Voor wie is een koolhydraatarm dieet geschikt?

We kunnen er kort over zijn: een koolhydraatarm dieet is de goedkoopste, snelste en makkelijkste manier om op een natuurlijke manier veel vet te verbranden en af te vallen.

Wie een koolhydraatarm dieet volgt of koolhydraatarme recepten bereidt, investeert in zichzelf en in zijn of haar lichaam en gezondheid. Wanneer is het nu goed om een koolhydraatarm dieet te volgen en welke effecten heeft een koolhydraatarm dieet nog meer, los van afvallen?

We leggen het je uit in dit artikel.

Iedereen koolhydraatarm

In een perfecte wereld at en dronk iedereen koolhydraatarm. Je hebt verschillende redenen om een koolhydraatarm dieet te verkiezen boven welk dieet dan ook, namelijk:

  • Een koolhydraatarm dieet is makkelijk te volgen;
  • Het dieet is al gratis en voor niets te volgen (behalve de ingrediënten dan, maar die moet je anders ook kopen);
  • Er kleven veel meer voordelen dan alleen gewichtsverlies aan een dergelijk dieet;
  • Je kan vandaag nog beginnen aan een koolhydraatarm dieet;
  • Je bent lang niet de enige die een koolhydraatarm dieet volgt, dus je kunt veel recepten en informatie vinden;
  • Een koolhydraatarm dieet voorkomt hongergevoelens;
  • Je hoeft niet te sporten (maar het zal wel voor nog meer effect zorgen).

Eigenlijk kunnen we nog wel even doorgaan met het opsommen van redenen waarom iedereen voor koolhydraatarm zou moeten kiezen. Dat doen we echter niet. Wel willen we andere  effecten van een koolhydraatarm dieet benoemen (want dat zijn eigenlijk verkapte voordelen).

 

Effecten

Mensen die gewicht willen verliezen komen vaak bij een koolhydraatarm dieet uit. Maar de effecten van een koolhydraatarm dieet zijn veel uitgebreider dan dat.

Hieronder een opsomming:

  • Je krijgt voor langere tijd energie;
  • Je concentratie en geheugen worden verbeterd;
  • Je wordt gelukkiger;
  • Je kunt beter slapen en rusten;
  • Je huid glanst meer, je nagels zijn sterker, je haar is voller en meer uiterlijke kenmerken.

 

Energie voor langere tijd

Doordat je afstapt van snelle koolhydraten en meer complexe koolhydraten eet, krijg je veel meer energie. Je eet namelijk meer vetten en eiwitten en dat zijn heel belangrijke leveranciers van energie voor het lichaam.

Je zal merken dat je meer zin hebt om te gaan sporten of erop uit te gaan. Je moet die energie immers ergens kwijt! Dat zal allemaal bijdragen aan nog meer effecten op het gebied van afvallen. Maar los daarvan is het heel fijn om meer energie te krijgen. Want ook je concentratie en geheugen worden daardoor beter en je zal je gelukkiger gaan voelen.

 

Concentratie en geheugen

De juiste energie is zo belangrijk voor je hersenen. Je zal merken dat de juiste voedingsstoffen je ook alerter gaan maken. Je krijgt meer mee van wat er om je heen gebeurt en zal snel merken dat je je beter kan concentreren en dat je geheugen ineens verbeterd lijkt.

Voeding kan daarin zo’n groot verschil maken.

 

Gelukkiger

Mensen met veel energie zijn gelukkiger. Ze voelen zich beter en gezonder, fitter en vitaler en gaan er meer op uit. Daarbij krijgen ze veel zelfvertrouwen.

Geestelijk ga je er met een koolhydraatarm dieet dan ook heel erg op vooruit. Mensen die niet lekker in hun vel zitten en die een koolhydraatarm dieet gaan volgen, merken al binnen een week dat ze zich toch lekkerder beginnen te voelen. Dat komt door de vele energie die je uit eiwitten en vetten haalt.

 

Beter rusten

Mensen die gelukkig zijn, ervaren minder stress. Wie geen stress ervaart, kan ook beter rusten. Je bent niet meer zo moe waardoor je vaak uitgeblust in slaap valt en de volgende ochtend doodmoe wakker wordt. Maar doordat je lichaam voor zichzelf kan zorgen, wordt ook je geest goed leeg gehouden. Je kan dus beter rusten als je op je voeding let. Een koolhydraatarm dieet draagt daar zeker aan bij.

 

Uiterlijke kenmerken

Wanneer mensen gezond eten, krijgen ze veel vitaminen en mineralen binnen. Die dragen bij aan allerlei uiterlijke kenmerken, waaronder sterkere nagels, een stralende huid en glanzende haren. Mensen stralen van buiten uit dat het van binnen goed met ze gaat.

 

Andere diëten

Deze effecten zijn terug te zien in dieetsoorten die ook goed zijn te volgen, maar allemaal terug te herleiden zijn naar de basis: het koolhydraatarme dieet.

 

Dash dieet

Het Dash dieet richt zich ook op koolhydraatarme voeding, maar heeft ook veel overlap met een eiwitdieet. Je zoekt namelijk naar eiwitrijke producten om af te vallen. Het Dash dieet gaat allerlei welvaartsziektes tegen, zoals een te hoog cholesterol, te hoge bloeddruk, diabetes en obesitas. Het Dash dieet is met name in de Verenigde Staten erg bekend.

 

Paleo

Paleo gaat nog een stap verder dan een koolhydraatarm dieet. Het gaat uit van de leer dat de mensen in de prehistorie veel gezonder leefden dan wij nu. Dat is opvallend in een wereld waarin we van alle gemakken voorzien zijn, maar ook logisch. Wij jagen niet meer achter ons vlees aan, maar halen het gewoon in de supermarkt. Kant-en-klaar en voorzien van suikers.

De koolhydraatarme gedachte komt heel sterk terug in Paleo, waarbij je terug gaat naar de basis van voeding. Zonder suikers (koolhydraten) en vooral veel eiwitten (eiwitdieet) en vetten.

 

Genoeg redenen om koolhydraatarm te gaan leven

In dit artikel heb je kunnen lezen dat een koolhydraatarm dieet voor iedereen is weggelegd. Jong en oud, man en vrouw, maar ook mensen die gelukkiger willen worden en meer energie willen krijgen. Mensen met slaapproblemen en mensen die stress ervaren. Door je voeding te veranderen kun je voor jezelf al zoveel verschil maken.

Met dit artikel heb je dus meer dan genoeg redenen om ook koolhydraatarm te gaan leven. Wil je meer weten? Lees dan de artikelen in onze uitgebreide kennisbank over koolhydraatarme diëten of verdiep je in koolhydraatarme recepten.

Laat een reactie achter