afslanken, maar niet bewegen…

Hou je niet van bewegen? Zit je er echt niet op te wachten om intensieve krachttraining te gaan doen? In dat geval is het goed om te weten dat beweging niet hoeft. Het helpt zeker, maar is niet noodzakelijk. Houd je aan de twee andere factoren en je kan alsnog goed en snel afvallen.

 

Hoe val je snel af met voeding?

Een andere factor die heel bepalend is, is je voeding. Deze factor is noodzakelijk binnen het afvallen. Want als jij niet gezond genoeg eet, veel koolhydraten en ongezonde vetten binnenkrijgt, kun je sporten en bewegen wat je wil. Maar afvallen zal dan niet gaan lukken.

Voeding is essentieel. Het levert je energie voor fysieke inspanning, maar ook voor geestelijke inspanning. Om die reden is het ook zo belangrijk in combinatie met de laatste factor (Algehele gezondheid).

We kunnen behoorlijk uitweiden over voeding, maar daar is het hier de plek niet voor. We willen je enkele belangrijke speerpunten meegegeven die vandaag nog het verschil kunnen maken.

 

Eet en drink de juiste producten

Het is belangrijk om de juiste producten te eten en te drinken. Probeer alle producten te weren waarin teveel suikers zitten. Deze suikers zijn enkelvoudige koolhydraten en die maken je dik. De energie uit die koolhydraten wordt namelijk maar deels verbruikt. Het restant wordt opgeslagen als vet.

Producten met veel koolhydraten moet je dus laten staan. In plaats daarvan bereid je producten met weinig enkelvoudige koolhydraten en weinig verzadigde vetten.

 

Waar zitten veel koolhydraten en verzadigde vetten in?

Helaas zijn koolhydraten (de enkelvoudige) van toepassing op heel veel producten die we dagelijks eten. Waarschijnlijk eet jij op dit moment heel veel ongezonde koolhydraten zonder te weten dat je ongezond bezig bent. Want enkelvoudige koolhydraten zitten onder meer in:

  • Diverse soorten brood;
  • Alle soorten pasta (behalve volkoren);
  • Rijst en couscous;
  • Vruchtensappen en limonade.

Je moet dus op zoek  naar alternatieven voor deze producten.

 

De juiste recepten vinden

In het begin kan het lastig zijn om de juiste recepten te vinden. De meeste recepten richten zich namelijk helemaal niet op het minderen met enkelvoudige koolhydraten. Een kookboek dat dit wel doet is de Afslank Receptenbijbel. We schreven een zeer positieve en uitgebreide review over dit boek. Wanneer je zeker wil weten dat je de juiste recepten gebruikt om af te gaan vallen, moet je dit boek zeker een kans geven.

Lees de review van de Afslank Receptenbijbel

 

Gezonde recepten doen meer dan alleen maar afvallen

Gezonde recepten betekenen veel meer dan alleen maar het afvallen waar je zo op hoopt. Je algehele gezondheid zal er door toenemen. Factor 3 hangt dan ook samen met je voeding.

 

Hoe val je snel af door gezonder te worden?

Eigenlijk draait het bij afvallen niet alleen maar om het verliezen van vetmassa. Het gaat erom dat je je levenswijze verandert. Het woord “dieet” betekent ook ongeveer hetzelfde als “levenswijze”. Echter is het door allerlei commerciële producten vast komen te zitten aan mensen die dunner willen worden.

Maar gezonder leven is juist van essentieel belang als het om afvallen aankomt. Los van meer beweging en voeding (die we hiervoor bespraken) zijn er een aantal vormen van gezondheid die je voor jezelf in acht moet nemen. Ze zullen zorgen voor meer levenslust en een verbeterde gezondheid.

 

Goede nachtrust

Mensen slapen vandaag de dag te weinig. Diverse onderzoeken tonen aan dat de meeste mensen rust te kort komen. Misschien herken je jezelf wel in het gevoel dat je de dagen door moet slepen. Zeker in het weekend of op vrije dagen kun je niet genoeg van je tijd genieten, omdat je moe bent.

Het is normaal om zeven  uur te slapen. De meeste mensen komen amper tot zes uur. Ze worden gestoord door appjes, hun telefoon en kijken tot laat in de avond naar beeldschermen. Daardoor kunnen de hersenen niet tot rust komen en verloopt de nachtrust niet zoals het zou moeten.

Enkele tips voor een goede nachtrust:

  • Lees een uur van tevoren een boek of tijdschrift;
  • Laat beeldschermen uit;
  • Drink hooguit warme thee of koffie, maar geen cafeïne;
  • Sluit jezelf af van werk en andere zaken die je teveel aan het denken zetten.

 

Verminder stress

Ook ervaren steeds meer mensen stress. Niet alleen stress op het werk, maar ook in het huishouden of met de kinderen. We moeten steeds meer voldoen aan allerlei sociale verplichtingen waardoor ook weekenden en vakantiedagen op gaan. En vinden we het allemaal echt leuk? Laat staan ontspannend?

Je moet stress zien te verminderen. Ga op zoek naar een hobby, zet kruisjes in je agenda om te voorkomen dat je alle dagen vol boekt met afspraken en probeer je stress te verlagen. Je zal merken dat je hierdoor rustiger wordt en lekkerder in je vel komt te zitten. Dit zijn voorwaarden voor een algehele gezondheid. Mensen die zich gelukkiger voelen, vallen makkelijker af.

 

Doe iets waar je energie van krijgt

Energie krijgen is lekker. Je hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kan en kunt oprecht genieten van momenten. Waar jij energie van krijgt is heel afhankelijk van wie jij bent. Maar ga er wel tijd voor vrijmaken. Ga op zoek naar zaken die jou energie geven en gelukkiger maken. Probeer wekelijks (liefst zelfs dagelijks, maar dat is vrijwel onmogelijk) tijd te maken om ergens energie van te krijgen. Dat kan van alles zijn: een mooie wandeling maken, een cursus schilderen volgen, een etentje met vriendinnen, een hond aanschaffen en ga zo maar door.

Energie en geluk gaan hand in hand met elkaar. Wanneer jij gelukkig bent, kun je pas echt goed afvallen.

 

Dus: Hoe val jij snel af?

Aan het begin van dit artikel beloofden we je antwoord te geven op de vraag hoe je snel af kan vallen. Je hebt kunnen lezen dat dit nauwelijks iets te maken heeft met een peperduur dieet. Houd je aan twee van de drie factoren (of het liefst alle drie) en je zal merken dat je tussen vandaag en drie weken al veel gewicht verloren bent, maar ook nog eens lekkerder in je vel zit en oprecht gelukkig kunt zijn.

Wil je meer weten over gezonde voeding (factor 2 en factor 3)? Vergeet dan niet onze review van de Afslank Receptenbijbel te lezen.

Lees de review van de Afslank Receptenbijbel

 

Laat een reactie achter